Skjærtorsdag ettermiddag kom skipet «Black Marlin», som frakter de gigantiske plattform-modulene til Martin Linge-plattformen, inn til Stavanger.

I 17-tida skjærtorsdag var fire taubåter fortsatt i sving med å manøvrere frakteskipet «Black Marlin» på plass foran Worley Parsons Rosenberg på Buøy i Stavanger. Der blir den liggende ei god stund, skriver Stavanger Aftenblad.

Siden tirsdag har skipet med plattformen om bord vært synlig utenfor Jærkysten. På grunn av økende vind fortsatte skipet videre nordover mot Bergen og snudde der for å komme inn til Stavanger etter at vinden hadde løyet. Torsdag kunne fartøyet seile inn Byfjorden til Rosenberg.

 Ekspertgruppe fra Statoil

Oljeselskapet Total E&P ledet Martin Linge-prosjektet fram til forrige uke da Statoil overtok operatørskapet. Plattformmodulene, som nå ligger like utenfor Stavanger, har vært flere år forsinket og har store overskridelser.

MARTIN LINGE

  • Funnår: 1975.
  • Hvor: Olje- og gassfelt nær grensen til britisk side i Nordsjøen, 42 kilometer vest for Oseberg.
  • Oppstart: Andre kvartal 2018.
  • Vanskelig: Kompleksiteten har gjort at det har tatt over 40 år før feltet kommer i produksjon
  • Størrelse: Anslås å inneholde 255 millioner fat oljeekvivalenter utvinnbar olje og gass.
  • Operatør: Statoil, overtok etter Total 19. mars 2018.
  • Overskridelser: 25,6 milliarder 2011-kroner da utbyggingsplanen ble godkjent i 2012. Dette tilsvarte 29, 1 milliarder kroner (2017-kroner) Siste oppdatering i fjor høst viste en økning til 41,3 milliarder kroner (2017-kroner). En økning på 42 prosent.
Da det ble klart i fjor høst at Statoil skulle overta prosjektet, sendte Statoil selv ned en ekspertgruppe for å gjennomgå og verifisere plattformen i Sør-Korea. Men fortsatt har ikke selskapet den fulle oversikten over eventuelle utbedringer som må gjøres.

– Vi har vært gjennom plattformen og tatt stikkprøver, men totaloversikten får vi først når vi har gått gjennom den til kai ved Rosenberg i Stavanger. Arbeidsomfanget vi nå skal i gang med, er foreløpig usikkert. Arbeidet vi gjør fra land er for at vi skal kunne jobbe mer effektivt enn det vi kan når plattformen er på plass ute i havet, sier pressekontakt Morten Eek i Statoil til Stavanger Aftenblad.

 200 personer i sving

Oppkoblingsjobben Rosenberg skal gjennomføre for Statoil er komplisert og omfattende. Prosess- og utstyrsmodulen skal til Rosenberg, mens fakkelmodulen skal inn til Sandnes havn etter et opphold i Åmøyfjorden. Den er ventet inn i løpet av helgen.

I tillegg kommer boligkvarteret fra Emtunga i Sverige i midten av april. Dette skal også til kai i Sandnes. Med plattformmodulene på plass ved Rosenberg, vil Statoil selv ha anslagsvis 200 personer inkludert innleide i sving i prosjektet.

Utsettelser og overskridelser

Etter flere utsettelser og kostnadsoverskridelser av Martin Linge-prosjektet har Petroleumstilsynet fulgt tidligere operatør Total tett opp. I en arbeidsulykke 1. mai i fjor omkom seks verftsarbeidere og 22 ble skadet da en kran knakk og falt over verftsarbeidere på den ene plattformmodulen.

Les hele saken hos Stavanger Aftenblad (abo)

Les også: