– Dette er det morsomste jeg har jobbet med, sier Atle Ellefsen.

Han er senior sjefsingeniør i DNV GL og fikk for to år siden oppgaven med å designe den nye fergen som skal frakte passasjerene ut på museumsøyen.

Grønt fartøy

Spesifikasjonene var ganske klare: Det skulle være et miljøvennlig fartøy, og samtidig et utstillingsvindu som skulle gi gjestene en god opplevelse. Valget falt på en elektrisk katamaran med vanlig motor som back-up og som er rigget for å kjøre helt autonomt.

– Jeg har tegnet båter siden jeg var fem år, og har prøvd å finne referansebåter. Underveis kom jeg til å tenke på at jeg ville lage noe som reflekterte Ole Bulls villa, at båten var en forlengelse av museet, sier Ellefsen.

Båten han har designet har fått to skrog, og har linjer tilbake til Viktoriatiden da den spektakulære villaen ble bygget.

Fra taretråler til museumsbåt

Den gamle båten, Ole Bull, er en ombygget taretråler som har trafikkert den nesten en kilometer lange ruten siden 80-tallet. Nå er tiden inne for å skifte den ut, ifølge konstituert direktør Sigurd Sverdrup Sandmo ved Kode Kunstmuseer og komponisthjem, som eier og driver museet på Lysøen.

– Vi har tenkt høyt sammen med flinke utviklingsmiljøer om hva som ville være den beste løsningen for Lysøen, sier Sandmo til Sysla.

Han ville ha en båt som både bidrar til å forsterke naturopplevelsen, men som også kunne være spennende for den maritime bransjen å jobbe frem.

– Det skal bli et miljøvennlig fartøy som har en god innovasjonshøyde, sier han.

Selvkjørende

Byggingen av båten er nå på anbud, og frist for prekvalifisering er fredag denne uken. Kode-direktøren tror Lysøen-fergen er spesielt egnet som testfartøy.

– Her er det sesongbasert fritidstrafikk, og muligheter for å teste ut for eksempel dette med autonom drift, sier han.

Til å begynne med skal båten legges til og fra kai manuelt, mens overfarten skjer med autopilot. Men etter hvert er planen at alt skal skje helt autonomt. Før det kan skje, må nye kaier på plass.

Utenom sesong skal båten kunne brukes til for eksempel havneturisme.

Ellefsen har hentet inn arkitekter han har jobbet med tidligere da han designet cruiseskip.

– Det er ofte vanskeligere å tegne en liten enn en stor båt, det er så små marginer. Nå har vi fått til at man kan gå rundt båten på utsiden og sitte ute under hele overfarten, sier designeren.

Unik

Konseptutviklingen har Kode fått i gave av DNV GL. I tillegg har museet fått 15 millioner i statlig støtte til byggingen av båten.

– Vi har en liten jobb å gjøre på restfinansiering, men jeg håper vi kan komme i gang med byggingen relativt snart, og at vi kan få inngått byggekontrakt innen utgangen av året, sier Kode-direktøren.

Designeren har kost seg mens han har jobbet med prosjektet.

– Dette blir en helt unik båt. Det blir en slags Skibladner på Lysøen, det finnes egentlig ingenting som ligner på den, sier han.