De var nesten halvert. I 2014, like før nedturen startet, var IKM Kran og Løfteteknikk over 100 ansatte. Da oljeprisen igjen fant fotfeste i fjor, var staben redusert til 58.

Nå ser det langt lysere ut. Selskapet i IKM-konsernet har nå akkurat hanket inn en omfattende kontrakt med Aker BP. Den gir mulighet for arbeid i elleve år og har en total verdi på over én milliard.

– Nå er vi 65 ansatte, og jeg regner med at vi skal opp i 75 i løpet av året. Så det blir oppbemanning framover, sier daglig leder Erik Johannessen i IKM Kran og Løfteteknikk til Aftenbladet.

Hva: Service og vedlikehold av kraner, løst løfteutstyr og livbåter, hovedsakelig i oljebransjen.

Nytt oppdrag: Kontrakt med Aker BP for alle felt – det vil si Alvheim, Ivar Aasen, Valhall/Hod, Ula/Tambar og Skarv. Gjelder i fem år, med mulighet for forlengelse i to treårsperioder (5+3+3). Vil totalt ha en verdi på over én milliard, og betyr sysselsetting av 30 til 40 personer.

Ansatte: 65 ansatte nå, regner med å ansette flere i løpet av året. Omsetning på 97 millioner kroner, resultat før skatt på 6,5 mill.

Konsern: Del av IKM Gruppen, med rundt 2100 ansatte og 50 selskap i 13 land. Hovedeier er Ståle Kyllingstad.

Kontrakt på alle felt

IKM-selskapet driver med spesialistvedlikehold. Den nye kontrakten med Aker BP går på ansvar for service og vedlikehold av alle kraner, løfteutstyr og livbåter/livredningsutstyr på alle feltene der oljeselskapet er operatør; det er nå Alvheim, Ivar Aasen, Valhall/Hod, Ula/Tambar og Skarv.

Samarbeidet med BP (som senere gikk sammen med Det Norske og ble Aker BP) strekker seg tilbake til 2004.

– Aker BP er veldig offensive, og vi er veldig fornøyd med å få bli med dem videre. Aker BP har en modell med noen nøkkelleverandører de jobber tett med, og vi er veldig fornøyd med å være en av dem. I praksis betyr det at vi jobber veldig integrert med dem, har folk i deres organisasjon og tilgang på deres systemer, sier divisjonsdirektør Arne Vervik i IKM Gruppen.

Tro på langt og godt marked

Vervik har tro på et langt og godt marked for de som driver med kran og løfteteknikk.

– Veldig mange nye prosjekter på gang, og i tillegg jobber oljeselskapene hardt for å utvide levetiden til eksisterende plattformer. Begge dele gir potensielle oppdrag og et stabilt marked framover for oss. Med de kuttene som er gjort, og nivået på oljeprisen nå, er norsk sokkel virkelig konkurransedyktig framover, sier han.

 

Les hele saken hos Stavanger aftenblad.