For ett år siden overtok Arne Hammer jobben som CEO i Karsten Moholt, etter at Linn Cecilie Moholt forlot familiebedriften etter 16 år.

Det har vært et krevende, men innholdsrikt første år som sjef, forteller Hammer til Sysla.

– Det går bedre i bransjen med høy oljepris og optimisme, men det har ikke slått inn i leverandørindustrien ennå. Mange er bundet av langtidskontrakter og det vil nok ta litt tid før vi merket oppturen. Men vi håper på en oppsving til neste år, sier han.

Bernt Linde jobber med 3D-scanning i Karsten Moholt Inspection & Repair Group. Foto: Adrian Søgnen

Store endringer

I mars ble Askøy-bedriften, som har drevet med produksjon og vedlikehold av elektromekanisk utstyr, elektromotorer og generatorer, solgt til HitecVision-selskapet Riserquip Holding.

Bedriften var tidligere heleid av familien Moholt, og frem til i fjor høst var den gjennom 72 år ledet av et familiemedlem.

De siste årene, særlig perioden etter oljeprisfallet, har vært utfordrende for Karsten Moholt, og selskapet har tatt store grep for å tilpasse seg fremtidens kunder.

Dette har betydd både interne krafttak for å skape felles forståelse for digitalisering, tettere samarbeid med kunder og utforsking av nye forretningsmodeller.

– Problemet for mange bedrifter er nok at de ikke har tenkt over hva digitalisering skal bety for egen drift, sier Hammer.

Betalt for oppetid

I DNV GL sin årlige rapport om utsiktene i oljebransjen, svarer 76 prosent av spurte bedriftene at de vil investere i digitalisering de neste fem årene. Det betyr også at 24 prosent ikke har planer om det.

– Det burde jo vært 100 prosent. Jeg har litt vanskelig for å skjønner hva bedriftene som sier nei tenker, sier Kjell Eriksson, som er direktør for digitale partnerskap i DNV GL.

At det blåser en digital vind gjennom oljebransjen er noe Askøy-bedriften har merket for lengst.

Bare to måneder før Linn Cecilie Moholt varslet at hun ga seg i familiebedriften skrev hun et leserinnlegg i Sysla med tittelen «Den største trusselen med ny teknologi er å ikke anvende den».

Lenge var oljebransjen en digital sinke. Så kom oljenedturen, og selskapene ble tvunget til å ta grep. Men hva skjer når oljen digitaliseres? Det er tema i siste episode av podkasten Det vi lever av.

Hammer forteller at digitalisering allerede har endret måten de jobber på.

Forretningsmodeller hvor man får betalt for oppetiden til utstyret, er også et stort fokusområde.

– Det er ingen tvil om at det er den veien det går, fremfor å utføre reparasjoner fortløpende. Det er vi mange i bransjen som kjenner på, sier han.

Vil komme konkurrentene i forkjøpet

Karsten Moholt-sjefen tror det vil bli utfordrende for mange etablerte aktører å omstille seg.

– Om oljebransjen er moden for digitalisering er jeg usikker på. Det er fortsatt veldig mange som ønsker å jobbe på gamlemåten, sier han.

For å tilpasse seg det digitale skiftet har selskapet satset på alt fra sensorteknologi til kunstig intelligens.

Målet er å komme konkurrentene i forkjøpet, og endre seg raskest mulig.

– Mange snakker om at de vil begynne å overvåke utstyr, men det har vi allerede drevet med i 20 år. Overvåkning er ikke digitalisering, det er først når man kan bruke dataene til noe, som å predikere vedlikehold, at det blir skaper nytteverdi, sier Hammer.

Få også med deg: