Karl Johnny Hersvik, toppsjef i Aker BP. Foto: Chris Ronald Hermansen

Nerden som vil endre oljebransjen

Han omtaler seg selv som en “kjempenerd”. Det kommer godt med når han skal digitalisere det som skal bli verdens største uavhengige oljeselskap.

Publisert

– Ladies and gentlemen, it´s a pleasure to introduce our CEO, Karl Johnny Hersvik!

Introduksjonen glir over i applaus, og Karl Johnny “Kalle” Hersvik inntar podiet i Akers høyborg på Lysaker, utenfor Oslo. Selskapets kapitalmarkedsdag er i gang.

I salen sitter journalister fra internasjonale tidsskrifter, analytikere fra banker med kontorer verden over, investorer og mange flere. Bergenseren de fleste bare kjenner som “Kalle” skal gi dem et innblikk i driften Aker BP-butikken.

Karl Johnny Hersvik, under Aker BPs kapitalmarkedsdag 15. januar. Foto: Chris Ronald Hermansen

Det var neppe mange som trodde at det var her den litt nerdete 20-åringen Hersvik skulle havne, da han like før studietiden slet med å bestemme seg: Var det fysikk- eller matematikkstudent han ville bli?

– Kjempenerd

– Jeg har alltid vært opptatt av realfag, av å forstå hvordan ting fungerer. Helt fra jeg var barn likte jeg å gruble og regne på ting. Aller best var det da jeg fikk lov å ta ting fra hverandre, og sette dem sammen igjen.

– Jeg var “kjempenerd”. Jeg vet ikke om det ordet en gang var oppfunnet den gangen, men hadde det vært i dag ville jeg ha blitt diagnostisert som tung nerd, smiler Hersvik.

– Og det er jeg fortsatt, ler han.

Eser kraftig ut

Fra talerstolen presenterte Hersvik gode nyheter.

“Aker BP legger opp til utbyttefest”, skrev E24.

Dagens Næringsliv konstaterte at Aker BP-aksjen “skyter fart”, mens Hegnar meldte at den “hoppet”.

Han hevder han ikke er så opptatt av overskriftene.

– Kapitalmarkedsdagen er en en anledning for oss til å gjøre opp status, hvor vi går litt dypere, sier Hersvik like etter talen er over.

Men selskapet går ikke bare dypere. De eser også ut, i et rasende tempo.

Bull-terrieren på norsk sokkel

Aker BP blir av mange omtalt som Norges mest aggressive oljeselskap. Like før jul ble hele tre PUD-er (plan for utvikling og drift) overlevert olje- og energiministeren, en samlet investering på 15 milliarder kroner i satelittfeltene Ærfugl, Valhall Vestflanken og Skogul.

Usikker på hva en PUD er? Lær på tre minutter med Sysla Podsnap:

Dette er foreløpig siste kapittelet i det som etter hvert har blitt en historie om et selskap i voldsom vekst (se faktaboks).

– Mange spør meg når lommeboken er tom. Det er ikke slik det fungerer. Etter hvert som vi blir større, blir vi også i stand til å gjennomføre større transaksjoner.

Selskapets brutto driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) endte i fjerde kvartal 2017 på 509 millioner dollar, rundt 3,8 milliarder norske kroner.

Hersvik utenfor Akers høyborg på Lysaker. Foto: Chris Ronald Hermansen

– Hvilket selskap blir det neste dere kjøper?

– Jeg kan ikke dele det. Men det er ingen hemmelighet at vi jobber med å gjøre mer av det samme som vi har gjort frem til nå, sier Hersvik, med henvisning til de stadige oppkjøpene.

– Mangler ro i ræven

– Jeg har hatt mange studenter oppigjennom, men han er nok den som har hatt desidert størst gjennomføringskraft, sier dekan ved matematisk-naturvitenskapelig fakultet ved Universitetet i Bergen, Helge Dahle.

Helge Dahle, dekan ved Det matematisk-naturvitenskapelig. Foto: Presse/UiB

Det er nærmere 20 år siden han foreleste for Karl Johnny Hersvik. Dahle er en av hovedgrunnene til at han ble matematikk-student, forteller Hersvik.

– Det var utrolig kjekt å høre. Det er lett å være etterpåklok, men han viste allerede den gang en usedvanlig evne til å gjennomføre det han satte seg fore.

Dekanen røper at han en stund håpet at Hersvik skulle forfølge en akademisk karriere som forsker, som han tror han hadde hatt gode forutsetninger for å klare.

