Noe stort er på gang ute i Nordsjøen, 160 kilometer vest for Stavanger. Den første plattformen står snart på egne bein på Johan Sverdrup-feltet, skriver Aftenbladet.

Men først skal mange tusen tonn stål på plass. Da frakteskipet Dockwise White Marlin forlot Aibel-verftet i Haugesund torsdag, var det siste etappe på en ferd som startet i Sør-Korea 25. februar.

Da var Samsung Heavy Industries ferdig med to av tre moduler som skal utgjøre stigerørsplattformen på Johan Sverdrup – én av fire plattformer på oljefeltet i første fase av utbyggingen.

Løfter lørdag

Ute i Nordsjøen har understellet stått og ventet siden i fjor sommer. Nå er det bare overkroppen som venter. 400 personer er med på jobben som skal gjøres ute i havet.

– I løpet av lørdag vil den første modulen være løftet på plass ute i Nordsjøen. Selvsagt må vi ta værforbehold med denne type operasjoner. Men går alt som planlagt, vil hele installasjonen være ferdig tidlig neste uke, sier talsperson Eskil Eriksen i Statoil.

I pluss

Johan Sverdrup-feltet er blant de fem største oljefeltene på norsk sokkel. Plattformene skal drives med elektrisk kraft fra land. Utbyggingen av feltet er blitt karakterisert som selve redningen for norsk oljeindustri, som fikk seg en skikkelig trøkk da oljeprisen sank.

Etter de opprinnelige planene skulle første del av utbyggingen koste 123 milliarder kroner, men dette er nå redusert til 88 milliarder – en reduksjon på rundt 30 prosent. Dermed er også den såkalte balanseprisen – oljeprisen Statoil trenger for at driften av feltet skal gå i pluss – redusert til under 15 dollar per fat for første del av utbyggingen. Fredag lå oljeprisen rett i underkant av 74 dollar.

I Haugesund har plattformdelene fått montert to offshorekraner. Ute i Nordsjøen møtte de i morgentimene fredag den tredje modulen, som har ankommet direkte fra Sør-Korea på eget frakteskip. Ferdig montert vil stigerørsplattformen veie 22.000 tonn.

To av fire plattformer til første utbygging av det gigantiske Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen lå denne uka ved Aibel-verfet i Haugesund. Boreplattformen, bak til venstre, skal ut i Nordsjøen i sommer. Stigerørsplattformen, her ved to av tre moduler, blir installert offshore i helga. Foto: JAN ARNE WOLD/STATOIL

– Hva gjør en stigerørsplattform?

– Den første utbyggingen av Johan Sverdrup-feltet skjer med fire plattformer. En boligplattform skal huse de som skal jobbe der ute. På prosessplattformen behandles og skilles olje, gass og vann. Så er det boreplattformen, som borer brønnene. Stigerørsplattformen blir som et viktig veikryss på feltsenteret. Her får vi inn kraften fra land som skal drive alle plattformene, og store mengder olje og gass skal sendes til henholdsvis Mongstad og Kårstø, sier Eriksen.

På stigerørsplattformen har Statoil også satt av plass på dekk til nyvinninger.

– Vi forventer at teknologien vil utvikle seg, for å øke utvinningen fra feltet. Så da har vi satt av ledig plass på plattformdekket for fremtidig teknologi, sier Eriksen.

Boreplattformen ferdigstilles nå på Aibel-verftet i Haugesund. Den er neste plattform ut, og skal på plass i sommer.

Ny runde venter

At det nå lå to Johan Sverdrup-plattformer side ved side i Haugesund, er for Eriksen et klart tegn på at prosjektet snart er ferdig.

– Når vi nå installerer den første plattformen ute i Nordsjøen, går vi inn i den avsluttende fasen av prosjektet. Det er omfattende, krevende og spennende. Vi har lang erfaring med denne typen operasjoner og har planlagt den grundig. Men det er komplekst, så vi må være ekstra på tå hev.

Statoil begynte i vinter også med kontraktstildelinger for andre fase av utbyggingen. Her skal det investeres for 45 milliarder kroner.

Produksjonen fra første del av utbyggingen skal begynne i slutten av 2019, mens andre fase skal være i gang i 2022. Da vil produksjonen øke fra 440.000 til 660.000 fat hver dag.