Foto: Jon Ingemundsen

Kaefer varsler permittering av opp mot 1500 medarbeidere

Den plutselige krisen slår dramatisk inn for Kaefer Energy.


  • Tor Gunnar Tollaksen / Stavanger Aftenblad
Publisert

– Vi har ikke arbeid til folkene som arbeider på våre kontrakter. Vi må sikre at vi iverksetter gode tiltak nå som gjør at folk har noe å komme tilbake til når denne perioden er over. Vi må gjøre alt vi kan for å minimere utgifter og maksimere inntekter. Slik det ligger an nå, snakker vi om å permittere nærmere 1500 medarbeidere, det er helt fryktelig, sier Bård Bjørshol, administrerende direktør i Kaefer Energy til Aftenbladet.

Bjørshol har ansvaret for tre selskaper som ligger under Kaefer i Norge: Kaefer Energy, Kaefer Construction Oil and Gas og Global Work, som er et innleieselskap for arbeidskraft. Alle selskapene berøres av permitteringene.

Sender ut permitteringsvarsel

– Vi har begynt å sende ut varsel, og permitteringer vil skje fortløpende etter hvert som vi ikke har mer arbeid. Første steg blir å permittere alle de innleide. Videre gjenspeiler rekkefølgen på permitteringer kvalifikasjoner, ansiennitet og tillatelser for å arbeide offshore, forklarer Bjørshol.

Kaefer har hatt rundt 2200 medarbeidere i sving over lang tid. Rundt 600 kommer fra søsterselskapet Global Work.

Når alt arbeid er innstilt på Martin Linge, sammenfallende med redusert arbeidsomfang på andre anlegg, har dette slått brutalt ut også i Kaefer, som har flere hundre engasjert bare på Martin Linge prosjektet.

– Vi har nå hatt en situasjon hvor vi ikke får sende hjem polske medarbeidere før de har vært i karantene. Mange ble stanset på flyplasser rundt omkring i Europa, noe som har ført til at vi måtte skaffe hotellovernattinger til medarbeidere i København, München, Amsterdam, Frankfurt, Gardermoen og på Flesland. Dette utgjør store kostnader for oss, sier Bjørshol.

– Dramatisk utvikling

– Hvordan vurderer du regjeringens økonomiske krisetiltak?

– Uten å ha studert alle tiltakene, har jeg bitt meg merke i permisjonsbiten. Den er bra, sier Bjørshol og legger til:

– Generelt er det vanskelig å forholde seg til alt som skjer nå, ting endrer seg fra time til time. I det ene øyeblikket kommer en optimistisk melding vedrørende aktivitetsnivå, og så kommer tre negative. Vi må ha respekt for at situasjonens realiteter utvikler seg både hos myndighetene og hos kundene. Så sent som på onsdag i forrige uke, var det ingen som drømte om den situasjonen vi nå har havnet i. Utviklingen har vært dramatisk og overraskende, sier Bjørshol.

Bjørshol sier videre at selskapets ressurser nå settes inn på å håndtere situasjonen.

– For oss er det utrolig viktig at vi sikrer at vi fortsatt har kapasitet, kvalifikasjoner og kunnskap i bedriften når vi har kommet oss gjennom dette. Men nå gjelder det å gjøre de riktige tiltakene for å begrense smittespredningen. Vi har gjort tiltak på huset hos oss, nye rutiner for desinfisering og rengjøring, nye rutiner i kantina, i tillegg til at de som kan, arbeider hjemmefra, sier Bjørshol.

Del på
facebooktwitterlinkedinemail