Statens havarikommisjon for transport har kommet med en foreløpig rapport etter at cruiseskipet «Viking Sky» fikk motorstans på Hustadvika lørdag 23. mars 2019.

Kommisjonen konkluderer med at skipet hadde for lave oljenivåer i dieselgeneratorene.

Skipet var bare en skipslengde unna grunnstøting og dermed total katastrofe.

Les om forløpet til havariet i faktaboksen under:

  • I 14-tiden lørdag 23. mars sendte cruiseskipet Viking Sky ut en mayday-melding om motorstans på Hustadvika i Fræna kommune i Møre og Romsdal.
  • Det var svært høye bølger og vind opp mot liten storm i området. Været var så ille at to redningsskøyter som skulle bidra, måtte snu av hensyn til egen sikkerhet.
  • Skipet var på vei fra Tromsø til Stavanger. 1.373 personer var om bord, 915 passasjerer og 482 besetningsmedlemmer. De fleste passasjerene kom fra USA og Storbritannia.
  • Helikoptre ble satt inn for å evakuere passasjerer. Passasjerene ble heist opp en etter en og fløyet til land. I løpet av kvelden og natta ble over 470 personer evakuert.
  • Det ble opprettet et mottak på land i Brynhallen i Fræna kommune. Mange passasjerer ble også busset til Molde og Kristiansund for å finne soveplasser.
  • Natt til søndag fungerte tre av fire motorer på cruiseskipet igjen. To ankerhåndteringsfartøyer slepte skipet mot Molde. Viking Sky la til kai i Molde klokka 16.20 søndag ettermiddag.
  • Totalt har 27 personer blitt behandlet på sykehus i Molde og Kristiansund etter hendelsen. Tilstanden betegnes mandag som alvorlig for en av disse.
  • Onsdag seilte Viking Sky fra Molde til Kristiansund hvor flere skader på skipet skal utbedres. Rederiet har uttrykt håp om at skipet kan settes i drift igjen allerede i april.

(Kilder: Viking Ocean Cruises, Politiet Møre og Romsdal, Hovedredningssentralen Sør-Norge og Helse Møre og Romsdal)

For lite smøreolje i tankene

Siden har Statens havarikommisjon, politiet, Sjøfartsdirektoratet og klasseselskapet har jobbet med å finne årsaken til blackouten som førte til ulykken.

For lite smøreolje til dieselmotorene er det som trekkes frem som årsaken til motorstansen i rapporten fra Havarikommisjonen.

«Alle tre motorene slo seg av i et tidsvindu på nitten minutter, noe som førte til blackout og tap av motorkraft».

Ifølge Sjøfartsdirektoratets tidligere rapport var nivået av smøreolje på tankene innenfor de fastsatte grensene, men likevel relativt lavt da skipet gikk ut på Hustadvika.

Mengden olje ble holdt mellom 28 og 40 prosent kapasitet, men motorfabrikanten hadde anbefalt en mengde på mellom 68 og 75 prosent kapasitet, skriver Havarikommisjonen i sin rapport som kom i dag.

Den tunge sjøen på Hustadvika medførte så store bevegelser i tankene at smøreoljepumpene mistet tilførsel. Dette utløste alarm på lavt smøreoljetrykk, noe som igjen førte til automatisk nedstengning av motorene kort tid etter, konkluderte Sjøfartsdirektoratet i sin rapport som kom ut kort tid etter havariet.

«Viking Sky» ble slept av beredskapsskipet «Ocean Response», som tilhører Atlantic Offshore på Ågotnes. Foto: CHC

Stoppet 100 meter fra grunnene

«Viking Sky» var på vei sørover i et forrykende uvær med en fart på cirka åtte knop, et mannskap på 458 og cirka 700 tonn drivstoff om bord.

Like utenfor Hustadvika inntraff marerittet. Plutselig sakket fartøyet av på farten, før det ble liggende dønn i ro.

Da gikk alarmen. Mens mannskapet om bord jobbet på spreng for å få motorene i gang, drev skipet rett mot land med en fart på opptil syv knop, ifølge trafikkdata fra Marine Traffic.

270 meter med ankerkjetting ble sluppet ut fra hver side av baugen på fartøyet.

Først en halv time etter at ankrene ble sluppet, fant de endelig feste.

Etter en dramatisk redningsaksjon fikk slepebåter slept skipet, som da hadde fått tre av fire motorer i gang, inn til kai i Molde.