Sund Laks slo seg onsdag konkurs. Her fra produksjonen på Skageneset i Sund. Foto: Fred Ivar Utsi Klemetsen

Konkurssaga, dødsrekord og blodrøde resultater

Her blir du oppdatert på ukens næringslivsnyheter.

Publisert

Denne uken har vi hatt flere saker om Sund Laksepakkeri som begjærte seg konkurs onsdag.

Selskapet er tidligere dømt til å betale polske arbeidere 20 millioner kroner i erstatning for diskriminering av fagorganiserte.

Med konkursen denne uken har laksepakkeriet skiftet eiere tre ganger siden 2012, og to driftsselskap har slått seg konkurs siden 2018.

Nytt laksevirus dreper fisk

I 2019 gikk hele 59,3 millioner oppdrettslaks tapt, som er det høyeste antallet noensinne.

Hovedforklaringen er en kraftig algeoppblomstring i Nordland og Troms i mai og juni i fjor.

Laksemerdene langs kysten herjes også av et nytt virus, som fører til at hjertet sprekker hos stor oppdrettslaks.

Det finnes verken vaksine eller offentlig bekjempselsesplan for sykdommen, som i fjor tok livet av flere millioner fisk.

– Det vil ta lang tid å utvikle en vaksine som virker, sier fiskehelseansvarlig Ingunn Sommerset ved Veterinærinstituttet. Her med overingeniør Torill Thoreby Jensen (til v.). Foto: Rune Sævig

Skandale- og spøkelsesskip

I løpet av uken har nok mange også fått med seg den spesielle saken om «spøkelsesskipet» som søndag gikk på grunn i Irland.

Skipet, som nå heter MV «Atla», ble bygget i Norge og ble levert til Det Stavangerske Dampskibsselskap i 1976 med navnet MV «Tanager».

Skipet seilte under norsk flagg og ble driftet fra Kristiansund fra 1994 til 1999. Skipet ble senere flagget ut til Malta og solgt til rederiet Nileys Maritime.

Siden den gang har skipet vært innom både Afrika og Nord-Amerika, og har drevet over Atlanterhavet uten mannskap i over ett år før det gikk på grunn i Irland.

Et annet omstridt skip som vi har skrevet om denne uken er skandaleskipet «Harrier», tidligere «Tide Carrier», som nå blir hugget opp i Tyrkia.

Her strandet MV «Alta» etter ett og et halvt år med eierløs seiling over Atlanteren. Foto: Irske Kystvakten / AP

Tapte 512 millioner

Denne uken kunne vi også melde at sysselsettingen i maritim nærings nå er i vekst, og at rederiene skriker etter frisk arbeidskraft.

Samtidig er det fortsatt over 60 offshorebåter som fortsatt ligger i opplag, og som må selges ut av bransjen dersom de skal få arbeid igjen, mener meglere Sysla har snakket med.

Det kriserammede rederiet DOF blør fortsatt penger, og tapte 512 millioner kroner i fjerde kvartal i fjor.

Til sammen skylder rederiet kreditorene 11 milliarder kroner, ifølge kvartalsrapporten som ble lagt frem fredag, men har landet en avtale om utsatte avdrag og fritak fra lånebetalinger frem til slutten av februar i år.

Bergensrederiet Wilson la også frem tall denne uken, og kunne melde den høyeste omsetningen i selskapets historie i 2019.

Mest lest

Ukens kontrakter

Hver fredag oppsummerer vi ukens viktigste nyheter. Meld deg på vårt nyhetsbrev, og få det rett i innboksen din!

Del på
facebooktwitterlinkedinemail