•  

    Velkommen tilbake til live-senteret!

    Vi har hatt noen dagers pause mens Aasta Hansteen-plattformen har vært i åpent hav oppover norskekysten.

    I dag kommer verdens største spar-plattform frem til feltet 300 kilometer vest av Bodø, og vi kommer til å følge oppankringen.

    Har du spørsmål kan du legge dem inn øverst i dette feltet, så skal vi svare så godt vi kan. Om du har bilder av slepet fra de siste dagene, setter vi og pris på om du vil dele dem med oss. Det kan du enten gjøre øverst i dette feltet, eller du kan sende dem til oss på redaksjonen@sysla.no.

     

    23 April 2018, 8:01 am
  • Dette er ruten slepet har tilbakelagt. Torsdag for 12 dager siden startet den 339 meter høye plattformen og fem av verdens kraftigste slepebåter fra Digernessundet på sørsiden av Stord. Nå er snart 900 nautiske mil tilbakelagt.

    23 April 2018, 8:10 am
  • 23 April 2018, 8:13 am
  • Normand Prosper, Siem Opal, Normand Ranger og Skandi Vega i formasjon foran slepet. Bak ligger Skandi Iceman og kontrollerer. Slepet har hatt en gjennomsnittsfart nordover på 2 knop. Bildet er tatt av Daniel Andrè Svartis om bord på Siem Pride, som forsynte slepet i helgen da de var like nordvest av Åsgard-feltet. Da var det 35-40 knop vind og tidvis tåke.  

    23 April 2018, 8:19 am
  •  

    Når slepet kommer frem til feltet er de avhengige av et værvindu på 2-3 dager for å sette i gang oppankringen, så det kan bli noe venting.

    Skipene Olympic Zeus og Skandi Skansen venter på dem når de kommer opp, og vil erstatte to av fartøyene som er med i slepet.

    De skal hente opp fortøyningslinene fra 1300 meters dyp, og feste dem én etter én i plattformen.

    Idet 6 av de 17 linene er festet, anses plattformen som “storm safe”, og resten av oppankringen kan fortsette i ro og mak.

    Når plattformen er forankret, vil rørleggingsfartøyet Seven Arctic komme til for å feste de såkalte riserne, som skal levere gass fra Aasta Hansteen-feltet til plattformen.

    23 April 2018, 8:20 am
  •  


    Denne animasjonen viser ferden så langt og oppankringen slik den er tenkt å forløpe.

    23 April 2018, 8:23 am
  • Nå nærmer det seg! Klokken 08.25 mandag morgen er det 2 nautiske mil igjen til feltet. Der ligger DOF-skipet Skandi Skansen og venter. Dette bildet er tatt av Krister Nesheim av skjermen om bord på Skandi Vega, det kraftigste skipet som er med på slepet. Til sammen har de fem slepebåtene nesten 1600 tonn trekkraft - Skandi Vega står for 350 av dem.  

    23 April 2018, 8:28 am
  • Aasta Hansteen-plattformen stikker nå 196 meter ned i sjøen. Skandi Vega, som dette bildet er tatt fra, er ett av to skip som tar imot informasjon om strømforholdene nederst på plattformen gjennom såkalt dopler-logger. Denne ifnormasjonen sendes videre til slepesjef Kenneth Aarset i Subsea 7, som sitter like bak helikopterdekket på Aasta Hansteen-plattformen. Dersom strømmen er sterk, må han ta hensyn til det og avpasse farten deretter. Det er de såkalte inntrekningsrørene nederst på platformen som setter begrensniinger for farten. Disse tåler ikke store vibrasjoner.

