– Dette er det absolutt kuleste som skjer nå. Det er mulig jeg ikke er helt objektiv, men det er det, sier Maria Eidesvik.

På kontoret til prosjektlederen for Aasta Hansteen-prosjektet i Subsea 7, står en klokke og teller nedover. Siden 2013 har Eidesvik levd og åndet for Norges dypeste feltutvikling noensinne. Nå nærmer nedtellingen seg null:

Understellet til plattformen har ligget på Stord siden i fjor sommer. Dårlig vær gjorde at plattformdekket, som det tok to måneder å frakte fra Sør Korea til Norge, ble liggende lengre enn planlagt hos Westcon i Ølen.

Se intervju med Maria Eidesvik og video av slepebåtene som gjør seg klare under!

Men 10. desember i fjor fikk det 24.000 tonn tunge plattformdekket kontakt med det 200 meter høye og 46.000 tonn tunge plattformunderstellet i Digernessundet utenfor Stord.

Siden har den ligget der, ankret opp i bøyer, som en ruvende påminner til alle som kjører E39 over Digranessundet om at oljealderen ikke er over med det første.

Men i Digernessundet er det ikke mye gass å hente opp.

Plattformen skal nordover, til et område i Norskehavet som ikke har vært utbygd tidligere (klikk fakta under for å lese mer).

Aasta Hansteen

  • Historiske investeringer per 31.12.2016: 25.781 MILL NOK (i løpende kroner)
  • Framtidige investeringer fra 2017: 11 016 MILL NOK (i faste 2017-kroner)
UTBYGGING
  • Aasta Hansteen ligger i den nordlige delen av Norskehavet, 120 kilometer nordvest for Norne.
  • Vanndybden i området er 1.270 meter.
  • Aasta Hansteen ble påvist i 1997, og plan for utbygging og drift (PUD) ble godkjent i 2013.
  • Feltet skal bygges ut med en Spar-plattform (en flytende installasjon med et vertikalt sylindrisk skrog som er forankret til havbunnen) og to bunnrammer med åtte brønnslisser.
  • Brønnrammene skal kobles til plattformen med rørledninger og stive stigerør av stål.
  • Aasta Hansteen fikk innvilget PUD-fritak for utbygging av Snefrid Nord i oktober 2017.

Kilde: Norskpetroleum.no

42.500 meter forankringsliner

Om knappe to uker skal den 339 meter høye plattformen forankres i fortøyningslinjene som allerede er installert på 1300 meters vanndybde om lag 300 kilometer nordvest for Sandnessjøen i Nordland.

Dette er destinasjonen. Illustrasjon: Subsea 7

– Totalt  42.500 meter med forankringsliner skal holde Aasta Hansteen på plass, sier Eidesvik i Subsea 7.

Der skal den hente opp gass fra mer enn 1300 meters dyp – den dypeste feltutvikingen som noen gang er gjennomført på norsk sokkel.

Siden 2014 har de jobbet med forberedelsene på feltet.

17 sugeankre, hver 20 meter høye, er plassert på havbunnen.

Fortøyningslinene ligger på havbunnen, klare til å bli plukket opp og festet i understellet så snart plattformen er på plass.

Men først må den slepes opp dit. Det blir den mest omfattende slepeoperasjonen på norsk sokkel på flere tiår.

– Blant de beste båtene som er å oppdrive

Torsdag går startskuddet for det største slepet på norsk sokkel siden Troll A-plattformen forlot Yrkesfjorden i Vats i 1995.

Les historien om da nordmennene knuste slepemonopolet på kontinentet her

“Trollet” i åpent hav. Foto: Odd Furenes. Klikk på bildet for å lese saken!

– Vi gleder oss veldig! Engasjementet i organisasjonen er stort – det er en veldig spennende jobb for Subsea 7 å være med på. Vi er stolte av å være med, sier Eidesvik.

I helgen var hun og prosjektledelsen fra Statoil, som eier prosjektet, om bord i alle de fem ankerhåndteringsskipene som skal gjennomføre ett av de mest avanserte slepene som noensinne er gjennomført her til lands (se mer om båtene i faktaboksen).

