Under Sysla Live i Stavanger tidligere i år snakket Dag Øyvind Meling om hvordan Roxel omstiller seg bort fra oljebransjen og inn i nye næringer. Se hele intervjuet i toppen av saken, eller lytt til podcasten under.

Roxel er selskapet som vellykket forflyttet seg bort fra oljebransjen og inn i nye bransjer. For ikke lenge siden kom 80 prosent av inntektene fra oljen. I dag kommer 90 prosent fra andre næringer.

– Mange tror at omstilling handler om selskapene, jeg tror det handler om å få med folkene. Vi må få elektrikere, automatikere og andre fagfolk inn i en ny bransje, det er ikke bare bare det, sier Dag Øyvind Meling, sjef i Stavanger-selskapet Roxel.

Roxel

  • Etablert i 2011 av Trond Ferkingstad og Dag Øyvind Meling
  • Hovedkontor på Skogstøstraen i Stavanger
  • 150 ansatte og 100 innleide
  • Konsernet består av 11 datterselskaper
  • Dag Øyvind Meling, Trond Ferkingstad og Sigve Sandvik eier 55 prosent, mens resten er eid av to investorgrupper og en rekke småaksjonærer
  • Har blant annet søkt om en utviklingstillatelse

Han beskriver omstillingen som en helt nye måte å tenke på. Det ene året arbeider man med infrastrukturprosjekter, det neste året skal de samme fagfolkene jobbe med fisk.

– Jeg liker når folk ser dette som en mulighet i stedet for kun en risiko.

Dag Øyvind Meling under Sysla Live i Stavanger. Foto: Sigrid Haaland

Han kunne tatt med seg formuen og slappet av på en strand i Asia, men det fristet ikke særlig for forretningsmannen Dag Øyvind Meling.

– Det som er mest interessant for kremmere som meg, det er å skape noe, sier den tidligere oljegründeren.

I 2010 startet han Stavanger-selskapet med Trond Ferkingstad, og i dag består selskapet av 150 ansatte, 13 datterselskaper og nærmer seg raskt en milliard i omsetning.

– Vi er en gjeng med veldig forskjellige mennesker som kan krangle om mye, men vi er alltid enige om det vi ønsker å skape.

Villig til å ta risiko

To tredjedeler av de ansatte er også medeiere i selskapet og Meling sier dette har vært viktig i arbeidet med å få med de ansatte på nye prosjekter.

– Vi har ikke kjøpt opp selskaper, vi har hentet inn en og en person, gitt dem aksjer i selskapet og bygget prosjekter rundt dem. Til slutt så stoler de på oss, fordi de har vært gjennom det før.

Meling eier sammen med Trond Ferkingstad og Sigve Sandvik 55 prosent av selskapet, og kan dermed styre det slik de selv ønsker.

– Vi har selvsagt mye makt, og den bruker vi til å ta risiko på en fornuftig måte. Vi er villig til å ta en kjemperisiko så lenge vi har med oss de ansatte.

Må oppskalere forventningene

Meling forteller at ideen med selskapet er å ta i bruk erfaring fra en bransje de allerede kjenner og anvende den i en ny. Til nå har de jobbet med tunell- og infrastrukturprosjekter, bygg- og anleggsbransjen, boring og brønn og akvakultur.

Inntil nylig var Roxels uttalte mål en milliard i omsetning. Nå har de sett seg nødt til å endre ambisjonsnivået kraftig opp til 1,9 milliarder i løpet av 2020.

– Hvis vi sikrer den siste kontrakten vår så er vi allerede oppe i nesten en milliard. Fremover ser vi en rekke prosjekter vi ønsker å være en del av. Derfor har vi oppskalert forventningene.

Dag Øyvind Meling under Sysla Live i Stavanger. Foto: Sigrid Haaland

For å vokse raskere mener Meling selskapet må vokse oppover i verdikjeden. Men i oljebransjen har ikke Roxel lyktes å få napp på de største prosjektene.

– Det sliter jeg veldig med å forklare. Jeg vet rett og slett ikke hvorfor. De siste syv årene har jeg deltatt på Statoils leverandørdager og enda forstår jeg ikke hva de vil ha. Jeg vet ikke hva jeg skal tilby, hva jeg skal levere og når det kommer.

Han peker på rigide systemer og mye byråkrati hos oljeselskapene, og mener det burde være enklere å komme inn i en dialog hvor man virkelig kan se problemstillingene som selskapene trenger hjelp til å løse. Meling har helt andre erfaringer fra de andre næringer selskapet har arbeidet i.

– Dette er totalt forskjellig fra de andre bransjene vi har jobbet i. Bygg og anlegg, posten og flyplasser – det er helt annerledes. Der er det mye enklere å komme inn med budskapet og få være med å delta.