Etter å ha solgt billetter for sine første arrangører i 2013, tok bergenske TicketCo i desember 2017 steget ut i den store verden.

Selskapet vil ha en bit av det britiske billettmarkedet, som det anslås har en verdi på 450 milliarder kroner. Til sammenligning blir det årlig solgt billetter for beskjedne 11 milliarder i Norge hvert år.

TicketCo

  • Billettsystemleverandør fra Bergen, etablert i 2011.
  • 1200 arrangører bruker per nå TicketCo som billettsystemleverandør. Blant dem er Bygdalarm, halvparten av de norske eliteserielagene og en rekke andre festivaler.
  • Daglig leder er Kåre Bottolfsen, Carl-Erik Michalsen Moberg er medgründer.
  • 30-35 personer jobber nå i TicketCo, som i desember 2017 åpnet kontorer i London.
  • Investorkollektivet Tripod, Herman Friele og Troll Ventures er blant dem som har investert i selskapet.

 

 

 

Etter halvannen måned i drift på øyen, utgjør markedet i Storbritannia 23 prosent av TicketCos betalingsstrøm. 

Raskt inn i nye markeder

For å nå målene om globalt “herredømme”, har billettsystem-leverandøren TicketCo måtte se til utlandet.

For å bygge produktet sitt så langt, har de ikke samarbeidet med ett eneste norsk teknologiselskap.

– Alle teknologier som vi benytter oss av i tjenesten vår er utenlandske aktører. Det gir oss en mye bedre mulighet å fungere globalt, og ikke minst tar det oss kortere tid å fungere i nye markeder, sier daglig leder Kåre Bottolfsen.

TicketCo tilbyr arrangører et billettsystem som er basert på mobilbetaling. I Norge bruker halvparten av eliteserielagene i fotball, flere festivaler og turistdestinasjoner tjenesten. Kjernen er salg av billetter, men det er også mulig å selge produkter på arrangementet i tjenesten.

På et frokostmøte i regi av finansklyngen Finance Innovation, ble mange overrasket over at oppstartsselskapet fra Bergen ikke har noen norske samarbeidspartnere.

– Ambisjonsnivået er for lavt

– Hvorfor har det blitt slik at dere ikke jobber med norske selskaper?

– Det blir noe forenklet, men kort forklart handler det om innstillingen. Vi må bruke globale teknologier, som fungerer over hele verden. Det er er rett og slett slik at  norske selskaper i dette segmentet ikke har villet eller turt å ta steget ut i verden, sier Bottolfsen.

– Mangler norske selskaper ambisjoner?

– Ja. Vi har selv investorer som selv har lansert teknologi internasjonalt (itslearning-gründerne Helge Hannisdal og Jan Åge Skaathun gjennom investorkollektivet Tripod, journ. anm), og det gjør noe med vår innstilling. Min erfaring fra startup-scenen i Norge er at ambisjonsnivået er for lavt, sier TicketCo-sjefen.

Kåre Bottolfsen i TicketCo på Finance Innovations frokostmøte. T.v: Atle Sivertsen i Finance Innovation. Foto: Chris Ronald Hermansen

Burde eksportert mer

Han legger til at det er ingen grunn til at det burde være slik.

– Teknologisk er næringsliv og konsumenter langt fremme i Norge. Landet vårt er er en digital lekegrind, og jeg er sikker på at vi kunne eksportert ut mange teknologier, om vi satset mer, sier Bottolfsen.

Vipps-sjef Rune Garborg under Finance Innovations frokostmøte Foto: Chris Ronald Hermansen

På frokostmøte holdt også Vipps-sjef Rune Garborg foredrag.

– Hvorfor har dere ikke et tettere samarbeid med aktører som Vipps, for eksempel?

– He-he, jeg visste jeg kom til å få det spørsmålet. Vi har en god dialog med Vipps, men det er en del tekniske og kommersielle spørmsål som gjør det vanskelig for oss å samarbeide nå, sier han.

Vipps passer ikke

– Vi ønsker å bruke Vipps, men premisset er at de må passe inn i den globale arkitekturen som vi har bygget opp, sier Bottolfsen.

PSD2 trådte i kraft 13. januar. Det nye betalingsdirektivet fra EU vil føre til langt tøffere konkurranse for de tradisjonelle bankene. Dette skjer blant annet ved at Apple kommer til å rulle ut sin betalingsløsning Apple Pay i Europa.

– Vi har vært Apple Pay-klare i to år. Norge er et lite marked, men den dagen det blir gjort tilgjenglelig for konsumentene, så er vi klare i vår løsning, sier Bottolfsen.

Se Sysla Live: Fintech + Bergen = sant i videovinduet under: