Foto: Adrian Søgnen

Seriegründer vil bygge 10-20 nye selskaper

Geir Førre er ferdig med å bygge opp egne selskap. Nå skal han bruke tid og penger på å hjelpe andre teknologi-gründere opp og fram.


  • Marit Holm
Publisert

– Målet mitt er å bygge mange nye selskaper. 10-20 nye selskaper skal jeg bidra til, sier investoren og den tidligere teknologigründeren som forteller at han endelig har fått «flushet av seg entreprenør-greiene»:

– Nå er det dette som er min visjon, min drøm. Dette skal jeg gjøre til jeg dauer, sier Førre.

Tre milliard-exiter

50-åringen fra Tysvær i Rogaland har skapt seg en formue på å bygge opp og selge teknologibedrifter til USA. Først Chipcon som ble solgt til Texas Instruments i 2005, deretter Energy Micro ble solgt til Silicon Labs i 2013. I tillegg kommer Prox Dynamics – der Førre ikke var gründer men styreleder og største aksjonær – som ble solgt til Flir Systems i 2016.

Samlet salgssum på disse selskapene var på godt over tre milliarder kroner.

Hør intervjuet med Geir Førre i denne live-podkasten:

Utenom det vanlige

Han foretrekker å gå tidlig inn i selskapene han investerer i, og ser etter gründere som kan og vil noe.

At teknologien må være i verdensklasse, sier seg selv. Men selv om en brennende teknologisk lidenskap som oftest er nødvendig for å lykkes, er det langtfra tilstrekkelig. Også stayer-evnen må være helt utenom det vanlige:

– Det tar mange år å bygge et selskap. Det er lange og tunge reiser. Når jeg går inn i et selskap som investor, tenker jeg med en horisont på ti til femten år, sier Førre.

Foto: Adrian Søgnen

Tydelige mål

Hans beste råd til gründere er å sette seg tydelige mål. I hans første selskap, Chipcon, skjedde dette på et tidspunktet der de hadde solgt 200.000 mikrochips. Da bestemte de seg for at de skulle selge èn milliard mikrochips – innen ti år:

– Vi trodde jo ikke på det selv. Ikke til å begynne med. Vi ante i hvert fall ikke hvordan vi skulle gjøre det, forteller Geir Førre.

– Men målet satte seg, på en måte, likevel. Sakte men sikkert begynte vi å tro på det. Vi jobbet knallhardt for å klare det.

Kill your darlings

Etter at de tydelige målene er meislet ut, må man velge bort det som hindrer en i å nå dem: Chipcon startet for eksempel som et konsulentselskap, før de begynte å lage mikrochips for trådløs kommunikasjon i tillegg.

Men konsulent-virksomheten var altså kjernen. Ikke bare tjente de gode penger på det. Det var sant å si det gøyeste, også, røper Førre

– Men det skalerte jo dårlig. Og når vi etter hvert fikk troen på oss selv, og lyst til å se hva vi kunne få ut av dette, måtte vi spesialisere oss.

Satse alt

Det betød at Førre og kompanjongene måtte droppe det de likte best, og satse alt på å bli en ledende aktør innen mikrochips.

– Det var en veldig bevisst overgang, og det var helt nødvendig. Skulle vi lykkes i å bli verdensledende på produkt, kunne vi ikke fortsette med konsulentvirksomheten, sier Førre.

Hans andre selskap ble på mange måter en fortsettelse av det første. Motivasjonen for å gyve løs igjen var dels at han ville bevise at brak-suksessen med Chipcon ikke bare skyldtes flaks. Dels ville han bygge videre på alt han hadde lært:

-Med Energy Micro var det mye mer bevissthet rundt ting. Vi hadde klare mål fra begynnelsen av, og gikk rett på uten omveier. Selv lærte jeg meg noe mange gründere sliter med, nemlig å delegere. Det klarte jeg ikke i det første selskapet, og jeg brukte langt tid på å få det til. Men et stykke ut i det andre selskapet ble jeg ganske god på det, forteller han.

