Denne uken har det fortsatt å tikke inn resultater fra første kvartal:

Kraftig resultatfall for Fjord 1

Grieg økte resultatet med 100 millioner

Svakere laksesalg for Austevoll Seafood

Lavere slaktevolum og resultat for Lerøy

Saken om KNM «Helge Ingstad» er langt fra over. Denne uken kunne BT avsløre at det vil koste mellom 12 og 14 miiarder å reparere fregatten, og at det vil være billigere å bygge nytt. Forsvarssjefen tror ikke fregatten blir reparert. Forsvaret vil heller ikke ta regningen for flyttingen av 220.000 regnbueørret på over 800.000 kroner fra Blom Fiskeoppdrett, som flyttet fisken etter forliset av frykt for oljesøl.

Denne uken kunne vi også melde at et nytt offshorerederi åpner kontor i Norge, nærmere bestemt Ålesund. Kanadiske Horizon Maritime har fått med seg den tidligere Farstad-lederen Børge Nakken på laget og har sikret seg den arktiske kjempen «Horizon Arctic», tidligere «Bourbon Arctic».

Et annet sunnmørsrederi som er i vinden er Golden Energy Offshore. Rederiet har nå overtatt flunkende nye «Energy Empress», som ifølge rederi-sjef Per Ivar Fagervoll er på vei til Europa for PSV-oppdress. Rederiet forventer også levering av «Energy Duchess» i løpet av måneden.

Offshorerederiene har slitt tungt etter oljekrisen, men i år har det vært bedre utvikling i ratene i deler av markedet, ifølge E24. Stigende aktivitet gir høyere leiepriser for offshoreskip. Mens ratene for skip som flytter rigger (AHTS) fort kan falle ned igjen, oppnår skipene som står for varelevering (PSV) de høyeste ratene siden 2014.

Punktum for Yme-skandalen

Denne uken kunne også Sysla avsløre at operatørselskapet Repsol endelig kunne sette punktum for Yme-skandalen. Selskapet har fått forsikringsoppgjør på over 800 millioner kroner fra selskapet som leverte den ubrukelige plattformen.

Onsdag kveld kom Industri Energi i havn med lønnsforhandlingene for ansatte innen oljeservice, som betyr at rundt 6000 medlemmer får en lønnsøkning på 19.700 kroner. Men fagforeningen Safe ble ikke enig med arbeidsgiverforeningen Norsk olje og gass, og er skuffet over resultatet.

Mange nordsjøarbeidere ble denne uken rammet av tykk tåke i nordlig del av Nordsjøen. Dette førte til full stans i helikoptertrafikken fra Bergen, Florø, Kristiansund og Brønnøysund. Om lag 2000 arbeidere ble rammet.

Selv om optimismen er tilbake i oljenæringen er det mange leverandørbedrifter som har satset på havbruk for å få flere bein å stå på. En av de som var tidlig ute med å satse på dette markedet er Hordalands-bedriften Norwegian Weather Protection. Nå kommer om lag 70 prosent av omsetningen fra havbruk, og selskapet åpner ny fabrikk på Frekhaug, nord for Bergen.

Den omstridte slaktebåten

Og helt på tampen av uken – på ettermiddagen 16.mai – kom meldingen om at regjeringen delvis snur i striden rundt  slaktebåten «Norwegian Gannet». Rederiet får nå dispensasjon fra kravet om å sortere produksjonsfisk innenlands frem til 1. juli 2020.  Fartøyet sies å kunne revolusjonere oppdrettsnæringen i Norge.

Mye står på spill, for mange, i spillet om slaktebåten «Norwegian Gannet». I denne podkasten oppsummerer vi saken på 16 minutter:

 

Kontrakter

Deler ut kontrakter for 2,5 milliarder

Sikret mer jobb i Nordsjøen

Borgland Dolphin skal bore i Nordsjøen

Endúr Sjøsterk vil doble omsetningen i løpet av året

Mest lest

Forsvaret nektar å betale for flyttinga av 220.000 regnbogeaurar

Nå har operatør Repsol satt endelig punktum for Yme-skandalen

I denne båten avlives opptil 240 fisk i minuttet

I slutten av hver uke sender Sysla et nyhetsbrev hvor vi oppsummerer de viktigste sakene. Ved å abonnere på vårt nyhetsbrev holder du deg enkelt oppdatert på det som skjer i landets viktigste næringer. Gjør som over 7000 andre – abonner på Sysla nyhetsbrev: