– Vi har kjørt prototypen inne i en såkalt side-pocket mandrel, SMP, hvor vi fikk gode og interessante bilder. Basert på denne kjøringen fikk vi bygget en komplett tredimensjonal modell av innsiden av SPM’en. En slik SPM brukes til å installere en gassløft ventil som hjelper til å «løfte» oljen ut av reervoaret. Oljeselskap installerer og skifter jevnlig ut slike ventiler og ønsker å se ventilens status i forkant av operasjonene, sier administrerende direktør Rolf Gregor Skaar.

– Når kameraet vårt er nede i brønnen kan vi ta på oss 3D-brillene og få et fullstendig inntrykk av forholdene i brønnen.

Fakta

Vision iO

  • Etablert i 2008 av gründerne Øyvind Hovland og André Hognestad
  • Ledes i dag av administrerende direktør Rolf Gregor Skaar
  • Kontor på Forus i Rogaland
  • 10 fast ansatte
  • Har partnere globalt
  • Bruker heldigital kamerateknologi for å kunne ta digitale bilder i oljerør- og brønner
  • Privateid. Gründerne er de største eierne med cirka 15 prosent hver
  • Fullførte en godt overtegnet emisjon i fjor høst, der selskapet hentet inn 20 millioner kroner
  • Har nå 110 investorer på eiersiden

Google street view i brønnen

Bygging og testing av prototypen er gjort i samarbeid med en rekke teknologileverandører.

Kameraet fungerer som et digitalt øye som blant annet kan zoome, tilte, oppdage sprekker og inspisere ventiler. Ifølge Vision iO blir det som å bringe google street view ned i brønnen. Ved å ta på seg 3D-briller vil en kunne «spasere» inn i en oljebrønn, inspisere den, og bevege seg i en tredimensjonal verden inne i brønnen.

– Neste skritt er å bygge en fullskala versjon som kan brukes i faktisk arbeid i brønner offshore. Nå gjenstår noen små justeringer og endringer som vi erfarte fra testingen, sier Skaar.

Omsetningsrekord

Fra 2014 til 2016 snudde Vision iO seg fra å være et selskap som fikk 90 prosent av inntektene fra teknologiutvikling, til et selskap som nå får 90 prosent av inntektene fra kommersielt salg.

Rolf Gregor Skaar. Foto: Ola Myrset

I år har selskapet satt omsetningsrekord i 3. og 4. kvartal.

– Vi har befestet vår posisjon i Nordsjøen ved å vise selskapene at kamerateknologien ikke bare kan brukes for å optimalisere produksjonen, men også for å løse utfordringer og problemer. Det at vi faktisk kan se nede i brønnen, lokalisere problemet presist, gjør det enklere for oljeselskapene.

Og det stopper ikke der. Det siste halvåret har Vision iO inngått en rekke nye kontrakter i USA, Canada, Midtøsten og på New Zealand.

– Vi har økt antall partnere kraftig, og er på en veldig spennende vekstkurve. Flere og flere oljeselskaper på norsk sokkel melder sin interesse. Så lenge de klargjør brønnene for teknologien vår, kan kameraene våre skaffe de bildene som trengs. Mange etterspør kameraet for å stille diagnoser før operasjonen. Det er ikke lenger noen grunn til å måtte jobbe i blinde, sier Skaar.

Ansetter flere

Selskapet teller i dag 10 ansatte, men er i en ansettelsesprosess. Det er behov for en ekstra på den operasjonelle siden, og en på teknologisiden. En rekke nye ideer og prosjekter er planlagt fremover.

Vision iO skal bruke 10-15 prosent av omsetningen på å utvikle teknologi.

– For oss er det viktig å være ledende på kamerateknologi. Vi er veldig tydelige på at vi er et teknologiselskap.

Selskapet har tidligere utviklet kamerateknologien Readycam, og deretter Wellcam – en mindre versjon av det første kameraet. I størrelse er det ikke mer enn to og en kvart tomme – så lite at det enkelt kan gå ned i brønnen.