Livbåten fra West Mira er fremdeles ikke funnet. Her fra da hybridriggen lå til kai på Ågotnes i fjor sommer. Foto: Adrian Søgnen

Livbåt fremdeles ikke funnet – Petroleumstilsynet ser alvorlig på saken

Søket fortsetter etter livbåten som lørdag ble tatt av en bølge på hybridriggen West Mira.

Publisert

Lørdag ble boreriggen West Mira truffet av en bølge som førte til at en av livbåtene løsnet og forsvant på havet ved Haltenbanken i Norskehavet.

Riggen, som eies av Northern Drilling og driftes av Seadrill, var på oppdrag for Wintershall Dea da hendelsen skjedde, men på grunn av uværet var arbeidet innstilt.

Ingen av de 120 personene om bord kom til skade i uværet.

Torsdag er det fremdeles stans i arbeidet, og søket etter den savnede livbåten pågår fortsatt.

Solstad-fartøyet «Normand Prosper» er satt inn i søket.

– Planen fremover er å søke nærmere kysten. Vi antar at den etter hvert vil drive mot land, noe som vil gjøre det lettere å oppdage den. Samtidig regner vi med å bli varslet dersom noen skulle se den, sier kommunikasjonssjef Kjetil Hjertvik i Wintershall Dea til Sysla.

– Hvorfor brukes det så mye ressurser i letearbeidet?

– Det handler først og fremst om at vi gjerne vil finne livbåten. Dette er store og avanserte konstruksjoner, sier Hjertvik.

Vet ikke årsaken

Wintershall Dea opplyser at det er sendt ut personell som undersøker riggen nærmere.

– Det tar litt tid før vi kan si noe mer om årsaken til at livbåten løsnet. Foreløpig er det ikke noe som tyder på andre materielle skader på riggen, sier Hjertvik.

Selv om det var dårlig vær da hendelsen inntraff, betyr ikke nødvendigvis dette at bølgen må ha vært usedvanlig stor, ifølge Hjertvik.

– Hvis riggen kommer ned i en bølgedal samtidig som havet slår opp mot plattformdekket, trenger ikke bølgen å ha vært så veldig høy. Plattformdekket på West Mira er ikke mer enn 24–25 meter over havoverflaten, sier kommunikasjonssjefen.

Ser alvorlig på saken

Petroleumstilsynet har ikke besluttet å granske saken, men pressekontakt Øyvind Midttun sier de følger utviklingen i saken tett.

– Vi ser alvorlig på hendelsen. Det skal ikke være slik at livbåter løsner og forsvinner på havet. Det er viktig å komme til bunns i hvordan dette kunne skje, også for å kunne forhindre liknende hendelser i fremtiden, sier Midtun.

Petroleumstilsynet opplyser at de har bedt Wintershall og Seadrill om mer informasjon om hva som har skjedd og forventer nærmere detaljer senere i uken.

Må til land

Selv om riggen har god livbåtkapasitet til personalet om bord, må West Mira på sikt gå nærmere land for å få montert en ny livbåt.

– Etter hvert må vi ha på plass alle livbåtene, og da må vi nærmere land eller til kai. Når og hvor dette blir, vet vi foreløpig ikke noe om. Dette avhenger av hvorvidt det blir nødvendig å anskaffe en ny livbåt av samme type, hvor lett tilgjengelige disse er og et godt værvindu, sier Hjertvik.

I november startet riggen oppdraget på Bergknapp-brønnen i den sørlige delen av Norskehavet. Dette er den første av totalt tolv brønner West Mira skal bore for oljeselskapet Wintershall Dea de neste to årene.

Del på
facebooktwitterlinkedinemail