– Nå ligger hun trygt innenfor lenser i havnen i Le Havre, sier eier og rederisjef Petter Kleppan.

Tirsdag ettermiddag kolliderte det norskeide bulkskipet Britannica Hav med en fiskebåt og kantret som følge av vanninntrenging.

Mannskapet på begge de involverte kom fra det uten alvorlige skader.

– Etter hva jeg forstår løp en av vårt mannskap ned i lasterommet for å se hva som var skjedd like eter hendelsen. Da var det hull i skroget, sier Kleppan.

Deretter tok de syv seg over i to redningsflåter før skipet kantret.

– Det har skjedd veldig fort. De tok en rask avgjørelse og kom seg i flåtene, og det var akkurat så det holdt.

Skipet skal snus

De siste dagene har franske redningsmannskaper jobbet med å få slept skipet til kai, og få kontroll på lastelukene, som løsnet fra skipet i forbindelse med havariet.

Torsdag ettermiddag fikk en slepebåt havaristen til kai i Le Havre i Nord-Frankrike.

Ifølge den franske redningstjenesten gikk dykkere i vannet cirka klokken 17.15, for å inspisere vraket under vann, og fjerne deler av overbygget som kan tenkes å komme i veien når skipet skal snus.

Lasten på 1955 tonn stål gikk tapt etter at skipet kantret, ifølge rederisjef og eier Petter Kleppan i Hav Shipping, som eier skipet.

Mindre diesel enn antatt

Om bord er imidlertid en stor mengde diesel, som nå skal pumpes ut.

Ifølge franske redningsmyndigheter var mengden 48 tonn.

Kleppan sier imidlertid, etter å ha fått ny informasjon fredag, at det er betydelig mindre – 27.000 liter såkalt marin gassolje.

Skipet var dessuten tømt for skittent ballastvann og slop – vaskevann fra tømte tanker – før det forlot havn i Spania før ulykken.

– Vi har vært heldige. Det var en stor gjennomgang av båten i Spania, så båten var helt ren, sier Kleppan.

Han forteller at det russiske mannskapet er blitt intervjuet av forsikringsselskapenes advokater og representanter for flagstaten Malta, som skipet var registrert i, fredag.

I Twitter-feeden under kan du se bilder og video fra redningsarbeidet, og holde deg oppdatert når de franske myndighetene frigir mer informasjon.