I flau vind, åtte grader og strålende påskesol ankom Northern Drillings nyeste borerigg kystbasen CCB på Ågotnes.

Nyvinningen er 118 meter lang, 78 meter bred og har en splitter nye batteriløsning fra Siemens om bord. Det er Northern Drilling som eier riggen, mens selskapet Seadrill skal drifte den.

«West Mira» blir dermed verdens første hybride borerigg. Prislappen på vidunder-riggen er på 365 millioner dollar, ifølge tall fra Northern Drilling.

Med dagens dollarkurs tilsvarer dette rundt tre milliarder kroner.

Det var opprinnelig Seadrill som hadde bestilt riggen, men selskapet kansellerte bestillingen som følge av for sein levering. Riggen skulle vært levert i 2014, men ble ikke ferdig før ut i 2015.

RIGG I PÅSKESOL: «West Mira ligger i dag i vannet utenfor CCB på Ågotnes. Foto: Arne Aarvik

På det tidspunktet var riggmarkedet knusktørt, og Northern Drilling kunne kjøpe nybygget på billigsalg.

I juni 2018 – fire år etter at riggen skulle stått ferdig – kom gigantkontrakten på 850 millioner fra Wintershall.

Batteriene lades av dieselmotorer

Den moderne batteriløsningen skal spare riggen 12 prosent av normalt drivstoff-forbruk, ifølge Siemens. I tillegg begrenses dieselmotorenes kjøretid med hele 42 prosent.

Utslippsreduksjonen riggen sparer inn som følge av den hybride driften tilsvarer utslippet fra mer enn 10.000 biler, skrev Siemens i en pressemelding i desember.

Batteriløsningen gir mulighet for å kjøre dieselmotorene på den mest energieffektive innstillingen. Når det er behov for ekstra kraft trår batteriene til og dekker inn «toppene». Når det produseres overskuddskraft kan denne energien lagres i batteriene.

Les mer om riggen i faktaboksen under:

West Mira

  • Eies av rigg-rederiet Seadrill.
  • Bygget i 2019 ved verftet Hyundai Heavy Industries.
  • Riggen er vinterisert og laget for å takle tøffe værforhold.
  • Design: Moss Maritim CS-60 MK-design.
  • Riggen har tre systemer for dynamisk posisjonering, og kan bore ned til 10.000 fot under vann.
  • 8 «thrustere» holder riggen i ro
  • Riggen har lugarplass til 150 arbeidere.

Sysla har gjennom høsten i fjor publisert artikkelserien «Batterirevolusjonen», som handler om at stadig flere skip får installert batteripakker.

Hør vår podkast Det vi lever av, og denne episoden om temaet: 

På kontrakt frem til 2022

West Mira har fått kontrakt på Nova-feltet til det tyske oljeselskapet Wintershall, for boring av seks-brønner. I tillegg er det opsjon på ytterligere ti brønner for den splitter nye boreriggen.

Planlagt oppstart av kontrakten er mars 2020, men Northern Drilling holdt mulighetene åpne for at arbeidet kunne starte allerede i tredje kvartal i år.

– Dagratene for opsjonsperioden vil være basert på markedspriser. Dette vil gi Northern Drilling fordelen av et strammere marked med en borerigg godt posisjonert på den norske kontinentalsokkelen, skrev Northern Drilling da kontrakten ble kjent.

Det er forventet at riggen vil arbeide for Wintershall frem til 1. kvartal 2022.

Riggen ble påbegynt ved Hyundai-verftet i Sør Korea allerede i 2015 og ble overlevert til Seadrill 5. desember i fjor. Selskapet skal drifte riggen på vegne av Northern Drilling.

Skal levere olje fra 2021

Potensielt skal «West Mira» bore 16 brønner på Nova-feltet. Brønnene er estimert til å ligge på 370 meters dyp.

«West Mira» var ifølge daglig leder i Wintershall Norge, Hugo Dijkgraaf, avgjørende for å realisere planene om olje fra Nova i 2021.

Les mer om Wintershall og Nova-feltet i faktaboksen under:

Wintershall

  • Tysk oljeselskap med hovedkontor i Kassel
  • Eid av kjemigiganten BASF
  • Etablert på norsk sokkel i 2006
  • 500 ansatte i Norge
  • Operatør for feltene Brage, Vega og Maria, som er i produksjon
  • Også operatør for Nova-prosjektet

Nova-feltet

  • Olje- og gassfelt helt nord i Nordsjøen
  • Inneholder 80 millioner fat oljeekvivalenter
  • Skal produsere via Gjøa-plattformen
  • Wintershall er operatør
  • Capricorn, Spirit Energy, Edison og Dea er partnere

– Med anskaffelsen av denne moderne riggen har vi nå fått på plass den siste biten som gjør det mulig å bygge feltet, og levere den første olje fra Nova i 2021, uttalte Dijkgraaf.

Nova-feltet bygges ut ved å koble to havbunnsrammer til Gjøa-plattformen hvor oljen skal prosesseres og eksporteres. Gjøa-plattformen skal sørge for løftegass og vanninjeksjon.