«Navion Scandia» ble hogget opp i Chittagong i Bangladesh. Foto: Teekay

Uken på 1-2-3: Trafikklys, beaching og Odfjell-søksmål

Her får du en oppsummering av ukens nyheter.

Publisert

Ukens desidert mest leste sak er historien om fiskerne Stig Tore Ervik og Kjell Magne Ervik, som for 33 år siden pantsatte to bruktbiler for å få lån til sin første linebåt.

tjener fiskerne på Stadlandet bedre enn noensinne, og kjøpet til Stig Tor og Kjell Magne ble starten på et selskap som nå er verdt rundt én milliard kroner.

Rødt lys i vest

Denne uken ble også trafikklyssystemet, som skal regulere hvor mye fisk oppdretterne får lov til å ha i merdene langs kysten, skrudd på på første gang.

To produksjonsområder, som strekker seg fra Nordhordland til Stad, fikk rødt lys og oppdretterne her må belage seg på å redusere produksjonen av fisk med 6 prosent, om lag 9000 tonn.

På forhånd var det ventet at også produksjonsområde 3, som strekker seg fra Karmøy til Sotra, ville bli rødt, men dette området fikk gult lys, som betyr at produksjonen holdes på samme nivå.

Oppdretterne i dette området sa til Sysla at de har gjort en knallhard jobb for å forbedre luseproblematikken, mens villaksforkjemperne er sterkt kritiske til at oppdretterne får fortsette som før.

Trafikklyssystemet ble lagt frem av den ferske fiskeri- og sjømatminister Geir-Inge Sivertsen. Samme dag kunne vi også melde at hans forgjenger Harald Tom Nesvik (Frp) gikk tilbake til sin gamle jobb som kommunikasjonssjef og samfunnskontakt i brønnbåtrederiet Sølvtrans.

Stig Tore Ervik har tjent gode penger på fiskeri. Foto: Marita Aarekol

Sverdrup-effekten i norsk økonomi

Ferske tall fra SSB viser svak vekst i norsk økonomi i fjerde kvartal, mens Johan Sverdrup-effekten bidro til sterk vekst for oljebransjen.

Etter en nedgang i de fire foregående kvartalene, økte bruttoproduktet (BNP) i petroleumsvirksomhet og utenriks sjøfart med hele 11,2 prosent i fjerde kvartal 2019.

Dette bidro til at Norges totale BNP, inkludert petroleumsvirksomhet, økte med 1,6 prosent i fjerde kvartal. For hele 2019 økte BNP med 1,2 prosent.

Oljeservice har også fått en kraftigere oppsving enn ventet. I 2019 økte den samlede omsetningen i leverandørleddet med 14 prosent, ifølge en fersk rapport fra revisjons- og rådgivningsselskapet EY.

Foto: Viktor Klippen

Equinor leverte imidlertid svakere tall enn i 2018, da de torsdag la frem et driftsresultat på 13,5 milliarder dollar for 2019, om lag 124 milliarder kroner.

For året før var tilsvarende tall 18 milliarder dollar, drøyt 153 milliarder kroner.

Selv har Equinor vist til at dette skyldes lavere priser, høy vedlikeholdsaktivitet og noen andre kortsiktige utfordringer.

Aker Solutions la også frem tall denne uken som viste at topplinjen økte med seks prosent i fjorårets site kvartal. Nå vil selskapet investere i «grønt», og sikter mot at nesten halve omsetningen skal være «grønn» innen 2030.

Klima + bank = sant

Andre aktører som er opptatt av klima er norske banker.

DNB og Nordea, Nordens to største banker, har over de siste årene tatt en skarp dreining vekk fra olje- og gassrelatert virksomhet, og kuttet drastisk i utlånene til oljerelatert virksomhet siden 2014.

I 2019 reduserte også DNB sine lån til shipping med 10,4 milliarder kroner.

I den nyeste episoden av Sysla-podkasten Det vi lever av spør vi om bankene kan redde klimaet. Episoden finner du i spilleren under eller der du lytter til podkast:

Beaching og søksmål

Denne kunne også Dagens Næringsliv avsløre at rederiet Teekay Shipping med hovedkontor i Stavanger, etterforskes for miljøkriminalitet for å ha sendt skip til opphogging i India i 2018. Rederiet sendte også to skip til opphogging i India i 2019, skriver avisen.

Fredag melder Stavanger Aftenblad at også Teekay-skipet «Navion Scandia» endte sine dager på en strand i Chittagong i Bangladesh i 2019.

Overfor Aftenbladet bekreftet Teekay at «Navion Scandia» ble sendt til opphogging etter at skipet var ferdig på norsk sokkel og ble solgt fra Teekay.

På tampen av uken kunne vi også melde at Odfjell SE saksøkes for nærmere 270 millioner kroner etter at kjemikalietankeren «Bow Fortune» kolliderte med en fiskebåt i midten av januar. Kun én av de fire som var om bord i fiskebåten overlevde kollisjonen, som førte til at fiskebåten forliste.

Det er familien til én av de omkomne og eieren av fiskebåten som saksøker bergensrederiet.

Hver fredag oppsummerer vi ukens viktigste nyheter. Meld deg på vårt nyhetsbrev, og få det rett i innboksen din!

Del på
facebooktwitterlinkedinemail