    23 April 2018, 8:36 am
  • Utsikten fra broen til Skandi Vega mandag morgen. Etter første etappe var tilbakelagt forrige helg, gikk slepet fra 3-2 til 4-1 formasjon. Det vil si at fire skip drar i fartsretningen, mens Skandi Iceman ligger bak og kontrollerer fart og kurs. Foro: Krister Nesheim

    23 April 2018, 8:50 am
  • Her er feltet! Dette er utsikten forover fra broen på Skandi Vega klokken 08.50. Skipet ligger ganske nøyaktig der Aasta Hansteen-plattformen skal ligge mens hun ankres opp. Foto: Knut Steinar Dyrkorn

    23 April 2018, 8:57 am
  •  

    Som nevnt er slepesjef Aarset avhengig av et værvindu på noen dager for å sette i gang med oppankringen. Vi skal få høre hva han kommer til så snart vi kan. Her er siste varsel fra meteorologen i Stormgeo:  Denne uken vil høytrykk bygge seg opp over Skandinavia, og lavtrykkene tar en nordlig bane mot Spitsbergen og sørover mot Vest-Europa.

    Et høytrykk fra Island kommer mandag til tirsdag inn i Norskehavet, før det bygger seg opp over Skandinavia og Finland utover i uken. Høytrykksrygg strekker seg da vestover til Norskehavet og helt nord i Nordsjøen. Dermed vil disse områdene få relativt svak vind og Hs under 2.0 m i perioder, men mandag en del dønning fra nordøst nord i Nordsjøen med nordøstlig kuling første del av dagen.

    Høytrykket over Skandinavia presser lavtrykkene inn mot Spitsbergen og sørover mot Vest-Europe, noe som gir perioder med kuling fra sørvest-nordvestlig retning i Barentshavet. I sentrale og sørlige deler av Nordsjøen ventes det økende østlig og sørøstlig kuling og sjø grunnet fronter fra lavtrykkene i sør som tidvis trekker nordover i disse områdene.

    23 April 2018, 9:11 am
  • Her kommer slepet frem til feltet - video av Morten Person
    23 April 2018, 8:30 am
  •  Videoen under er tatt av  Morten Person i Statoil, som er om bord i DOF-skipet Skandi Skansen. Skipet har ventet på feltet de siste dagene, og gjort klar fortøyningslinene som skal ankre den gigantiske plattformen opp på 1300 meters dyp.  
    23 April 2018, 9:31 am
  • Foto:  Morten Person, Statoil

    23 April 2018, 9:33 am
  • Riggen som skimtes bak skipene er Transocean Arctic, og foran slepet skimtes såvidt Olympic Zeus, som skal være med på oppankringen av plattformen. Foto: Knut Steinar Dyrkorn

    23 April 2018, 9:39 am
  •  Det er ikke bare i Norskehavet det er store ting i sving: forrige uke lå to plattformer til Johan Sverdrup-feltet i Haugesund. Nå er det ikke lenge til den første av fire plattformer er installert 160 kilometer vest av Stavanger.
    23 April 2018, 9:44 am
  • Boreriggen Transocean Spitsbergen i forgrunnen. Den deltar i en borekampanje som omfatter seks produksjonsbrønner i Aasta Hansteen-lisensen for Statoil. Foto:  Henning Selstad

    23 April 2018, 9:46 am
  • Da vi snakket med slepesjef Kenneth Aarset forrige uke, kunne han fortelle at de hadde fått besøk av en ugle på plattformen midt under slepet. Hornuglen, som de døpte "Maggie" etter  konserndirektør for teknologi, prosjekter og boring Margareth Øvrum i Statoil, forsvant etter ett par dager, men det var ikke siste gang en ugle skulle involvere seg i slepet av verdens største spar-plattform. For helgen dukket denne krabaten opp utenfor brovingen på Solstad Farstad-skipet Normand Ranger. Kaptein Eldar Kristoffersen fikk festet den på film før den fløy videre til et annet skip i slepet.  

    23 April 2018, 10:14 am
  • Vi unner oss et nærmere utsnitt av uglen, som etter alt å dømme ikke er den samme som befant seg på selve plattformen forrige uke. Den kan du se bilde av her.

    23 April 2018, 10:16 am
  • Slepet nærmer seg posisjonen hvor de skal starte oppankringen. Mens de seks første ankrene festet må slepebåtene holde plattformen i posisjon. Foto:  Morten Person, Statoil

    23 April 2018, 10:31 am
  • Hele slepet kontrolleres fra bua bak helikopterdekket på Aasta Hansteen-plattformen. Cirka 70 meter over havet sitter Kenneth Aarset i Subsea 7, som har ansvaret for slepet, sammen med Herbjørn Haslum i Statoil. Aarset er i kontinuerlig kontakt med broen på de fem ankerhåndteringsfartøyene, og gir instrukser om de skal dra på mer, slakke av eller endre kurs. Akkurat den fasen vi går inn i nå er det grunn til å tro at han er ganske travel: Plattformen skal legges i riktig posisjon på feltet før til sammen 44.500 meter fortøyningsline skal hentes opp fra 1300 meters dyp og festes i plattformen for å ankre den opp. Når operasjonen starter må det være utsikter til 2-3 dager med tilstrekkelig godt vær til at operasjonen kan gjennomføres. Dette kommer slepeteamet til å bestemme seg for i løpet av kort tid. Her kan du lese hva slepesjef Aarset sa da vi intervjuet ham før helgen.

    23 April 2018, 10:46 am
  •  

    Vi var med under forberedelsene til Aasta Hansteen-slepet i Digernessundet på sørsiden av Stord, like ved Kværner, som har montert den gigantiske sylinderen som utgjør understellet sammen med den såkalte top-siden. I videoen over får du også møte kapteinen på Skandi Vega.
    23 April 2018, 11:15 am
  • Ankomst feltet og Aasta Hansteen Spar snart klar for oppankring! #aastahansteen #subsea7 #statoil #eseamarine #intermoor

    23 April 2018, 12:08 pm
  • #aastahansteen få timer frå feltet. #statoil #subsea7 #kikkert #spar

    23 April 2018, 12:08 pm
  •  Disse bildene av slepet er postet på instagram de siste dagene.
    23 April 2018, 12:09 pm
  • Took a little detour and assisted #aastahansteen with some hose carg while under tow at 2knots #notaregulardayattheoffice @maritime.no #coolsailor #statoil #atlanticoffshore #psv picture by @tedvang98

    23 April 2018, 12:09 pm
  • #aastahansteen

    23 April 2018, 12:09 pm
  •  Aasta Hansteen ligger i den nordlige delen av Norskehavet, 120 kilometer nordvest for Norne. Vanndybden i området er 1.270 meter. Aasta Hansteen ble påvist i 1997, og plan for utbygging og drift (PUD) ble godkjent i 2013.

    Reservoaret inneholder gass i sandstein av kritt alder i Niseformasjonen på om lag 3.000 meters dyp. Reservoarkvaliteten er god.

    Gass fra Aasta Hansteen skal transporteres i Polarled-rørledningen til Nyhamna-terminalen. Lettolje skal lastes på tankskip og fraktes til markedet.

    Aasta Hansteen vurderes som et mulig tilknytningspunkt for nærliggende funn etter at feltet har gått av platå.

    Kilde: norskpetroleum
    23 April 2018, 12:21 pm
  • Like etter klokken 12 mandag ser det slik ut fra broen på Skandi Vega. Helt til venstre i bildet ser du skipet Olympic Zeus, som har ventet på feltet sammen med Skandi Skansen. Olympic Zeus er nå på tur inn til plattformen for å klargjøre ankerkjettingene på plattformen for oppkobling. Disse har vært sikret til skroget under slepet. Foto: Knut Steinar Dyrkorn

