Martin Linge er ikke bare en jobb, men blir også et ruvende symbol i bybildet på at oljebyen Stavanger er på vei ut av dvalen.

Det skriver Aftenbladet få dager før Total-plattformen ankommer Rosenberg-kaien.

Over 300 personer vil gå i rotasjon på Rosenberg for å jobbe på plattformmodulene de neste månedene. Selskapet har nå litt over 800 ansatte, men skal trappe opp ytterligere til over 1000 ansatte i løpet av året.

For verftet er Martin Linge som å bli tatt med tilbake til 90-tallet, med travle tider og bemanningsoppgave de ikke har sett på årevis.

For andre forbindes kanskje plattformen i større grad med sin trøblete vei mot ferdigstillelse.

Per i dag seiler prosjektet inn på førsteplass i budsjettsprekk.

Det siste anslaget for Martin Linge-prosjektet er en sprekk på 12,1 milliarder kroner, eller 42 prosent, ifølge oversikten i statsbudsjettet. Prisen er nå oppgitt til 41,3 milliarder kroner. Dette er etter at valutaeffekt er tatt med.

Prisen i 2011-kroner da prosjektet ble vedtatt av Stortinget i mars 2012, var på 25,6 milliarder kroner.

Prosjektet er avhengig av en oljepris på 59 dollar per fat for at det skal lønne seg. Planen nå er en produksjonsstart i løpet av første halvdel av 2019, mot siste kvartal i 2016 ut fra opprinnelig plan for utbygging. Men det er fremdeles mye arbeid som gjenstår, og prosjektet kan bli enda dyrere enn dagens anslag.

Det er derfor usikkert hvor lønnsomt prosjektet blir.

Nummer to på listen er Aasta Hansteen, med en busjettsprekk på over 4 milliarder per i dag. Deretter følger:

  • Flyndre, med 777 millioner sprekk.
  • Gina Krog, som blir 157 millioner dyrere.
  • Byrding, med budsjettsprekk på 82 millioner kroner.

Prosjektet som kommer desidert best ut er Sverdrup, byggetrinn 1, med en reduksjon i kostnader på drøye 22 milliarder 2017-kroner.

Få også med deg:

  • To aktivister fra Greenpeace har bordet riggen West Hercules i Skipavika i protest mot oljeboring i Arktis.
  • Statoil tildeler kontrakt for rørlegging til Subsea 7 og for marine operasjoner til Ocean Installer i Askeladd-utbyggingen i Barentshavet.
  • Plattformprosjekter fra asiatiske verft har de siste årene hatt overskridelser for 70 milliarder kroner og kommer langt dårligere ut enn prosjekter gjennomført ved norske verft.
  • Med nesten 2000 tonn stål om bord havarerte et norskeid fartøy etter en kollisjon i Den engelske kanal. Med kjølen opp taues skipet til havn i Le Havre i Frankrike.
  • Olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp) har mottatt en rekke trusler fra motstandere av EUs energiunion og energibyrået Acer.
  • Det første av 18 skip med komponenter til Europas største landbaserte vindkraftprosjekt, har lagt til ved Monstad kai.
  • 1400 Rolls-Royce-ansatte på Sunnmøre venter spent på hvem som blir ny eier.
  • Verdens største klasseselskap for shipping, DNV GL, hadde et fryktelig år i 2017. Det kommende året blir også hardt, og trimmingen av selskapet er sannsynligvis ikke over, sier finansdirektør Thomas Vogth-Eriksen. (Shippingwatch)
  • Nærings- og fiskeridepartementet har besluttet at Havtare AS gis tilsagn om tillatelse til oppdrett av makroalger ved lokaliteten Flatøyna i Gulen kommune i Sogn og Fjordane.  (kyst.no)
  • Stiftelsen Det Norske Veritas overtok eierandelen på 36,5 prosent som det tyske selskapet Mayfair hadde i DNV GL Group. Kjøpesummen er finansiert med et banklån på inntil 8 milliarder kroner, mens stiftelsen betalte resten av egne midler. (Finansavisen)
  • Hardt pressede Oceanteam åpner for å omgjøre gjeld til egenkapital for å berge selskapet. (Finansavisen)
  • Hva har Magnus Carlsen, Jan Haudemann-Andersen og Kristian Siem til felles? Alle tre spytter inn penger i et fond som skal investere hos norske teknogründere. (DN)
  • Riggselskapet Ocean Rig har betalt ned 100 millioner dollar på et terminlån som totalt var på 450 millioner dollar. (Finansavisen)
  • Siden september i fjor har en container med vel 20 tonn laks stått i arrest i containerhavnen på Sjursøya etter at lasten ble sendt i retur fra Japan etter funn av tarmbakterier. (kyst.no)