Boreriggen West Mira. Foto: Adrian Søgnen

Tilbake på jobb etter ferien? Her er sakene du må få med deg.

Hybridrigger, gjeldskriser og verdens største kranskip er noen av sakene vi har skrevet om i julen.

Publisert

Godt nyttår kjære leser!

Trenger du litt påfyll etter ferien? Her får du en oppsummering av sakene vi har hatt gjennom julen og den første uken av nyåret.

Borerigg med batteri

Helt på tampen av 2019 publiserte vi denne reportasjen fra boreriggen West Mira, som er blant de første riggene i verden som kan kalle seg «hybridrigg».

Den røde Nordsjø-giganten er nemlig utstyrt med batteripakker som skal «ta toppene» i perioder med stor belastning og skal dermed redusere drivstofforbruket, ifølge Siemens som har levert batteriene til riggen.

West Mira er nå i gang med å bore den første av tolv brønner for oljeselskapet Wintershall Dea.

Flere riggselskaper har også fortalt til Sysla hvordan de planlegger å kutte utslipp de neste årene.

– Vi har konkrete planer om nullutslipp fra våre eksisterende rigger om et par år, sier Odfjell Drillings bærekraftsdirektør Per Lund til Sysla.

Boreriggen West Mira til kai på Ågotnes. Foto: Adrian Søgnen

Fikk verdens største kranskip fortøyd utenfor stuevinduet

En annen gigant som har vakt oppsikt i julen er «Pioneering Spirit», som ankret opp utenfor Andøya i Kristiansand, på ubestemt tid, etter at USA vedtok sanksjoner mot tysk-russisk rørledning.

Det sveitsisk-nederlandske selskapet Allseas, har stoppet arbeidet med rørleggingen i Østersjøen og avventer nærmere beskjed fra amerikanske myndigheter om hvordan de skal forholde seg til situasjonen. Allseas vil ikke risikere å komme i unåde hos amerikanerne.

– Båten er jo stygg, og vi håper ikke den blir liggende lenge, sier ekteparet Lars Sunde Strand og Silvia Gomez Holst til Fædrelandsvennen.

Silvia Gomez Holst og Lars Sunde Strand ble ganske overrasket da de kom hjem fra selskap andre juledag og fikk øye på verdens største kranskip like utenfor huset. Foto: Espen Sand

På jakt etter kriseløsning

Selv om mange mener norsk oljebransje har gjort comeback er det flere selskaper som fortsatt er rammet av etterdønningene til oljekrisen i 2014.

Gjennom høsten har det kriserammede rederiet DOF forhandlet med obligasjonseiere og banker for å få på plass en langsiktig løsning for finansieringen av selskapet.

Nå håper selskapet på en løsning tidlig i første kvartal.

Hovedårsaken til at oppturen uteblir, er at leieprisene for skipene er mye lavere enn det som trengs for en sunn økonomi.

Det er fortsatt alt for mange fartøy i markedet sammenlignet med det oljeselskapene etterspør, sier Anne Jorun Møkster i dette intervjuet. Hun jobber døgnet rundt for å få familiebedriften, som har tapt mer enn én milliard kroner de siste årene, på rett kjøl.

– Det er litt vanskelig når omverdenen tror at vi også er friskmeldt. Mange tror det går bedre med all leverandørindustri, men slik er det ikke. Det gjelder ikke oss. Det er viktig at vi forklarer det, og hvorfor situasjonen er sånn, sier Møkster.

Anne Jorunn Møkster. Foto: Jon Ingemundsen

Et annet selskap som også er på jakt etter en kriseløsning er Havila Kystruten, som i november mottok en kansellering fra det spanske verftet Barreras for byggingen av de to Kystruteskipene Havila Pollux og Havila Polaris.

Skipene utgjør halvparten av rederiets flåte som skal seile mellom Bergen og Kirkenes fra første januar 2021.

Et alternativ som Havila nå forhandler om er å flytte byggingen av skipene til det tyrkiske verftet Tersan, som bygger de to første kystruteskipene til Havila.

Enn så lenge ligger de halvferdige skrogene ved verftet i Spania, der det ikke har vært aktivitet siden august i år.

Stopper import av norsk laks

I romjulen kunne iLaks melde at Russland vil stanse importen av norsk laks og ørret som kommer inn i landet via Hviterussland.

25. desember meldte russiske veterinærmyndigheter, Rosselkhoznadzor, at de vil suspendere sertifisering av leveranser av norsk ørret og laks, ifølge iLaks.

Bakgrunnen er at Mattilsynet har vært lunkne til å gi russiske veterinærmyndigheter adgang til å inspisere norske oppdrettsbedrifter etter at de angivelig fant rester av forbudte og skadelige stoffer i norske råvarer som kom inn i landet via Hviterussland.

Arkivfoto: Silje Katrine Robinson

Funn av gigantskip ga leserrekord

Saken som troner på mest lest listen i fjor er saken om at bergensskipet «Seabed Constructor» fant det gigantiske tankskipet «Stellar Daisy» på 3461 meters dyp i den sørlige delen av Atlanterhavet, omlag 1800 nautiske mil fra Cape Town i Sør-Afrika.

Saken er til og med den mest leste Sysla-saken gjennom tidene med over 200.ooo sidevisninger.

På mest lest listen finner vi også saken om at prestisjerederiet som eier «Seabed Constructor», Swire Seabed, blir lagt ned og at 151 personer mister jobben, en rasende Fred. Olsen og oljetoppen som ble lærling på egen plattform.

Ola Borten Moe er blitt lærling på sin egen plattform. Foto: Signe Dons

Dette er sakene som har preget næringslivet i 2019

Selv om 2019 er historie, foreslår vi at du også tar deg tid til å høre denne spesialepisoden av podkasten Det vi lever av, hvor vi tar for oss de største og viktigste sakene gjennom året.

På menyen står blant annet oljenæringen som har gjort comeback, havvind og batteri har seilt opp som nykommere, og oppdretterne som nok en gang har knust alle eksportrekorder.

Episoden ligger klar i spilleren under eller der du hører på podkast:

Det vi lever hadde nærmere 300.000 avspillinger i 2019. Vil du høre mer? Her finner du alle episoden i podkasten.

Sjekk også årets mest populære Sysla-podkaster!

Del på
facebooktwitterlinkedinemail