Fakta

Disse båtene skal slepe Aasta Hansteen

Siem Opal

  • Bygget: 2011
  • Lengde: 91 meter
  • Bredde: 22 meter
  • Dødvekttonn: 4019 tonn
  • Dekksplass: 800 kvadratmeter
  • Hestekrefter (BHP): 28.000
  • Trekkraft (bollard pull): 297 tonn

Skandi Vega (DOF)

  • Bygget: 2010
  • Lengde: 109,5 meter
  • Bredde: 24 meter
  • Dødvekttonn: 4428 tonn
  • Trekkraft (bollard pull): 350 tonn

Skandi Iceman

  • Bygget: 2013
  • Lengde: 94 meter
  • Bredde: 24 meter
  • Dødvekttonn: 4000 tonn
  • Trekkraft (bollard pull): 300 tonn

Normand Prosper (Solstad Farstad)

  • Bygget: 2010
  • Lengde: 95 meter
  • Bredde: 24 meter
  • Dødvekttonn: 4724 tonn
  • Hestekrefter (BHP): 32.600
  • Trekkraft (bollard pull): 338 tonn

Normand Ranger

  • Bygget: 2010
  • Lengde: 91 meter
  • Bredde: 22 meter
  • Dødvekttonn: 4019 tonn
  • Dekksplass: 760 kvadratmeter
  • Trekkraft (bollard pull): 287 tonn

– Det er blant de beste fartøyene som er å oppdrive til en slik jobb, sier Eidesvik.

Med en samlet trekkraft på 1552 tonn, og 150.000 hestekrefter til sammen i maskinrommene, er det disse båtene som skal forene Aasta Hansteen-plattformen med feltet med samme navn.

– Det som er veldig kjekt, er at engasjementet er like stort hos alle leverandørene som skal være med på dette. Vi synes det er viktig – at alle skal ha eierskap til prosjektet, sier Eidesvik.

Spent kaptein på Skandi Vega

Frem til slepet starter torsdag, med et lite forbehold om været, kommer de fem båtene til å koble seg opp én etter én.

Allerede i går morges var Skandi Vega, den kraftigste av dem, på plass.

Kaptein Odd Magnus Stenevik på Skandi Vega. Slepet ligger klart på dekk. Skandi Iceman ligger også klar, og blir den første til å feste slepet Foto: Krister Nesheim

– Det er snakk om at vi skal koble oss opp allerede i ettermiddag, hvis alt går etter planen, sier kaptein Odd Magnus Stenevik om bord på DOF-skipet mandag formiddag.

Stenevik, som har 30 år bak seg i DOF, de siste 25 som kaptein, sier han er spent.

– Det er jo litt spesielt – jeg har aldri vært med på et slikt slep før. I størrelse begynner det å nærme seg Troll, som var det største. Det er lenge siden et slikt utslep, sier han.

Ingen ting er overlatt til tilfeldighetene om bord på DOF-skipet med 26 mann om bord, som er på kontrakt med Statoil.

– Vi er godt forberedt.

Se bildene fra da Skandi Vega festet slepet her!

Båten er blant annet nesten fullbunkret med drivstoff, for å være i kontinuerlig operasjon gjennom hele oppdraget.

Fra slepet er festet i 500 tonns-vinsjen om bord, er det på boren det meste kommer til å skje.

– Det kommer til å skje veldig lite på dekk under slepet, sier Stenevik.

182 meter under vann

Mens mannskapet på Skandi Vega og Skandi Iceman, som også er på plass, venter på å feste slepet, løsner mannskapet på to Bukser og Berging-taubåter fortøyningene i Digranessundet, og gjør plattformen klar til å slepes.

Når alt er klart, og alle ankerhåndteringsfartøyene er koblet opp, vil de legge seg i en 3-2 formasjon.

Det vil si  at tre fartøy drar i fartsretningen, mens to fartøy drar mot fartsretningen, for å kontrollere retning og fart.

