Wintershall Dea vil undersøke muligheten for å ta i bruk helikoptertypen Bell 525 til transport av oljearbeidere i Norge Foto: Kjetil Hjertvik/Wintershall Dea / NTB scanpix

Wintershall Dea vil ha ny helikoptertype på norsk sokkel

Oljeselskapet innleder samarbeid med helikopterprodusenten Bell.

Publisert

29. april 2016 styrtet et helikopter på vei fra Gullfaks B-plattformen ved Turøy i Hordaland. 13 mennesker omkom.

Helikopteret var av typen H225 Super Puma, og siden ulykken har ingen slike Airbus-maskiner fløyet på norsk og britisk sokkel. Ingenting tyder på at de vil gjøre det igjen.

Dermed er det bare én helikoptertype som frakter oljearbeidere til norske offshoreinstallasjoner: Sikorsky S-92.

Redusert sårbarhet

Nå har imidlertid oljeselskapet Wintershall Dea gått sammen med helikopterprodusenten Bell for å få inn en ny.

– Vi ønsker flere helikoptertyper som kan fly på norsk sokkel. Det vil gjøre oss mindre sårbare hvis noe skulle skje, sier norgessjef Alv Solheim i Wintershall Dea til Aftenbladet.

Han viser til at det vil lamme helikoptertrafikken dersom også S-92 skulle bli satt på bakken, for eksempel som følge av sikkerhet eller vedlikehold.

Derfor har altså selskapet inngått et strategisk samarbeid med amerikanske Bell. Målet er at helikopteret Bell 525 kan sertifiseres og tas i bruk i Norge.

– Bell tok kontakt i fjor høst og lurte på om vi var interessert. Nå skal vi sammen finne ut om helikopteret er egnet for norsk sokkel, sier Solheim.

Ingen forpliktelser

– Det ser veldig lovende ut, men det er jo noen steg igjen før vi sier ja til å fly her til lands, legger han til.

Kontrakten ble underskrevet i Los Angeles natt til torsdag norsk tid. I første omgang skal partene jobbe sammen et halvt års tid for å avgjøre om prosjektet er liv laga.

Avtalen innebærer ingen økonomiske forpliktelser for verken Wintershall Dea eller Bell. Solheim vil ikke gå i detalj på når han tror nye helikoptre eventuelt kan være i drift på norsk sokkel.

– Men det blir ikke i 2020, sier han.

Han understreker at Wintershall ikke har noen intensjoner om å drifte helikoptre selv. Derfor må helikopteroperatørene involveres etter hvert. I dag er markedet på norsk sokkel delt mellom Bristow og CHC.

Heidi W. Heimark. Foto: Jon Ingemundsen

Bristow-sjef Heidi W. Heimark sier følgende:

– Vi følger utviklingen i markedet tett, og det er positivt at ny teknologi blir tilgjengelig.

Hun understreker at selskapet er svært trygge på dagens Sikorsky-maskiner.

– Samtidig har vi gode erfaringer med andre fabrikanter. Bell 525 er et av de alternativene vi ser på. Den endelig beslutningen tas i samarbeid med våre kunder, forklarer Heimark.

Stoler på Sikorsky

Henrik S. Fjeldsbø er forbundssekretær i fagforbundet Industri Energi og leder LOs helikopterutvalg.

– Dette er et veldig godt initiativ. Vi har jobbet lenge for å tilbake en modell med to helikoptertyper, sier Fjeldsbø.

Også han peker på at dagens situasjon er skjør.

– Hadde vi bare hatt én type helikoptre da ulykken skjedde i 2016, ville vi hatt et kjempeproblem. All trafikk på sokkelen hadde stoppet.

Podkast: – Brexit er som å skille seg, for så å gifte seg med samme dame

I episoden tas flere temaer opp. Hva er status for næringslivet i Rogaland, Vestlandet og Sør-Norge? Hva har Johan Sverdrup betydd? Hvordan går det med omstillingen fra olje til andre markeder, og hvordan ligger det an med Brexit?

– Sannsynligvis melder Storbritannia seg ut 31. januar. Så har de elleve måneder på seg for å få til en handelsavtale, sier Hilde Øvrebekk.

– Brexit er som å skille seg, for så å gifte seg med samme dame. Det er komplisert, følger Kyrre Knudsen opp.

Del på
facebooktwitterlinkedinemail