Linda Nøstbakken og Hans K. Mjelva. Foto: Adrian Søgnen

Ny episode om brønnbåter: – Nesten ingen som driver lovlig har sånne marginer

Publisert

Brønnbåtnæringen tjener rått på å frakte laks og fjerne lakselus.

I fjor satte brønnbåtene ny rekord med en driftsmargin på 45 prosent, ifølge EY sin årlige rapport om havbruksnæringen, som ble publisert i midten av desember.

Det er fem rederier som står for 80 prosent av omsetningen i transportsektoren i havbruk. På seks år har omsetningen økt fra 1,2 til 3,6 milliarder kroner.

Flere oppdrettere velger nå å investere i sin egen brønnbåt, som skal betjene anlegg med transport og sykdomsbehandling.

Samtidig har det de siste årene kommet flere typer båter på markedet, som prosessbåter, bløggebåter og slaktebåter.

I denne episoden av Det vi lever av får du svaret på hvorfor brønnbåtene er så lønnsomme, hva de egentlig gjør, og hva som kan skje når helt nye typer båter kommer inn på markedet. Gjester er NHH-professor Linda Nøstbakken og BT-kommentator Hans Mjelva.

Episoden ligger klar i spilleren under eller der du lytter til podkast:

For enda bedre lytteopplevelse anbefaler vi deg å laste ned BTs podkast-app BT Lytt. Du finner den i App Store eller Google Play. Du kan også abonnere på våre podkaster i andre podkast-apper, som for eksempel iTunes og Spotify.

Del på
facebooktwitterlinkedinemail