Foto: Anita Vedå

Han skal samkjøre norsk digitalisering på tvers av bransjer

Hele Norges digitalsjef mener digitale løsninger må deles innad og på tvers av bransjer, hvis vi skal klare å holde norsk konkurransekraft oppe.

Publisert

– Vi roper om deling uansett hvor vi er, sier sjefen i Digital Norway, Tor-Olav Mørseth.

For omtrent ett år siden forlot han jobben som sjefredaktør i Adresseavisen til fordel for toppjobben i Digital Norway – Toppindustrisenteret. Nå blir han kalt hele Norges digitalsjef, og skal få norske selskaper til å samkjøre digitalisering på tvers av bransjer.

Målet er å gjøre norske bransjer bedre rustet i møte med fremtidens konkurranse.

– Digitalisering er ikke et mål, det er et middel for å øke konkurransekraften, sier Mørseth.

Selskapet har femten eiere, deriblant store selskaper som Statoil, Telenor og DNB. Sammen med eierene skal Digital Norway bidra til å samkjøre digitaliseringen på tvers av bransjer i Norge.

– Hvis vi kan bidra med å utløse en del av de mekanismene som bidrar til å dra landet fremover, så er jeg glad for det. Det er ikke alle bedrifter som har store digitaliserings-prosjekter, som å bygge en digital tvilling, men de trenger kanskje bare et lite push. Vi vil hjelpe dem til å finne det første enkle steget i riktig retning.

Kaken skal bli større

Mørseth viser til hvordan banknæringen kom sammen på midten av 90-tallet og laget felles standarder for minibanker og betalingsterminaler.

– De forstod at det var noen ting som ikke var lurt å gjøre på egenhånd, og i dag så har vi løsninger som BBS og BankAxept. De forstod at dette ikke var noe de trengte å konkurrere om, det de konkurrerer om er den siste kundekontakten.

Han mener at ikke alle i en bransje trenger å være med på prosjektene fra start, men at de fort kommer til å innse hvor viktig deltakelsen kan bli.

– Jeg har tro på å vise frem hva som er mulighetene, og at mekanismene fungerer. Du trenger ikke ha med alle sammen fra starten av for å få i gang et prosjekt. Bankene samlet alle som ville kjøre på, og til slutt ble det dumt å stå utenfor.

Han understreker at det ikke skal gå ut over konkurransen, men heller gjøre kaken større.

Olje- og gassnæringen må se utover

En av Digital Norways viktigste oppgaver er ifølge Mørseth å hjelpe de ulike bransjene å lære hvordan andre bransjer har løst problemer med digital teknologi.

Han tror særlig olje- og gassnæringen har blitt for innovervendt de siste årene, og ikke sett så mye på hvordan andre bransjer takler utfordringer ved hjelp av digital teknologi.

Foto: Sigrid Haaland

– Som næring er nok opplevelsen av hvor mye den digitale teknologien bidrar til endring litt mindre hos olje- og gass enn det vi ser i andre bransjer. Olje- og gassnæringen har gjort det så bra at den kanskje er blitt litt innovervendt.

Han er klar på at petroleumsnæringen er viktig for Norge, og kommer til å være det i mange år fremover.

– Det viktigste vi kan bidra med, er det som kan gjøre norsk kontinentalsokkel mer lønnsom. Hvis ikke lønnsomheten opprettholdes kommer det til å bli svært trøblete for Norge.

Del på
facebooktwitterlinkedinemail