– Vi håpet jo det, men det hadde nok blitt alt for lite action. Han hadde ikke hatt ro nok i ræven til å forske på fulltid, sier en lattemild Dahle.

Løsningen fantes ikke i markedet

Tilbake til talerstolen, nå. Per Harald Kongelf, mannen som er ansvarlig for at Aker BP hele tiden forbedrer seg, innleder sin tale under kapitalmarkesdagen med en virkelighetsbeskrivelse.

Gjennomføringsevnen trekkes av flere fram som en av Hersviks store styrker. Foto: Chris Ronald Hermansen

– Våre forretninger er under konstante angrep fra eksterne. Teknologi, vær og vind, miljøforkjempere, nye energikilder, listen fortsetter. For å være “ahead of the game”, er det essensielt å hele tiden utvikle seg.

Dette perspektivet danner bakteppe for en strategisk investering Aker BP gjorde i fjor. 15 millioner kroner er småpenger i denne sammenhengen, men det var bare begynnelsen.

– Vi diskuterte internt og fant ut hva vi ville ha. En løsning med alle tilgjengelige data, uavhengig av plattform. Vi snakket med aktuelle selskaper som hadde noe meningsfylt å komme med, men ingen hadde nøyaktig det vi ønsket.

Enter Cognite

Det gjorde innsalget enklere for John Markus Lervik. Hvorfor ikke bare lage det selv?

Den tidligere Fast- og Cxense-gründeren var allerede involvert i selskapet som rådgiver. Aker BPs kapital kombinert med Lerviks kunnskaper og nettverk har resultert i at selskapet har oppnådd resultater på rekordtid.

John Markus Lervik CEO Cognite Foto: Chris Ronald Hermansen

– Det er noe som er i ferd med å skje i oljenæringen. Fremtiden blir ikke som gårsdagen. Jeg tror vinnerne blir de som tør å legge seg frempå og utfordre den modellen vi har basert oss på så langt, sier han.

Derfor ble også en uvanlig stor del av kapitalmarkedsdagen viet til å snakke om selskapets digitale strategi. Tjenestene som Cognite har utviklet ble presentert i detalj.

– Som samarbeidspartner setter Hersvik på den ene siden tøffe mål og er kravstor, men samtidig evner han å motivere og holde oss fokusert på de langsiktige målene, sier Cognite-sjef Lervik om “Kalle”.

Røkke: – En visjonær kraft

Majoritetseier og milliardær Kjell-Inge Røkke er i kraft av sin person en av hovedgrunnene til at Hersvik tillater seg å satse offensivt. Uten hans drivkraft ville satsingen vært vanskelig, forteller Hersvik.

– Kjell-Inge har en veldig tydelig visjonær kraft. Han så veldig tidlig at digitalisering kan erstatte repetitive, manuelle oppgaver. Det er grunnen til at vi har kommet et stykke på vei allerede, sier han.

Aker BP omtales ofte som Kjell-Inge Røkkes oljeselskap. Han er majoritetseier i Aker BP. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Hersvik beskriver Røkkes eierskap som tydelig og personlig.

– Det er som i matematikken; løsningen på en sak blir aldri bedre enn formuleringen av problemet. Kjell-Inge kommuniserer klart og tydelig. Han balanserer godt mellom å gi handlingsrom og stille krav til avkastning på kapital, sier Hersvik.

Vil endre oljebransjen

“Creating the leading E&P offshore-company”, står det på Aker BPs reklamemateriell .

– Ledende, sier dere. I Norge, Europa eller verden, Hersvik?

– Vi er ikke helt tam, så vi tenker globalt, ja. Men det er ikke størrelsen på selskapet jeg er mest opptatt av som leder. Vi tror det er mulig å lage et annerledes oljeselskap. Vår evne til å bidra til endre olje- og gassindustrien, slik at vi jobber mer effektivt på alle måter, er det viktige for meg.

– Hvis alt går bra, hva er hovedbudskapet på kapitalmarkedsdagen 2019?

– Vi skal ha kommet enda lenger på forbedringsarbeidet vårt. Break-even-prisen, altså det oljeprisen kan være for at vi fortsatt skal kunne tjene penger, er presset ytterligere fem-ti dollar ned. Vi skal ha gjort ett eller to store funn til, og den digitale driftsmodellen vår som vi er i gang med på Ivar Aasen er i ferd med å rulles ut på de andre feltene, sier han.

Karl Johnny Hersvik vil endre oljebransjen. Foto: Chris Ronald Hermansen

Del på
facebooktwitterlinkedinemail