Oljearbeidere på vei ut til Sikorsky-helikopteret driftet av Bristow Norway. Arkivfoto: Jon Ingemundsen

Ny mekling hos Riksmekleren for streikende redningsarbeidere

– Streikeviljen er fortsatt stor, forsikrer Parats forhandlingsleder. Nå møtes partene til nye samtaler hos Riksmekleren.

Etter fire uker med streik som følge av brutte forhandlinger hos Riksmekleren i februar, skal partene på nytt møtes hos Riksmekleren, melder arbeidstakerorganisasjonen Parat.

Årsaken til streiken ligger i uenigheter om tariffavtale og arbeidsvilkår for de ansatte redningsarbeiderne i Bristow Norway.

– Streikeviljen er fortsatt stor

Parat mener Bristow Norway og NHO Luftfart ikke vil inngå tariffavtale med like bestemmelser og vilkår som andre redningsmenn i Norge. Riksmekleren konstaterte 27. februar i år at partene stod for langt fra hverandre til at det kunne legges frem et forslag som kunne forventes å godtas av begge parter.

Parat ønsker nå å finne en løsning på konflikten.

– Streikeviljen er fortsatt stor, men vi er selvfølgelig interessert i å finne en løsning, sier Parats forhandler Lars Petter Larsen i en melding.

Totalt er det tatt ut fire redningsarbeidere i streik. Konsekvensen er at de ikke finnes redningsarbeidere ved basene i Hammerfest og Vardø.

Får konsekvenser for helikoptertrafikken offshore

Dette har fått konsekvenser for Equinor som har måttet seile sine ansatte frem og tilbake til riggen West Hercules med supply-båter.

Bristow Norway har ansvaret for flere SAR-operasjoner (søk og rednings-operasjoner) på norsk sokkel. Redningsmennene om bord er nøkkelpersoner i redningsarbeidet, og uten dem kan ikke den normale helikoptertrafikken i området operere.

Boreriggen West Hercules under boring i Barentshavet. Foto: Ole Jørgen Bratland

– I en akuttsituasjon er det disse som evakuerer pasienter ved heisoperasjoner fra båter, eller fra sjøen, under krevende forhold. I tillegg assisteres sykepleiere og annet helsepersonell, sa Larsen i en tidligere melding.

Ordinær medisinsk evakuering fra offshore installasjonene opprettholdes.

Sysla meldte tidlig i forløpet av streiken at Equinor måtte frakte sine arbeidere med supply-båter til riggen West Hercules på Gjøkåsen-feltet i Barentshavet på grunn av streiken.

Opp mot 18 timers reisevei til jobb

Selskapet bekreftet til Sysla for litt over en uke siden at det til nå er 200 riggarbeidere som har måttet ta til takke med sjøveien til felt. Totalt er det snakk om ti båtanløp.

Skandi Mongstad ved Norne. Skipet har bistått med frakt av personell til riggen West Hercules. Arkivfoto: Equinor

Seilasen til felt tar mellom tolv og atten timer, som er betydelig lengre enn tiden det tar å fly personell til felt.

– Vi har tre fartøyer som støtter riggen og to av disse har blitt brukt til å frakte mannskap frem og tilbake, sa talsperson i Equinor Morten Eek til Sysla forrige fredag.

Offshore-skipene «Skandi Mongstad», «North Barents» og «Rem Hrist» er støttefartøy, og frakter normalt forsyninger til riggen.

Når det planlagte mannskapsbytte i første del av streiken var gjennomført hadde de to sistnevnte skipene fraktet totalt 80 personer til land og hentet 90 personer til riggen.

Båtene har seilt turer med mellom 7 og 25 rigg-arbeidere som passasjerer på hver tur, meldte Equinor.

Selskaper omtalt i saken
Rigg logo