Den rundt 8000 tonn modulen er ferdig halvannet år etter stålkuttingen begynte i Haugesund. Lørdag morgen startet utrullingen hos Aibel.

Med 1152 hjul var modulen etter en god arbeidsdag over på lekteren. Den skal ta gigantkolossen videre.

Settes sammen til én plattform

Ytterst i Hardanger skal modulen nå bli koblet sammen med de to andre modulene som skal bli boreplattformen på Johan Sverdrup.

– Det ligger en fantastisk innsats bak, og det har vært et privilegium å jobbe sammen med så mange dyktige medarbeidere. Vi har en helt unik kompetanse. Alle involverte har sin del av æren for at vi nå har nådd enda en stor milepæl på tiden, uttaler byggleder Bjørn Pedersen på Aibels hjemmeside.

Aibel-Loadout-DSM-190817-4134.jpg

Ti centimeters klaring. Foto: Øyvind Sætre/Aibel

Utrullingen av modulen tok sin tid. Under konstruksjonen har den gigantiske modulen nesten nådd taket i produksjonshallen, med kun 10 centimeter klaring fra toppen av modulen.

På rett spor

– Utkjøringen var meget vellykket. Alt gikk rolig og kontrollert uten forsinkelser, uttaler Aibels leder for marine operasjoner i Johan Sverdrup-prosjektet, Anne H. Kindlihagen.

– Det var godt å få et så bra resultat før vi går i gang med de mange omfattende operasjonene som ligger foran oss de neste ukene. Det viser at planleggingen har vært god og vi er på rett vei,

Aibel-Loadout-DSM-190817-4292.jpg

1152 ble hjul ble brukt under flyttingen.

Nå blir modulen liggende langs kaien i Haugesund til slutten av måneden, hvor den regjøres og sveises fast til lekteren.

Med på oppkoblingen

Johan Sverdrup boreplattform er Aibels største kontrakt. Avtalen tikket inn fra Statoil i februar 2015 og vil på det meste engasjere over 3,000 medarbeidere.

I januar fikk selskapet også Statoil-kontrakten fra Statoil for oppkopling og ferdigstillelse av boreplattformen på Johan Sverdrup feltsenter i 2018.

Johan Sverdrup field centrePlattformdekket til boreplattformen vil bestå av tre moduler.

Hoveddekket som er den største modulen er bygget ved Aibels verft i Thailand. Den neste største er borestøttemodulen som akkurat rullet ut i Haugesund.

Den siste modulen, boreenheten kommer fra samarbeidspartneren Nymo i Grimstad.

Etter sammenstillingen som skjer utover høsten skal den ferdige plattformen overleveres Statoil i andre kvartal 2018.