Cognite-sjef John Markus Lervik. Foto: Adrian Søgnen

Internasjonale offshore-giganter gjør som Aker BP

Den norske teknologikometen Cognite har nå fått noen av verdens største oljeselskaper på kundelisten.

Publisert

Siden oppstarten i slutten av 2016 har IT-selskapet Cognite landet en rekke prestisjekunder, og blant annet fått i oppdrag å digitalisere sokkelen for det Kjell Inge Røkke-kontrollerte selskapet Aker BP.

Nå har også internasjonale oljegiganter også vist interesse for teknologien som skal gi mer effektive oljeoperasjoner.

– Vi er allerede i gang med flere prosjekter sammen med Baker Hughes GE og Siemens, og har også spennende diskusjoner med Honeywell, sier Cognite-sjef John Markus Lervik.

Lervik selv fortalte på Sysla Live i februar at oljeselskapene har mye data, men at de ikke vet hvordan de skal bruke den.

Det er dette Cognite Data Platform søker å gjøre. Gjennom avanserte algoritmer og finjustert datahåndtering, hentes data inn fra en rekke ulike kilder, som bearbeides til forståelig informasjon for kunder.

Karl Johnny Hersvik, sjef i Aker BP og John Markus Lervik, sjef i Cognite, intervjues av Chris Ronald Hermansen. Her forteller de om hvordan de bruker dataene fra 200.000 sensorer på 5 installasjoner. Foto: Sigrid Haaland

Vil lære av norske aktører

Som et av verdens største oljeserviceselskaper satser Baker Hughes GE tungt på effektivisering av oljebransjen ved bruk av teknologi.

– Vårt mål er å hjelpe olje- og gasselskaper å få ut mest mulig verdi fra data som kan forutse systemytelse, feil, vedlikehold, produksjon og minimere nedetid, sier Arun Subramaniyan, sjef for datavitenskap og analyse i Baker Hughes GE Digital til Sysla.

Oljegiganten følger med på utviklingen i Norge som har skutt fart de siste årene.

– Operatører er allerede godt i gang med å bruke avanserte analyseverktøy til å forbedre drift, og vi har inngått partnerskap med selskaper som Cognite på strategiske prosjekter for å få fortgang på den digitale utviklingen, sier Subramaniyan.

Lervik mener at tilgang til sanntidsdata fra oljeplattformene kan snu opp ned på forretningsmodellene i norsk industri.

– De store industrigigantene må tilpasse seg endringene i verdikjeden som datadeling medfører. De ønsker å komme hit for å lære, sier han.

Forretning basert på ytelse

– I dag fungerer det slik at operatører kjøper et produkt, uten at leverandøren har innsikt i hvordan produktet fungerer. Hvis operatøren deler informasjon om hvordan produktet fungerer med leverandøren, kan man også se for seg nye typer forretningsmodeller, inkludert «performance»-baserte modeller, sier Lervik.

«Performance»- eller ytelsesbaserte forretningsmodeller oppmuntrer selskaper til å tenke gjennom den tradisjonelle tilnærmingen til hvordan de leverer varer og tjenester til kunder.

Dersom et produkt eller en tjeneste måles på ytelse eller leveranse, har både kjøper og selger større insentiv til å forbedre produktene.

Hensikten med denne type forretningsmodell er å betale for det som blir levert, slik man betaler per kilometer kjørt med transportselskapet Uber, forklarer Lervik.

Må dele mer data

Men for å få dette til kreves det vilje fra aktører i oljebransjen til å dele data. Her er Norge en pionér, sier Lervik, og trekker frem at Aker BP og Equinor blir de første i verden til å tilgjengeliggjøre data i stor skala til sine leverandører.

I juni meldte Equinor at de åpner for å dele data fra et fullstendig olje- og gassfelt. 40.000 filer fra det nedlagte Volve-feltet slippes til offentligheten.

Mærsk Inspirer på Volve-feltet. Foto: Marit Hommedal / SCANPIX

Lervik sier at store aktører som Equinor har potensial til å dra med seg hele verdikjeden i utviklingen, og at både erfaringene fra bransjen og den norske kulturen legger til rette for at Norge kan bli en innovasjonsdriver.

– Vi er mer åpne for å dele data enn andre land som for eksempel USA, og de norske aktørene har enormt mye verdifull kunnskap om bransjen. Vi ser også at myndighetene er interesserte i dette temaet, jeg oppfatter at de ønsker å støtte denne viktige utviklingen.

Del på
facebooktwitterlinkedinemail