Fungerende administrerende direktør Jon Erik Røv. Foto: Tor Høvik

Rolls-Royce nedbemanner igjen

Like før jul fikk de ansatte ved motorfabrikken på Hordvikneset i Bergen beskjed om at staben skal slankes.


  • Lars Kvamme
Publisert

Siden fabrikken på Hordvikneset startet produksjonen i 1946, er det blitt levert mer enn 7000 motorer fra Bergen Engines, som eies av Rolls-Royce.

Da BT besøkte fabrikken i april 2019 hadde fabrikken i Åsane vært gjennom fem tøffe år. Med oljeprisfallet i 2014 forsvant etterspørselen etter skipsmototrer til offshoresektoren nesten over natten. I årene frem mot oljeprisfallet gikk nesten alt de produserte til denne sektoren.

I 2019 solgte de imidlertid like mye landbasert utstyr som skipsmotorer.

– Det gjør oss mye mindre sårbare, sa fungerende administrerende direktør, Jon Erik Røv til BT.

Åtte måneder seinere, like før jul, ble likevel de ansatte samlet til nok et allmøte. Tema var sluttpakker.

– Syklisk bransje

– Vi er i en syklisk industri og det betyr vi må ha et kontinuerlig blikk på kostnadene våre, og sånn det ser ut for 2020, må vi tilpasse kostnadene noe. Det betyr at vi også må se på bemanningen, forklarer HR-direktør Tove Lunde.

Hun understreker at i første omgang er det gått ut et frivillig tilbud til en begrenset gruppe eldre arbeidstakere som kvalifiserer til AFP.

– Det første vi gjør er at vi lar være å forlenge vikariater og midlertidige ansatte. Vi lar også være å erstatte naturlig avgang, sier hun.

På fabrikkgulvet monteres motorer til fiskebåter, hurtigruter, kraftverk og drivhus. FOTO: TOR HØVIK

Fortsatt optimist

Lunde vil ikke kommentere antall sluttpakker de har tilbudt.

– Vi har ikke tallfestet totalt sett, men vi ser at vi må justere bemanningen. Og så håper jeg vi kommer så langt som mulig med naturlig avgang og frivillighet, sier hun.

– Hva skjer om dere ikke klarer det?

– Nå justerer vi løpende, og foreløpig med frivillighet. Dette må også sees i sammenheng med resultater og nye kontrakter.

HR-direktøren legger til at den gryende optimismen som var å spore på fabrikkgulvet for snart et år siden, fortsatt er der.

– Vi er fortsatt optimistisk, og har fortsatt en balansert portefølje, men vi har som sagt et behov for å tilpasse kostnadene, sier hun.

Bekymrede medlemmer

Idar Bruvik er klubbleder for Fellesforbundet hos Bergen Engines, den største fagforeningen på fabrikken. Han bekrefter at klubbene ble informert om at pakkene kom, men utover det vil han ikke si så mye.

Han vil heller ikke bekrefte antallet pakker som er tilbudt, men kan bekrefte at det ble tallfestet på møtet.

– Når bedriften i et allmøte går ut med et tall, er det klart at en del av mine medlemmer blir bekymret. De siste ble jo ansatt så seint som i løpet av fjoråret, sier han.

Del på
facebooktwitterlinkedinemail