    23 April 2018, 12:26 pm
  •  Siste nytt er at mannskapet på Skandi Skansen gjør seg klare til å plukke opp den første ankerlinen fra 1300 meters dyp, og gjøre den klar til å kobles fast. Slik det ser ut kommer de til å gå i gang med operasjonen med en gang, noe som i såfall vil si at slepesjefen anser værmeldingen for å være god nok.
    23 April 2018, 12:31 pm
  • 500 nautiske mil - 900 kilometer - er tilbakelagt. Skjermdump: vesselsvalue.com

    23 April 2018, 12:45 pm
  • Aasta Hansteen-plattformen er like høy som Eiffeltårnet med sine 339 meter. Illustrasjon: Statoil

    23 April 2018, 1:31 pm
  • Selv om Aasta Hansteen-plattformen er noe av det største som har blitt slept på norsk sokkel på årtier, er den betydelig mindre enn betongplattformene som ble bygget her til lands på 80- og 90-tallet. Her ser du  Gullfaks C på vei gjennom Digernessundet, samme sted som ferden startat for Aasta Hansteen, i 1989. Bro-containeren det hele ble styrt fra skimtes såvidt foran boligkvarteret. Les mer her. Foto: Odd Furenes

    23 April 2018, 1:37 pm
  • Dette bildet ble tatt av Jan Ove Telle i går, dagen før ankomst feltet. Like ved helikopterdekket er "tow control", kontrollsenteret hvor de kontrollerer slepeoperasjonen.

    23 April 2018, 1:39 pm
  • Siste: Her har mannskapet på Olympic Zeus lagt skipet helt inntil plattformen for å gjøre klar ankerkjettingene. Foto:  Morten Person, Statoil

    23 April 2018, 1:41 pm
  • På denne tidlige illustrasjonen fra Statoil ser du hvordan plattformen skal se ut ferdig oppankret. De sorte linene, som skal fortøye plattformen, ligger nå på bunnen på 1300 meters dyp. Der er hver av de 17 linene festet i hvert sitt sugeanker. DOF-skipet Skandi Skansen skal plukke linene opp en etter en, og feste dem i plattformen, hvor de blir strammet opp av vinsjer.

    23 April 2018, 1:54 pm
  •  Hvis du nettopp har kommet følger vi altså oppankringen av Aasta Hansteen-plattformen, som kom frem til feltet utenfor Bodø i morgentimene. Har du noen spørsmål, kommentarer eller bilder? Del dem med oss ved å klikke "Send questions or comments" over og skrive inn der.
    23 April 2018, 2:00 pm
  •  

    Hvis du ikke fikk med deg utslepet fra Stord, kan du se deler av det her. I realiteten hadde slepet en fart på cirka 1,5 knop frem til de var forbi Marsteinen. Da skrudde de opp farten til 2 knop.
    23 April 2018, 2:02 pm
  •  

    Teknisk ukeblad skriver i dag at forankringslinene til Aasta Hansteen-plattformen er i fibertau, med en diameter på 26 centimeter og en bruddstyrke på 1900 tonn.

    Hver av linene er 2,5 kilometer lange som strekkes ut og ned mot havbunnen og har en kjetting i hver ende, som koblingspunkt.  

    Om oppankringen skriver de videre at det er gjort noen modifikasjoner på noen av båtene, ved å installere en ramme på hekken, som gjør at kjettingen fra plattformen og til forankringslinen kan tas opp sideveis på fartøyet.

    Dette handler om å få kjettingen vekk fra propellen for å tåle tøffere vær under operasjonene.

     

    23 April 2018, 2:18 pm
  • I går kveld klokken 23 kunne en så vidt skimte Olympic Zeus, Skandi Skansen og Transocean Spitsbergen på Aasta Hansteen-feltet fra plattformen. Foto: Jan Ove Telle

    23 April 2018, 2:23 pm
  • Dette er alle båtene som deltar i Aasta Hansteen-slepet og oppankringen. Nede til høyre ser du rørleggingsfartøyet Seven Arctic. Det vil komme til for å feste de såkalte riserne, som skal levere gass fra Aasta Hansteen-feltet til plattformen, etter at den er ankret opp.

    23 April 2018, 2:44 pm
  • Dette bildet fikk vi nettopp fra Statoils time lapse-kamera, som er montert på Skandi Vega. Her ser vi Olympic Zeus ta seg inn til plattformen for å klargjøre kjettingene for oppankringen. Nå melder Statoil at det er full konsentrasjon om operasjonen, og vi vil neppe høre noe fra noen som er involvert i slepet den neste timen eller så.  

    23 April 2018, 3:10 pm
  • Slepet foer ankomst - video Morten Person
    23 April 2018, 2:11 pm
  •  Aasta Hansteen-feltet ligger på 1300 meters dyp - det dypeste som noensinne er utvunnet på norsk sokkel. Installasjon på så store dyp stiller store krav til vekten på utstyret, da løftevaierne som skal senke ned utstyret veier mye i seg selv. På dette feltet er utfordringen blant annet løst ved at bunnrammen ble installert i to deler - sugeankeret først og så strukturen oppå. De første delene på feltet ble installert allerede i 2014.
    23 April 2018, 3:38 pm
  •  Hvis du nettopp har begynt å følge oss - Aasta Hansteen-slepet ankom feltet i morges. Der lå Olympic Zeus og Skandi Skansen og ventet på dem. Nå er Skandi Skansen i gang med å hente opp de første forankringslinene, mens Olympic Zeus klargjør kjettingen fra plattformen for sammenkobling. Etter hvert vil to av de fem fartøyene som har slept den 339 meter høye plattformen fra Stord til Norskehavet bli dimmitert. Hvis du har kommentarer eller spørsmål kan du skrive dem inn i feltet over, så svarer vi deg så godt vi kan!
    23 April 2018, 3:40 pm
  •  

    Søndag skrev VG at det er anslått at det er 54 milliarder standard kubikkmeter gass i Aasta-feltet.

    Med dagens salgspris på rundt 2 kroner per kubikkmeter betyr det verdier for 108 milliarder kroner.

    Det har kostet 38 milliarder kroner å produsere plattformen.

    Bellona-leder Frederic Hauge sier til VG at de har fulgt Aasta Hansteen meget nøye. Han får ikke regnestykket til å gå opp, og mener det burde vært igangsatt gransking for å forhindre et nytt Goliat.

    Statoil avviser Hauges regnestykke, og påpeker at det nåværende estimatet på en kostnad på 38 milliarder, mot 34 milliarder budsjettert, i hovedsak skyldes svekket kronekurs.  


    Les mer hos VG.  

    23 April 2018, 3:49 pm
  •  

    Aasta Hansteen-feltet skal driftes fra Harstad, av Statoils driftsområde i nord. Forsyningsbasen plasseres i Sandnessjøen og helikopterbasen i Brønnøysund.

    Flere bedrifter i Nordland har levert i investeringsfasen; Rapp Bomek i Bodø har levert branndører til plattformen, Momek på Mo har sørget for ankrene som skal holde den på plass, og Aker Solutions i Sandnessjøen har laget bunnrammene som skal stå på 1300 meters dyp under plattformen.

    - Det er veldig bra at gassen fra Aasta Hansteen vil være med på å gjøre Europa grønnere. Gassen som produseres skal transporteres til Europa, der den vil bidra til kutt i klimagassutslipp gjennom å erstatte kull med gass, sier fylkesråd for næring Ingelin Noresjø (KrF) i Nordland fylkeskommue til Harstad Tidende.  

    23 April 2018, 3:55 pm
  • Nå som plattformen er 300 kilometer fra kysten er det vanskelig for skuelystne å følge med. Langs den første etappen, fra Stord til Marsteinen, og videre nordover på vestsiden av Sotra, var det mange som troppet opp for å se giganten passere. Dette bildet er tatt i Sund helt sør på Sotra for en uke siden. Foto: Bård Bøe

    23 April 2018, 3:58 pm
  • Vi unner oss et tilbakeblikk til, mens vi venter på siste nytt fra feltet. Dette bildet ble tatt da plattformen passerte høyspentledningene over Langenuen - det mest kritiske punktet under hele slepet. Klaringen fra flammebommen var 20 meter. Plattformen måtte gis en piruett før passering, slik at denne pekte inn mot land for best mulig klaring. Foto: Statoil

    23 April 2018, 4:00 pm
  •  Nå ligger det an til at vi kan få en oppdatering fra feltet snart, sjekk innom utover!
    23 April 2018, 5:03 pm
  • Time lapse med bilder fra Skandi Vega - Statoil
    23 April 2018, 4:47 pm
  •  

    FLERE DAGERS SLEP PÅ 20 SEKUNDER

    Videoen under er satt sammen av bilder tatt av Statoil fra Skandi Vega gjennom de første dagene av slepet. Videoen begynner i Digernessundet i Stord, og viser utsikten i motsatt retning av fartsretningen, hvor DOF-skipet Skandi Iceman ligger bak og kontrollerer farten og kursen. De fire første dagene av slepet foregikk i glitrende vær, før tåken kom i Nordsjøen. Det kom også noe nedbør etterhvert.

    23 April 2018, 5:49 pm
  • #aastahansteen #statoil #dof #subsea7 @sysla

    23 April 2018, 5:53 pm
  • Fra Olympic Zeus er mannskapet nå i gang med å koble opp forankringen, melder Statoil. Dette bildet ble tatt fra Olympic Shipping-skipet for ikke lenge siden. Foto: Henning Selstad, Statoil

    23 April 2018, 6:36 pm
  • ROV fra Skandi Skansen - Morten Person - Statoil
    23 April 2018, 5:59 pm
  •  Her senker mannskapet på Skandi Skansen ROV-en, en fjernstyrt undervannsfarkost, for å inspisere den 2,5 kilometer lange forankringslinen i fibertau. Målet med inspeksjonen var å se om det var tvist - det vil si mer enn en hel rotasjon på fibertauet - noe det ikke var. Det 26 centimeter brede fibertauet, med en bruddstyrke på 1900 tonn, er festet i ett av de 17 sugeankrene som ligger på 1300 meters dyp på Aasta Hansteen-feltet via en kjetting.  
    23 April 2018, 7:04 pm
  •  Eva Sleire i Statoil opplyser klokken 19 at slepebåtene Siem Opal og Normand Ranger, som har slept plattformen fra Stord, er koblet fri og etter hvert dimmiteres. Skandi Iceman, Normand Prosper og Skandi Vega, som er de siste tre som har vært med på slepet fra Stord, blir på stedet og holder plattformen i posisjon mens den ankres opp.
    23 April 2018, 7:10 pm
  •  Vi avslutter live-dekningen for i dag - siste nytt finner du i saken over. Hvis du blar deg til bunnen av dette vinduet ser du dekningen vår med bilder og video utover dagen. Del gjerne med dine venner på Facebook, takk for at du var med oss!
    23 April 2018, 9:52 pm
  • #morgen på #aastahansteen #offshore #vikingavant #eidesvik #sysla

    25 April 2018, 3:06 pm
  • Dom säger att den är världens största, men jag vet inte jag. Nog har man sett större så att säga #aastahansteen #skandiskansen #teamskansen #skandiiceman #statoil #gobigorgohome

    25 April 2018, 3:06 pm
  • Olympic Zeus in position to start hooking up the worlds largest SPAR Aasta Hansteen. Picture from Skandi Vega #olympicsubsea #yourpartnerinblueenergy #olympiczeus #advancedvessel #ocv #subsea7 #Statoil #aastahansteen #spar #hookup

    25 April 2018, 3:06 pm
  •  

     
    25 April 2018, 3:07 pm