De siste ukene har det skjedd flere store oppkjøp som påvirker norsk sokkel.

Først kom meldingen om at riggkjempen Transocean vil kjøpe alle aksjene i konkurrenten Songa Offshore, og senere ble det klart at Total vil kjøpe danske Maersk Oil for knappe 60 milliarder kroner.

– Positivt på lang sikt

– Det er en veldig stor avtale, en av de største på verdensbasis de siste årene. Min første tanke er at det er positivt at Total, en av de store, satser på Nordsjøen, sier Tore Guldbrandsøy fra Rystad Energy i denne Oilcast-episoden.

Han understreker at fusjonen på kort sikt kan få negative følger, fordi store deler av Maersk Oils norske organisasjon kan forsvinne og fordi det allerede er signalisert at sentrale funksjoner vil flyttes til Danmark.

– Men oppkjøpet viser at Total vil satse på Nordsjøen, og selskapet har allerede en solid posisjon i Norge. Så på lenger sikt tror jeg dette kan være positivt for norsk sokkel, sier Guldbrandsøy.

Songa Enabler. Foto: Fredrik Refvem

– Genistrek

Guldbrandsøy tror også Transocean har gjort et lurt trekk med oppkjøpet av Songa Offshore. Med på kjøpet får nemlig Transocean de fire nye CAT D-riggene som er på langtidskontrakter med Statoil.

– Med dette kommer de inn i de fire riggkontraktene med lengst varighet på norsk sokkel. Det er egentlig en liten genistrek av Transocean, og en måte å sikre at man kommer gjennom oljekrisen med en god posisjon på norsk sokkel, sier han.

– Får vi se flere oppkjøp framover?

– Ja, det tror jeg. Med oljeselskapene har det allerede skjedd mye, men det kan fort komme mer. Innen oljeservice har det egentlig ikke skjedd så mye, så der tror jeg det vil skje en god del mer, sier Guldbrandsøy.

Hør hele episoden her: