I går skrev Sysla at 50 fartøyer leverte anbud for kontrakter verdt opp mot 3,1 milliarder med Statoil.

Havila landet to av dem (se hvem som fikk de andre her).

Pavlova a-la Havila Foresight. Foto: Gerhard Flaaten

På Foresight, som har vært på kontrakt med Statoil siden skipet ble levert i 2008, ble det feiret med pavlova, om lag en kvadratmeter stor.

Hør hele intervjuet i denne rykende ferske episoden av Sysla Shipping (klikk her for å høre den i podcast-avspilleren din). Her får du også høre om Statoil vil belage seg mindre på spot-markedet i tiden fremover, og litt mer om hvordan regnestykket med å installere batteri egentlig ser ut.

– Det var veldig kjekt å kunne dele denne meldingen med resten av mannskapet, sier Høgseth.

Tur nummer 1133

Havila Foresight. Foto: Gerhard Flaaten

I går lastet de ved Mongstad, hvor de har vært omtrent annenhver dag de siste ni årene.

– Dette er godbåten. Den er godt utstyrt, bra maskineri, gode kapasiteter både på dekk og under dekk, sier Høgseth.

Skipet betjener installasjoner vest i Nordsjøen for Statoil: Troll, Oseberg, Kvitebjørn, Statfjord og Gullfaks.

Og det får de altså fortsette med: Skipet har kontrakt i tre år, med tre årlige opsjoner etter det, og kunne i går legge ut på sin tur nummer 1133 for Statoil.

– Man er aldri sikker

Sævik og Mathieu. Foto: Gerhard Flaaten- Kake må en ha når det blir kontrakt, sier Njål Sævik, administrerende direktør i rederiet.

Det er ikke hver gang han har tatt turen om bord på skipene, når rederiet har landet nye kontrakter. Men etter en svært turbulent periode for rederiet, og et marked som har sendt rundt 140 båter i opplagsbøyene, gir en treårskontrakt god grunn til å feire.

– Det er en veldig god kontrakt både for meg og alle de ansatte i Havila, sier Sævik.

Hadde det ikke blitt kontrakt, ville skipet vært ute av Statoil sin flåte for første gang siden hun ble levert fra Havyard i Sogn.

– I slike anbudsprosesser er du aldri sikker på om du når opp. Det er tøff konkurranse. Vi trodde vi lå godt an, men til slutt koker det ned til det kommersielle. Man er aldri sikker, sier Sævik.

Snittrate på 150.000

Den eksakte dagraten vil ingen av partene gå ut med, men Statoil opplyser at de til sammen bruker 3,1 milliarder kroner på de syv kontraktene, opsjoner inkludert.

Med totalt 58 kontraktsår, gir det en gjennomsnitsrate på om lag 150.000 kroner.

– Hvordan vurderer dere ratenivået?

– Gitt dagens marked mener vi at vi har gjort slutningene på greie nivåer. Selvfølgelig skulle vi alltid sett at det var bedre, men vi må og se på hva spot-markedet vil gi, og sammenligne med alternativer som opplag. Vi er godt fornøyd, slik verden ser ut.

Gikk for syv skip

I utgangspunktet sa Statoil at de ville ha minst tre nye skip på kontrakt. Til slutt ble syv av de femti båtene som ble bydd inn, premiert med kontrakt.

– Hva skjedde?

– Vi har sett på porteføljen vår, behovet vi har i dag og på de tilbudene som kom inn, og kvaliteten på de fartøyene. Så valgte vi å gå for syv, sier Philippe F. Mathieu, direktør for Felles driftsstøtte i Statoil, som også var på Mongstad i går.

Viking Energy er ett av to skip Statoil allerede har på kontrakt, som har batteripakke. Foto: Gerhard Flaaten

– Hva gjorde de feil, de som ikke nådde opp?

– Det som er viktig for oss, er muligheten for å tenke miljø, og muligheten for å installere hybrid-løsningene med batteri og landstrøm, og kvaliteten på fartøyet. Så blir de kriteriene vektet i en totalvurdering.

– Hvilke rater måtte dere betale, sammenlignet med tidligere?

– Ratene gjenspeiler både kvaliteten vi har i de fartøyene vi bringer inn i flåten, langsiktigheten i kontraktene og kravene til batteri og landstrøm. Det er den totaliteten som gjenspeiles i ratene.

Hør hele intervjuet med Sævik og Mathieu i podcasten over. I videoen under kan du se hvordan det så ut på Mongstad i går.