Skroget ble slept fra Polen, hvor det ble bygget.

En stor del av utstyret som nå skal monteres om bord er norskprodusert.

70 prosent av leverandørene til den nye plug-in hybriden til Color Lines er en del av den maritime klyngen i Norge, ifølge rederiet.

Color Line investerer 1,2 milliarder kroner kroner i det nye fartøyet, som skal trafikkere strekningen mellom Sandefjord og Strømstad i Sverige fra juni neste år.

50 millioner i statlige midler er kommet gjennom Enova.

Skroget under slep. Foto: Ulstein

Når skipet kommer i drift i juni skal de første 30 minuttene etter avgang fra Sandefjord, og de siste 30 minuttene før det legger til kai på retur, være utslippsfritt og støyløst.

Det sørger to batteripakker på til sammen 65 tonn for. Det er blant de største i verden, med en kapasitet på 5MWh. Per Sæviks nye kystruteskip vil imidlertid få enda større batteripakker – på til sammen 86 tonn per skip, og en kapasitet på 6MWh.

Batteriene til Color Hybrid settes sammen på Siemens sin splitter nye batterifabrikk i Trondheim.

Batterirommene om bord i skipet får en gulvflate på til sammen 180 kvadratmeter.

Ved kai i Ulsteinvik. Foto: Ulstein

Color Hybrid vil ta 2000 passasjerer, og ha en besetning på rundt 100 personer. Om bord blir det plass til 500 biler.

Skipet får en lengde på 160 meter og blir 27,1 meter bredt. Det bygges til Norsk Ordinært Skipsregister og skal ha norsk besetning.

Jotun, Kongsberg Maritime, Fosen Yard, Rolls Royce, Brunvoll, Telenor Maritime og Siemens er nevnt som store underleverandører til Ulstein Verft og Color Line.

Se flere bilder fra skrogbyggingen i Polen her.

 

Konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein Group er klar. Foto: Ulstein