Det sier Gøran Røstad hos skipsmeglerhuset Westshore til Sysla.

Ankerhåndteringsskipene Normand Drott (tidligere Rem Gambler) og Siem Emerald kan innkassere rater på rundt én million kroner per dag fra Statoil fra midten av neste uke.

Det samme kan Island Vanguard, som har fått forlenget sitt engasjement med Statoil til 900.000 kroner per dag.

Klatret sakte men sikkert

I tillegg fikk Olympic Zeus oppdrag til en dagrate på 750.000 kroner i går.

Det var E24 som først meldte om dagens ratehopp.

– Vi har også sett forsyningsskip med rater på 100.000 kroner i dag, sier Røstad.

Les også: Norske redere vil bestille 181 skip og rigger de neste årene

Ratene har klatret sakte men sikkert oppover de siste dagene. På norsk side av Nordsjøen er det nå ikke en eneste ankerhandler ledig, mens det ligger to mindre båter tilgjengelig på britisk side av Nordsjøen.

Onsdag opplevde rederiene at dagsratene i spot-markedet doblet seg fra 350 000 til 700 000 kroner, skrev E24.

Nå er de altså på millionen.

– Alle rederne har gledet seg til april

Spotmarkedet for offshoreskip er av mange betegnet som et perfekt marked, hvor prisen til enhver tid gjenspeiler forholdet mellom tilbud og etterspørsel.

Når det nå er mange rigger som skal flyttes, går etterspørselen opp, mens antallet ankerhåndteringsskip er begrenset.

Les også: Offshorerederiene tror inntektene vil fortsette å falle i år

En grunn til at det er få båter tilgjengelig nå, er at syv skal delta i Aasta Hansteen-slepet, som starter i helgen.

– Alle rederne har sittet og gledet seg til april, sier Kenneth Johansen hos skipsmegler Hagland i Haugesund.

– Rederne har klint til

Fem av de syv skipene som skal slepe den første SPAR-plattformen, hentes fra spotmarkedet.

Dermed er tilbudssiden tatt noe ned, som i seg selv ville gitt høyere rater.

Les også: Inntektene til offshorerederiene falt med over 12 milliarder

Når etterspørselen i tillegg øker, får vi slike utfall som vi ser i dag.

– Vi vet det blir mye riggaktivitet nå i april, så her har rederne klint til, sier Johansen.

– Har vært tøffere i forhandlingene

Med det mener han at de har vært tøffere i forhandlingene med oljeselskapene, som han sier har vært bortskjemte med at det nesten alltid har vært en båt ledig i spotmarkedet.

Utnyttelsesgraden på ankerhåndteringssiden har den siste tiden ligget noe over 50 prosent.

Les også: Skrev ned skipsverdiene med 18,6 milliarder på tre år

De fleste dagene, slik markedet er nå, er rederne mer opptatt av å skaffe oppdrag til båtene enn å sikre høye rater.

Men nå har de holdt igjen, og altså sikret seg jevnt over godt betalt de siste dagene.

43 ankerskip i opplag

Det vil neppe medføre noe rush av båter ut av opplag, for å surfe på bølgen.

Selv om det ligger 43 norske ankerskip i opplag (klikk for å se betaversjonen av vårt nye skipsregister), er det ikke gjort i en håndvending å få disse reaktivert og i drift.

Ikke er det billig heller – mange av dem må gjennom dyre klassinger som kan koste flere millioner kroner. De siste årene har ratene på disse skipene ligget rundt driftskostnadene. Så det vil ikke rederne gjøre før de antar at snittratene går opp.

I dag kom konjukturrapporten til Norges rederiforbund. Finn ut hvordan det står til med norsk skipsfart og hør podcasten vår her.

– Vil gå opp og ned

Og selv om ratene er høye akkurat nå, er det slettes ikke sikkert de vil være det om bare noen uker.

Røstad hos Westshore er fornøyd med at de fikk meglet kontrakten til Olympic Zeus.

Les også: Clarkson Offshore-sjefen: – Vi får stort sett bare kjeft

– Det blir litt penger i kassen hos dere og?

– Ja, det hjelper på. Men for oss gjelder det å være med selv om markedet er bra eller dårlig. Vi er mer opptatt av markedsandel – ratene vil gå opp og ned over tid.