Illustrasjonsbilde. Verftselskapet Havyard er blant selskapene som ligger skadeskutt fra forrige oljekrise, og som nå har en dyster fremtid i sikte. Foto: Havyard

55.000 arbeidsplasser i eksportnæringen kan forsvinne innen utgangen av 2020

Dersom koronakrisen fortsetter fram til høsten og verdensøkonomien faller, kan en konkursbølge i norsk eksportnæring føre til 55.000 tapte arbeidsplasser.


  • NTB og Eirik Helgaker
Publisert

I en rapport Menon Economics nylig utførte for Eksportkreditt Norge, kommer det frem at eksportindustrien i Norge står fremfor usikre tider. Funnet i rapporten er at inntektsfallet i eksportnæringen kan bli opp over 1.000 milliarder kroner frem mot 2023, og at opptil 55.000 arbeidsplasser står i fare for å forsvinne allerede ved utgangen av 2020.

Det er kombinasjonen av koronakrisen og oljeprisfallet som er bakgrunnen for analysen og funnene.

Administrerende direktør i Eksportkreditt Norge, Otto Søberg, er spesielt opptatt av hvordan dette vil påvirke verdikjedene i Norge.

– I verste fall risikerer vi å gjøre varig skade på kritiske verdikjeder i eksportindustrien langs kysten. Dersom de store motorene i systemet blir borte, vil dette sannsynligvis få konsekvenser for hundrevis av underleverandører, sier Otto Søberg i en pressemelding.

– At vi kan risikere å få 55.000 til uten jobb fra eksportnæringen, illustrerer hvordan krisen eskalerer fra dag til dag. Vi går fra shut down til melt down, og jeg tror ingen helt klarer å se for seg hvilke konsekvenser det medfører, sier NHO-sjef Ole Erik Almlid til Dagens Næringsliv.

Frykter konkurser

Ifølge rapporten kommer reiselivsnæringen til å merke det mest i år, og men det er også bransjen som kommer seg raskest til hektene igjen.

Prosessindustri og sjømat er godt rustet til å tåle krisen, mens det ser mørkere ut for offshore leverandørindustrien og deler av maritim næring, der blant andre mange verft akkurat har kommet seg etter oljekrisen.

«Uten andre tiltak vil vi derfor om kort tid risikere et betydelig antall konkurser i maritim næring og offshore leverandørindustri», står det i rapporten.

Dersom norske verft går konkurs, blir det vanskelig å erstatte dem, påpeker Menon-rapporten. NHO mener det vil gi varige, negative effekter for Norge.

Trenger inntekter

Ulstein Verft på Sunnmøre er ett av selskapene som rammet. Verftet har brukt de siste fem årene på å omstille seg etter oljekrisen i 2014.

– Dette rammer olje-, gass- og offshorekundene våre og cruiserederiene. Vi var på full fart inn i nye segment, og var i ferd med å levere vår første cruisebåt, sier administrerende direktør Gunvor Ulstein til NRK.

Hun sier verftet trenger inntekter og at et kriselån fra Statens obligasjonslån ikke hjelper.

Det haster med å få på plass løsninger for å unngå konkurser, mener direktør Otto Søberg i Eksportkreditt.

– For noen vil det dreie seg om uker. Mange av disse selskapene sitter i store og solide verdikjeder, med mange underleverandører med mange små og mellomstore norske bedrifter, sier han.

Allerede før koronakrisen og det dramatiske oljeprisfallet, så fremtiden dyster ut for norske verft. Sysla meldte i tidlig januar at den lave egenkapitalen og lav lønnsomhet kunne være kroken på døren blant flere av Norges største skipsverft: De største skipsverftene i Norge har tapt 7,6 milliarder på oljekrisen

I siste episode av podkasten Det vi lever av spør vi om regjeringens krisepakker til næringslivet har vært tilstrekkelige?

Del på
facebooktwitterlinkedinemail