Dagens nyhetsbrev

Medlemsorganisasjonen Maritime Bergen viser at andelen kvinner er økende hos mange maritime bedrifter på Vestlandet.

I 2010 laget de en rapport basert på tall blant annet fra sine 150 medlemsbedrifter. Rapporten konkluderte med at av i alt 13.438 ansatte, var kun 1079 kvinner. Altså under 10 prosent.

Høsten 2017 startet Maritime Bergen en ny undersøkelse. Svarene har rent inn frem til første måned i 2018, og nå er svarene talt opp.

– Gjennomsnittet er nå 30 prosent kvinnelige ansatte i våre medlemsbedrifter, altså en tredobling fra 2010, sier Line Andersen.

Hun er prosjektleder for arrangementet “Et hav av muligheter”, som går av stabelen 22. mars i Bergen, og henvender seg til jenter på ungdomsskole og videregående.

72 prosent kunne svært lite

110 er påmeldt – blant dem foreldre og lærere.

– Gode, håndfaste tall på hvor mange kvinner og menn som finnes i den maritime næringen er dessverre svært vanskelig å få tak i, men vi har kommet et steg på veien, sier Andersen.

Hun legger til at de er i gang med et prosjekt om å hente inn ansatte-tall fra en større del av den maritime næringen, men at prosjektet fortsatt er i startgropen.

– Å ha egne arrangement kun for kvinner handler rett og slett om å sikre at vi får inn de aller beste kandidatene til næringen. Svært mange jenter tar høyere utdanning i dag, men 72 prosent av jentene som deltok på forrige arrangement svarte at de nærmest ikke visste noenting om næringen i forkant, sier Andersen.

Hun påpeker at ambisjonen er å øke kvinneandelen i alle ledd i organisasjonene.

Maritime Bergen holder også fellesarrangementer for begge kjønn. Det neste går av stabelen 9. april.

Få også med deg:

  • MAN Diesel & Turbo har sammen med sørkoreanske Hyundai Heavy Industries opprettet et nytt joint venture, som skal teste PVU-teknologi. Det er en teknologi som styrer trykk og temperatur for LNG-brennstoff. (Shippingwatch)
  • SOV-skipet Acta Auriga har fullført en vellykket prøvetur. Fartøyet er nå tilbake til Ulstein Verft for sluttarbeidet, før skipet skal leveres til Acta Marine. Fartøyet er tildelt en 2-årig arbeidskontrakt for drift og vedlikehold på havvindparken BARD Offshore 1 utenfor Tyskland. (Skipsrevyen)