Martin Linge. Foto: Jan Arne Wold/Equinor

Martin Linge-prosjektet sprekker med ytterligere åtte milliarder

Blir 85 prosent dyrere enn planlagt. Også Njord-prosjektet sprekker med mange milliarder.

Publisert

Mandag offentliggjorde regjeringen neste års statsbudsjett. I dokumentet kommer det også informasjon om hvordan det går med prosjektene som er under utbygging på norsk sokkel.

Oversikten viser at skandaleprosjektet Martin Linge sprekker med ytterligere 7,9 milliarder kroner. Totalt er prosjektet 25,7 milliarder kroner dyrere enn de 30,4 milliardene som var estimert i utbyggingsplanen. Det betyr at prosjektet blir 85 prosent dyrere enn planlagt – 56,1 milliarder kroner.

Martin Linge er dermed en av de største skandaleutbyggingene på norsk sokkel noensinne. Til sammenligning sprakk Goliat-prosjektet med over 18 milliarder kroner og kostet rundt 50 milliarder totalt. Med nye investeringer i 2018 er tallet oppe i 53 milliarder kroner for Goliat.

Utsatt oppstart

I en pressemelding kommenterer Equinor den enorme kostnadssprekken:

– For Equinor er det aller viktigste at vi starter opp en sikker plattform. Martin Linge er et krevende prosjekt, og arbeidsomfanget har økt, det medfører økte kostnader og at det går noe mer tid før vi kan starte produksjon, sier konserndirektør Anders Opedal i meldingen.

Oppstarten for Martin Linge-feltet er allerede utsatt med om lag fire år. De siste beregningene tilsa at produksjonen ville starte i første halvår neste år, men oppstarten er igjen utsatt. Nå planlegger Equinor å starte produksjonen i tredje kvartal neste år.

Equinor overtok i fjor som operatør for Martin Linge etter franske Total. Da var prosjektet allerede forsinket og dyrere enn planlagt. Pressekontakt Lise Hagir i Equinor sier følgende om bakgrunnen for at Martin Linge nå blir enda dyrere:

– Det er ikke én enkelt forklaring til dette. Arbeidet er mer omfattende enn ventet. Det er krevende når fire moduler skal settes sammen til én plattform. Vi overtok et prosjekt med store problemer, og det er sånn sett ikke så overraskende at utfordringene fortsetter, sier Hagir, som peker på at prosjektet allerede var to år forsinket da Equinor overtok i mars 2018.

– Nå må vi gjøre alt som skal til for å kunne starte opp feltet på en sikker måte. Det finnes ingen alternativ til det.

Burde blitt lenger på land?

Hun legger likevel ikke skjul på at Equinor gjerne skulle sett at situasjonen var annerledes.

– Vi synes jo ikke noe om dette. Samtidig er dette en helt spesiell situasjon, noe vår øvrige portefølje vitner om, sier Hagir.

Hun viser til at første fase av gigantutbyggingen Johan Sverdrup, som startet produksjonen i helgen, ble om lag 40 milliarder kroner rimeligere enn planlagt.

Plattformmoduler til Martin Linge lå ved Rosenberg verft for gjennomgang fra april til juni i fjor. Deretter ble modulene skipet ut til feltet i Nordsjøen, og siden den gang har det foregått en omfattende jobb med å få plattformen klar til produksjon. Mye arbeid gjenstår imidlertid fortsatt.

– Burde mer arbeid vært gjort på land?

– Vi utvidet perioden plattformmodulene lå ved land, men mye av arbeidet må gjøres ute i havet. Det handler blant annet om at modulene må kobles sammen. Nå gjennomfører vi en systematisk gjennomgang for å være sikre på at alt fungerer, sier Hagir.

Njord-smell

Også Njord future, et annet Equinor-prosjekt, sprekker kraftig. Selskapet oppgraderer Njord A-plattformen og lagerskipet Njord Bravo for at de skal være i drift i 20 år til. Prosjektet blir nå 4,3 milliarder kroner dyrere enn ventet og har et totalt kostnadsestimat på 20,3 milliarder kroner.

– Oppgraderingen har vist seg mer omfattende enn vi trodde i starten. Vi gjør feltet klar for 20 nye år, og det er krevende å fornye eksisterende infrastruktur, sier Hagir.

– Oppgraderingen av installasjonene på Njord-feltet er tidenes gjenbruksprosjekt. Ingen har tidligere tatt inn en flytende stålplattform og et lagerskip for så omfattende oppgraderinger og gjenbruk, som også gjør at vi kan koble to nye felt til Njord, legger hun til.

Del på
facebooktwitterlinkedinemail