Solgte for tidlig

I dag er han ikke i tvil om at han solgte det andre selskapet for tidlig. Omstendighetene var spesielle, i og med at det var hans egen sykdom som utløste salgsprosessen. Etter mange år hvor han hadde jobbet eller tenkt på jobben i 99 prosent av sin våkne tid, møtte han veggen og fikk en depresjon.

– Jeg er stum av beundring for svenske Daniel Ek. Han har sikkert fått femti muligheter til å selge Spotify, men står i mot, går på børs og får selskapet verdsatt til 200 milliarder. Så jeg skammer meg litt for å ha solgt for bare èn milliard, sier Førre.

Typisk norsk

Han mener at det er typisk norsk å selge selskap for tidlig:

– Jeg tror faktisk at mangelen på Daniel Ek-holdninger er den største ulempen med å bygge globale teknologiselskap i Norge. Dette gjelder også for de selskapene som jeg selv har vært med på å starte. Vi kommer opp på et visst nivå, og da er det lett for at vi blir fornøyde. Vi våger ikke satse alt. Det er en hånd til munn-tenking, en fiskebondementalitet. En mangel på langsiktig industriell tenking, mener Førre.

Risikerer mye

– Er risikoen for å bli utbrent noe som man bare må ta høyde for i gründerlivet?

– Ja. Det er så intenst. Spesielt dersom det går bra. Du blir fanget. Det er som å være i en konstant heroin-rus, og det er ikke bare gode følelser. Du er i et vakum. Enten jobber du, eller så tenker du på jobben.

Samtidig er han ikke i tvil om at evnen og viljen til å gi alt har vært nødvendig for å klare å bygge opp vellykkede virksomheter.

Geir Førre ble intervjuet under Connect Vest sitt investorforum tidligere i år. Foto: Henrik Svanevik

Altoppslukende

– Hvis noen hadde spurt meg om hva som var viktigst i livet, hadde jeg selvsagt aldri satt jobben fremfor familien. Likevel blir gründertilværelsen altoppslukende. Det tror jeg mange har opplevd. Og da setter du deg i realiteten i en situasjon der du risikerer ganske mye.

– Samtidig er jo ikke dette noe som bare gjelder gründere, påpeker han.

– Når du brenner for noe, risikerer du også å brenne deg ut. Men det er kjedelig å gå gjennom livet uten å brenne.

Kapital og kompetanse

Hans tredje milliardsalg ble rollemodellen for det han gjør i dag. Gründeren i Prox Dynamics hadde utviklet og bygget verdens minste drone – superavanserte overvåkings-helikoptre på bare 18 gram.

Geir Førre ble grundig imponert over både over teknologien og det gründeren hadde klart å skape på fritiden sin. Han gikk inn i selskapet med kapital og kompetanse – på samme måte som han i dag er inne i en rekke andre lovende teknologiselskap.

Kunde viktigere enn produkt

– Basert på din egen erfaring og det du har sett i selskapene du er inne i: Hva er den vanligste feilen som gründere gjør?

– De klarer ikke å fokusere. De gjør for mange ting. Den typiske teknologigrunderen er også ekstremt opptatt av teknologi. Veldig ofte mangler det merkantile, det kommersielle. Det er et problem. Det er mye lettere å lage et produkt, enn å selge et. Jeg vil mye heller ha en kunde, og ikke et produkt, enn omvendt, sier Geir Førre.

Mange vanskelige dager

– Du har allerede fremhevet hvor viktig det er å ha tydelige mål, og en plan for hvordan du skal nå dem. Har du flere råd til gründere som ønsker å lykkes?

– Spør deg om du gjør det av de rette grunnene. Er det for å bli rik og berømt? Hvis det er hoveddrivkraften er det bare å glemme det. Da tror jeg ikke du kommer til å greie det. Du må ha en genuin lyst til å skape noe, lyst til å løse et problem.

– Så bør du gjøre det sammen med noen. Velg nøye hvem dette er. De bør ikke nødvendigvis være helt like deg, men dere må ha god kjemi slik at dere kan orke å holde ut med hverandre i ti-femten år. Vær forberedt på mange vanskelige dager, sier Førre.

Del på
facebooktwitterlinkedinemail