Salgssjef for helikopterdekkbelysning Daniel Elgar, til venstre, og Kjell Erik Werket fra elektronikkavdelingen til R. Stahl Tranberg. Foto: Jon Ingemundsen

«Made in Norway» gir oljesuksess for Stavanger-bedrift

Etter nytt oppkjøp blir bedriften R. Stahl Tranberg verdensledende på helikopterbelysning på oljeinstallasjoner. Det betyr også oppbemanning og flere lokale arbeidsplasser.


  • Tor Gunnar Tollaksen/Stavanger Aftenblad
Publisert

En egen bedrift med utvikling, design, produksjon og salg direkte fra Stavanger. I en tid hvor det letes etter kostnadsbesparelser for å flytte produksjon til land med lavere lønnskostnader, har det blitt et kvalitetsstempel for R. Stahl Tranberg å levere varene direkte fra egne lokaler.

– «Made in Norway» er et konkurransefortrinn for oss, sier Daniel Elgar, salgssjef for helikopterdekkbelsyning i R. Stahl Tranberg.

Produksjon døgnet rundt

Slik har det vært i godt over 100 år i Stavanger-bedriften R. Stahl Tranberg. Tranberg ble etablert i Stavanger i 1901 og holdt i mange år til på Lagårdsveien i Stavanger vis a vis brannstasjonen.

I 1995 flyttet bedriften til Strandsvingen på Gausel, og i 2006 ble Tranberg kjøpt opp av det tyske selskapet R. Stahl som ville satse videre på den innovative, men framfor alt nisjeorienterte og spesialtilpassede bedriften i Stavanger.

Ute i produksjonslokalene går maskinene døgnet rundt. Her høres lyden av ekte håndarbeid. Det sveises og skrus, utstyr testes og monteres. Vel halvparten av produksjonen dreier seg om leveranser til olje- og gassbransjen, og gjennom et nylig oppkjøp av IMT sin helikopterdekkbelysning, blir R. Stahl Tranberg ledende i verden på slike leveranser til oljebransjen.

Innenfor olje- og gassegmentet lager bedriften også for eksempel varmeovner til koblingsskap for å hindre kondensering, eksplosjonssikre bokser for rør med varmekabler, og løsninger med varmesystemer for å unngå ising på plattformer og fartøy.

Her er Daniel Bjørnsen i sving i avdelingen som lager ekplosjonssikkert utstyr. Foto: Jon Ingemundsen

Plattformbelysning

Nye forskrifter om signallys på helikopterdekk på oljeinstallasjoner i Norge er også kommet, noe som åpner videre muligheter for R. Stahl Tranberg. En kraftig rød signallampe som lyser opp og gir helikopterpiloten beskjed om at landing ikke må forekomme. Dette kan være aktuelt dersom det er en faresituasjon, som gassdeteksjon, på en plattform.

– For øvrig er det navigasjonsbelysning og komplett belysning til båter og fartøy Tranberg har vært kjent for helt siden starten i 1901 da selskapet tok patent på verdens første elektriske lanterne, legger markedsdirektør Anne-Lisbet Lindal til.

Dermed er både linjevakre klassikere som seilskipet «Christian Radich» og kongeskipet «Norge» utstyrt med navigasjonslys fra Stavanger.

Teknologidirektør Kjell Are Berg-Hagen understreker at kvalitet og nytenking må til for at bedriften skal være konkurransedyktig internasjonalt. Foto: Jon Ingemundsen

Teknologidirektør Kjell Are Berg-Hagen påpeker at Tranberg ikke har lagt seg på en modell hvor bedriften kan konkurrere på pris når det gjelder produksjon fra Norge.

– Derfor er utvikling av ny teknologi utrolig viktig for oss. Vi må hele tiden være i front og lage mer avanserte og sofistikerte produkter med god kvalitet. Jeg vil ikke si at det er teknologien som er det mest utfordrende for oss, men det å finne de rette folkene i distriktet som kan drive utviklingen videre. I Stavanger-området er det dessverre mangel på elektronikkingeniører, sier Berg-Hagen.

Nye krav til helikopterdekkbelsyning på oljeinstallasjoner i Storbritannia trådte i kraft i 2016, både «H»-en og den indre sirkelen av helikopterdekket skal dermed være belyst, noe som har vist seg å være god butikk.

Utviklingssjef Alf Kristoffer Askildsen hos R. Stahl Tranberg i Stavanger Foto: Jon Ingemundsen

Øker bemanningen

De siste årene har omsetningen gått i været for R. Stahl Tranberg. Fra 148 millioner kroner i 2016 til henholdsvis 247 og 249 millioner i henholdsvis 2017 og 2018. Driftsresultatet før skatt var i 2016 på 9 millioner, 7 millioner i 2017 og minus 1,8 millioner kroner i 2018 som følge av investeringer i smuoperasjonen for selskapet.

Bedriftsdirektør Thomas Linkenheil kan melde om fortsatt omsetningsvekst i 2019 og et positivt driftsresultat.

Selv om det er tøft å drive butikk med egen produksjon i et høykostland som Norge, understreker Thomas Linkenheil, direktør i R. Stahl Tranberg, at styrken til nisjebedriften i Stavanger nettopp er at de kan tilby skreddersydde løsninger for kundene.

Markedsdirektør Anne-Lisbet Hatlem Lindal kan se at R. Stahl Tranberg er inne i gode tider. Foto: Jon Ingemundsen

I takt med utviklingen sier han at selskapet ønsker å være med på de store mulighetene som åpner seg med digitalisering ute i markedet.

– Nettopp fordi at vi kan tilby produkter som har kunder over hele verden, kom vi oss godt gjennom oljekrisen som rammet Norge for noen år siden. Sånn sett har det vært en styrke for oss å være en spesialtilpasset nisjebedrift, påpeker Linkenheil.

I dag er det vel 86 ansatte i R. Stahl Tranberg. 60 av dem i Stavanger resten i avdelingen som ligger i Lørenskog. Linkenheil sier at dersom alt går etter planen er målet å komme opp i 105 ansatte i løpet av 2020.

Del på
facebooktwitterlinkedinemail