Milepælene har stått i kø for Johan Sverdrup-prosjektet den siste tiden. I forrige uke ble to av de største huket av, da prosessplattformen og boligkvarteret ble løftet på plass i Nordsjøen.

Totalt ble 46.000 tonn løftet på plass. Prosessplattformen på 23.000 tonn er det tyngste løftet Equinor noen gang har gjennomført.

– Det er satt verdensrekorder på løpende bånd. I prosjektsammenheng var dette tidenes uke for Equinor, sier prosjektdirektør Trond Bokn, som konstaterer at alt gikk som planlagt.

– Jeg er stolt over at feltsenteret begynner å ta form, sier Bokn.

Nå gjenstår bare en gangbro fra Rosenberg før hele feltsenteret er ferdig. Den blir satt på plass så fort været tillater det.

Johan Sverdrup-feltet

  • Ligger på Utsirahøyden i Nordsjøen, 160 kilometer vest for Stavanger.
  • Første fase skal etter planen starte opp sent i 2019.
  • Andre fase av prosjektet i 2022.
  • Oljen fra feltet vil bli ført i rør til Mongstad-terminalen i Hordaland.
  • Gassen vil bli ført til Statpipe og videre til prosesseringsanlegget Kårstø på Karmøy.
  • Investeringer for første fase anslått til rundt 88 milliarder kroner. Andre fase vil ha investeringen på pluss minus halvparten.
  • Feltet skal drives med kraft fra land.

Kilde: Equinor

Fullt hus

For tiden jobber 900 personer ute på feltet i Nordsjøen. Tallet har aldri vært høyere, og kommer heller aldri til å bli det.

– Nå utnyttes hver seng, sier Bokn.

I dag står to midlertidige boligrigger på feltet. Etter hvert skal skal det nye boligkvarteret, som ble løftet på plass fredag morgen, tas i bruk.

Selv om de mest spektakulære operasjonene nå er gjennomført, er det mye som gjenstår før feltet kan starte produksjonen i november.

Risiko for feil

Først skal de fire plattformene kobles sammen – med rør, kabler og signaler. Deretter starter testingen for å finne ut om alt virker.

– Vi har testet de fire plattformene nøye hver for seg. Men nå skal vi sjekke at det virker sammen som et feltsenter, sier Bokn.

Han mener denne fasen blir noe av det mest spennende.

– Løftene som nå er gjennomført, har vi hatt god kontroll på. Det er større risiko for at det dukker opp feil i testfasen. Hvis det er feil på en komponent, tar det tid å skaffe ny. Den risikoen kjenner jeg mest på nå. Historisk sett dukker det opp noen slike feil, sier Bokn.