Det er det 382 meter lange løfteskipet «Pioneering Spirit» som akkurat nå løfter ombord boligplattformen til Johan Sverdrup-feltet.

I slutten av mai i fjor løftet skipet boreplattformen ut til felt, og tirsdag denne uken ble prosessplattformen løftet og fraktet til felt. Boligplattformen er den siste av de fire plattformdekkene som trengs for første fase av Johan Sverdrup-feltet.

Les om «Pioneering Spirit» i faktaboksen under:

Pioneering Spirit

  • Tungløftefartøy eid av sveitsbaserte Allseas Group
  • Fartøyet har vært karakterisert som en krysning mellom et skip og en massiv robot kan frakte overbygg på 48.000 tonn.
  • Det katamaran-lignende fartøyet kostet 2.4 milliarder euro, og er bygget for å fjerne utrangerte oljeplattformer fra Nordsjøen.
  • Skipet fikk opprinnelig navn etter den nederlandske mariningeniøren Pieter Schelte Hereema, som er Allseas’ grunnleggeren Edward Hereemas far. Pieter Schelte Hereema regnes som en pioner innen offshore olje og gassindustrien, men ble dømt for krigsforbrytelser med 1,5 år i fengsel for hans engasjement som offiser i nazistenes Waffen-SS under krigen.
  • Etter heftige protester ble skipet omdøpt til Pioneering Spirit.

– Prosessplattformen ble satt på plass tirsdag morgen, og i løpet av dagen og kvelden ble broen mellom boreplattformen og prosessplattformen montert. I tillegg har vi installert en fakkel på feltet, forteller talsperson i Equinor, Eskil Eriksen til Sysla.

Må tilpasse seg værforhold og bølgehøyde

Onsdag morgen er «Pioneering Spirit» tilbake i Digranessundet og løfter om bord boligplattformen. Dette er den siste byggesteinen i første fase av Johan Sverdrup-prosjektet. Ifølge Eriksen går løftet som planlagt.

Boligmodulen til Johan Sverdrup-feltet løftes ombord i løfteskipet «Pioneering Spirit» onsdag morgen. Foto: Fredrik Litleskare

– Operasjonen går helt etter planen, men været må man selvsagt alltid tilpasse seg, sier Eriksen.

Da boreplattformen ble løftet og fraktet til Utsirahøyden i juni 2018 var det ingen som hadde gjennomført noe lignende tidligere.

Disse armene holder plattformen fast på gigantskipet under overfarten til Johan Sverdrup-feltet. Foto: Adrian Søgnen / Sysla

– Det er en fantastisk dag på mange måter. Det er verdens første operasjon av sitt slag. Equinor har jobbet sammen med rederen og designeren til dette fartøyet i over fire år for å planlegge dette, og for å kvalifisere det for å løfte Sverdrup-boreplattformen, sa Trond Bokn, prosjektdirektør for Johan Sverdrup i Equinor til Sysla rett etter løftet i juni 2018.

Sysla var på stedet da plattformdekket ble løftet – se video under:

Sparer tre til seks måneder med arbeid

Bruken av løfteskipet gir Equinor enorme besparelser i tid og penger.

– Vi trenger ikke jobbe med å sammenstille de enkelte delene. Vi har flyttet timer fra hav til land, og redusert sikkerhetseksponeringer på jobben. Og vi har fått testet ut det aller meste av funksjonaliteten, sa Bokn.

Les mer om Johan Sverdrup feltet i faktaboksen under: 

Johan Sverdrup-feltet

  • Ligger på Utsirahøyden i Nordsjøen, 160 kilometer vest for Stavanger.
  • Første fase skal etter planen starte opp sent i 2019.
  • Andre fase av prosjektet i 2022.
  • Oljen fra feltet vil bli ført i rør til Mongstad-terminalen i Hordaland.
  • Gassen vil bli ført til Statpipe og videre til prosesseringsanlegget Kårstø på Karmøy.
  • Investeringer for første fase anslått til rundt 88 milliarder kroner. Andre fase vil ha investeringen på pluss minus halvparten.
  • Feltet skal drives med kraft fra land.

Kilde: Equinor

Vanligvis bygges plattformen i deler på land og fraktes ut for montering på feltet. På grunn av den enorme løftekapasiteten til «Pioneering Spirit» kan man bygge hele plattformen på land, noe som er enklere og tidsbesparende. Det reflekteres også økonomisk.

– Fordi skipet var tilgjengelig når vi trengte det sparer vi tre til seks måneder med arbeid. Det at vi kan starte produksjonen tidligere enn normalt vil gi en positiv økonomisk effekt, sa Eriksen i Equinor til Sysla i fjor.