Næringslivet skal digitaliseres og selskapene tørster etter dyktige datahoder. Dermed er det gode tider for IT-studentene ved Universitetet i Stavanger (UiS).

Vi får veldig mange henvendelser fra bedrifter som vil komme i kontakt med oss. Det er større interesse enn noen gang, og de er stadig tidligere ute for å rekruttere, sier Mari Håland fra Nærbø.

23-åringen er inne i sitt siste år som sivilingeniørstudent i informasjonsteknologi. Hun er også bedriftskontakt i linjeforeningen for IT-studenter.

– I fjorårets kull hadde omtrent alle studentene sikret seg jobb før de leverte masteroppgaven, sier Håland til Sysla.

Internett på sokkelen

Selv jobber 23-åringen deltid i Tampnet, som sørger for at plattformer og rigger ute på sokkelen har tilgang til internett. Der overvåker hun blant annet nettet i Nordsjøen og kontrollerer at alt er som det skal. Selv om det er over et halvt år til hun er ferdig utdannet, har hun allerede snakket med sjefen om videre jobb i selskapet.

– Men jeg har ikke skrevet under på noe ennå. Det er en spennende jobb, så jeg ønsker å fortsette der, sier Håland.

Situasjonen er lik for mange av hennes medstudenter.

– Veldig mange har allerede signert kontrakter for jobb etter studiene, sier Håland.

Det er likevel ikke så mange av hennes studiekamerater som har en like direkte oljerelatert jobb.

– De fleste begynner å jobbe i konsulentselskaper. Der jobber nok mange opp mot oljebransjen, men ikke på samme måte som meg, sier hun.

Mari Håland og Stian Døhlen Berntsen. Foto: Jon Ingemundsen

Kan velge og vrake

Selv hadde hun ingen erfaring fra IT og programmering da hun valgte studieretning for noen år siden.

– Det virket spennende og har vært enda kjekkere enn jeg trodde på forhånd. Men det har også vært en del tunge fag, spesielt på masternivå, sier hun.

Håland legger ikke skjul på at det er deilig å være ettertraktet.

– Det er veldig fint å kunne velge fritt hva du vil gjøre. Jeg har tidligere jobbet med programmering, men det passet ikke helt for meg. Nå har jeg havnet på rett hylle. Det er luksus å kunne teste forskjellige jobber, sier Håland.

Fått med deg denne episoden av podkasten Det vi lever av? Oljebransjen digitaliseres – hva betyr det? Og hvordan skal bransjen fortsette å utvikle seg?

Rask bedring

Stian Døhlen Berntsen er leder i linjeforeningen for IT-studentene. 25-åringen fra Sandnes studerer robotteknologi og har allerede fått fast jobb etter studiet. Neste høst flytter han til Oslo for å begynne i konsulentselskapet Acando.

– Der skal jeg jobbe som utvikler. Vi merker at vi er attraktive. Seks av 13 i klassen min har allerede sikret seg jobb, sier Døhlen Berntsen.

Han forteller at situasjonen har endret seg kraftig på kort tid.

– Spesielt det siste året har jeg merket en forskjell. Da jeg var ferdig med bachelorgraden, var markedet dårlig. Men nå er mulighetene store, sier robotstudenten.

En av linjeforeningens viktigste oppgaver er å være bindeledd mellom studenter og bedrifter.

– Du kan jo si at det går ganske bra når alle får jobb, sier Døhlen Berntsen.

– Ekstrem vekst

Forus-bedriften Cegal leverer IT-teknologi til olje- og gassbransjen. Selskapet omsatte i fjor for 530 millioner kroner og fikk et marginalt overskudd etter to år med røde tall.

For et år siden jobbet 260 personer der, men i dag er antallet 365 – inkludert 65 innleide. Dermed har rundt 40 nye fått fast jobb i selskapet i perioden.

– Vi har en ekstrem vekst for tiden, sier konsernsjef og gründer Svein Torgersen, som også har lyst ut 20 nye stillinger.

Konsernsjefen merker at det er stadig mer krevende å finne medarbeidere.

– Tidene har endret seg veldig, og det er tøff kamp om de gode hodene. Det blir vanskeligere og vanskeligere å få tak i folk, sier Torgersen.

Svein Torgersen. Foto: Ola Myrset.

Vanskeligst i Rogaland

Han har merket seg at det er spesielt utfordrende på hjemmebane.

– Vi har hatt store rekrutteringskampanjer i Oslo og Aberdeen fordi det er så vanskelig å få tak i nye medarbeidere i Rogaland. Vi må tenke nytt og går bredt ut i jakten på folk, sier gründeren.

Han mener årsaken er digitaliseringsbølgen som nå skyller over oljebransjen.

– Det er veldig mange som nå setter i gang aktiviteter og etterspør ny teknologi samtidig. Det er et enormt trøkk i markedet, sier Torgersen.

Først og best

Aker BP er blant oljeselskapene som har satset mest på digitalisering. Tidligere i år gjennomførte selskapet en stor rekrutteringskampanje for å ansette ulike digitale spesialister. For å finne de riktige menneskene ble framgangsmåten endret.

– Vi gikk mye bredere ut enn tradisjonelt. Blant annet henvendte vi oss til teknologimiljøer i andre bransjer og akademia. Budskapet er at vi er et teknologiselskap som jobber med olje og gass, sier pressekontakt Ole-Johan Faret.

Så langt er ti spesialister hentet inn og nye ansettelser vurderes.

– Det å være først og best på digitalisering er nødvendig for å være et vellykket selskap, sier Faret.

Få også med deg: