Tidlig torsdag morgen var «Vestbris» på vei fra Larvik til Florø med hvete om bord. Alt gikk fint, helt til de kom inn i Hjeltefjorden rundt klokken 04.00. På broen sto den 28 år gamle styrmannen Oleg Kuryanov.

– Det var mørkt, men alt så bra ut. Vi hadde parallellkurs med tankskipet «Sola TS» og var på vei forbi, da skipet plutselig gikk til styrbord og slakket farten. Den eneste tanken jeg hadde i hodet var å redde skipet, og jeg måtte ta en unnamanøver for å unngå å krasje med tankskipet, sier Kuryanov til Bergens Tidende og fortsetter:

Oleg Kuryanov er styrmann på «Vestbris». Foto: Privat

– I sidesynet så jeg plutselig skyggen av fregatten passere tankskipet, sier Kuryanov.

Tankskipet hadde mange lys, men Kuryanov så ingen lys fra militærfartøyet, forteller han.

– Jeg hørte heller ikke noe lyd.

– Mayday klokken 04.50

På nettsidene til Marine Traffic ser man at tankskipet «Sola TS» endrer kurs mot styrbord klokken 04.00. Tre minutter seinere kollidere skipet og fregatten KNM «Helge Ingstad», ifølge Sjøforsvaret.

I minuttene og sekundene før sammenstøtet mellom tankskipet «Sola TS» og fregatten KNM «Helge Ingstad» var det seks skip i området. «Helge Ingstad» synes ikke på dette kartet fordi hennes AIS-sender var slått av. Skjermdump: Marine Traffic

«Vestbris» holder en fart på rundt ti knop like før kollisjonen, og en kan se at båten senker farten til rundt tre knop for å unngå kollisjon med tankskipet. Så fortsetter «Vestbris» i sin opprinnelig kurs.

Les også: Dette vet vi om tankskipet Sola TS

– Jeg hørte at det var noen som snakket på VHF før kollisjonen, men alt foregikk på norsk og jeg forsto ikke hva de sa. Jeg fikk heller ingen melding fra tankskipet. Først klokken 04.50 kom det et «mayday» på engelsk fra Fedje VTS, sier styrmannen.

Lennart Svensson er kaptein på «Vestbris».

Kapteinen på «Vestbris», Lennart Svensson, var ikke på broen da dette skjedde. Man han synes det er merkelig at det ikke ble sendt ut informasjon på engelsk før lenge etterpå.

Klikk her for å dele denne saken på Facebook

Tidslinjen for ulykken

  • 03.40: Tankskipet «Sola TS» legger fra kai på Stureterminalen.
  • 03:50: «Sola» dreier nordover og setter opp farten. Slepebåten «Tenax» følger etter henne.
  • 03:55: Tankskipet er oppe i over seks knops fart samtidig som tre andre, sivile skip kommer bak henne, men med nesten dobbelt så høy fart.
  • 04.00: «Sola» seiler en kort stund i over syv knop samtidig som hun dreier mot styrbord, først sakte, så raskere og krappere. To av de skipene som kommer bak henne forandrer derfor kurs.
  • 04.03: Hovedredningssentralen får melding om kollisjonen.
  • 04:05: Fregatten dukker opp på Marine Traffic, merket som «Nato Warship F313».

– Det gikk altså 50 minutter før de sa noe på VHF-en som vi forsto. Det er ikke bra. Man skal ikke kritisere, men dette går også på vår sikkerhet. Vi skal være glad for av verken tankskipet eller fregatten traff oss i full fart, da ville vi blitt most, sier Svensson.

KNM «Helge Ingstad» kolliderte med et tankskip ved Sture-terminalen i Øygarden tidlig torsdag morgen. Foto: Bjørn Erik Larsen

Full oversikt over skipene

Ifølge regiondirektør Jon Erik Hagen i Kystverket region vest, hadde trafikksentralen på Fedje full oversikt over hvor skipene befant seg før kollisjonen.

– Ethvert skip som skal inn i trafikkovervåkingsområdet, må ha klarering. Det kan skje enten via VHF eller telefon. Når det gjelder fregatten, ble det gitt klarering på vanlig måte, sier Hagen til BT fredag.

Les også: Tankskipet hadde los om bord

Nettsiden aldrimer.no skriver at trafikksentralen flere ganger varslet fregatten om at den var på kollisjonskurs med lastebåten.

Hagen vil ikke svare på om det stemmer.

– Alt materialet er beslaglagt av politiet, og vi er derfor avskåret fra å kommentere dette, sier han.

«Vestbris» måtte ta en unnamanøver for ikke å treffe tankskipet «Sola TS» i Hjeltefjorden natt til torsdag. Dette bildet er ikke tatt i denne sammenheng. Foto: Vestfrakt Shipping

– Glad det gikk bra

Han ønsker ikke å spekulere i hva som er årsaken til ulykken.

– Men det er jo litt merkelig at det er ingen som har sett fregatten, og hvorfor var den egentlig der den var. Den var heller ikke synlig på radaren, sier Svensson, som er glad for at det gikk bra med alle menneskene som var involvert i ulykken og at det gikk bra med «Vestbris».

– Styrmannen agerte bra. Han unngikk situasjonen. Alle som opplever noe slikt, blir preget av situasjonen, men han gjorde alt rett. Han var våken og unngikk en ulykke, sier Svensson.