Om bord på plattformen vil det være en ut-tauingssjef fra Subsea 7, en såkalt tow master, som koordinerer hele prosjektet sammen med noen få andre nøkkelpersonell om bord på platformen.

Slik ser første etappe ut. Illustrasjon: Subsea 7.

Idet plattformen er i bevegelse, vil den være ballastert slik at 182 meter av den stikker under vannet.

– Slik vil det være hele tiden mens vi er innaskjærs. Da har vi 14 meter klaring til bunnen på det grunneste, sier Eidesvik i Subsea 7, som allerede har hatt fartøy ute for å sjekke dybden langs den planlagte traseen.

Den første av til sammen tre etapper, går fra Digernessundet til Marsteinen i Austevoll, og skal etter planen ta om lag to døgn.

Det er nemlig ikke rare farten slepet vil bevege seg med: Innaskjærs skal fartøyene og plattformen ha en fart på maks 1,5 knop.

Grunnen til den lave farten er at de såkalte inntrekningsrørene nederst på plattformen, som skal sørge for at den faktisk skal kunne utvinne olje og gass, ikke tåler store vibrasjoner.

– Vi kan ikke få utmattelse i dem, og det setter begrensningen på farten, sier Eidesvik.

Høy spenning

Det mest kritiske punktet under slepet kommer relativt tidlig på den første etappen.

Da skal gigantplattformen passere under høyspentkablene som går over Langenuen, mellom Tysnes og Stord.

– Det er det store spenningspunktet. Vi har hatt tett dialog med Haugaland kraft gjennom planleggingen, sier Eidesvik.

For å sikre best mulig klaring under strømledningene, må plattformen ta en liten piruett, forteller hun:

Flammetårnet, som i resten av slepet vil vende akterover, må vende inn mot land for å få best mulig klaring.

På det minste vil det være 20 meter klaring opp til høyspentledningene. Slepebåten som er nærmest land vil ha 60 meter klaring til fjæra.

Det mest kritiske punktet. Illustrasjon: Subsea 7.

– Da er vi veldig tett på land. Det blir nok et ganske spektakulært skue, sier Eidesvik.

Øker farten

Når de kommer frem til Marsteinen, vil det bli tatt en vurdering av værforholdene før ferden fortsetter nordover.

Når slepet fortsetter, vil de gå over i en 4-1 formasjon, som vil si at ett av fartøyene som har ligget bak slepet vil forflytte seg frem, og dra i fartsretningen.

– Så har vi et tredagers vindu på å komme oss forbi Gjøa, sier Eidesvik.

Feltet Gjøa ligger et stykke til havs, midt mellom Bergen og Florø.

Så snart slepet starter opp fra Marsteinen, er de i gang med andre etappe.

Med en gang de da kommer utaskjærs, vil den enorme sylinderen plattformen står på fylles med mer ballastvann, slik at den stikker 196 meter under havoverflaten, og farten økes til 2 knop.

En utfordring med en så stor innretning som dette, er at farten på havoverflaten kan være helt annerledes enn den relative hastigheten i forhold til havmassene på opp mot 200 meters dyp.

Derfor har to av båtene installert såkalte doppler-logger, som registrerer strømforhold.

Etter Gjøa starter den tredje etappen. Det blir en såkalt “unrestricted tow”.

– Her har vi muligheten til å operere i litt røffere værforhold, og fortsetter selv om det blir litt rufsete, sier Eidesvik.

Satser på hjelp fra Golfstrømmen

Hvis alt går som det skal, vil Aasta Hansteen-plattformen ankomme feltet 12 dager etter utslepet starter ved Stord.

– Pluss minus. Vi satser på at vi får litt hjelp av Golfstrømmen, slik at det går raskere, sier Eidesvik.

På feltet venter to fartøy, Olympic Zeus og Skandi Skansen, som avløser to av båtene som blir med på slepet.

– De skal fokusere på oppkoblingen, sier Eidesvik.

Mens de tre båtene fra slepet holder plattformen på plass, skal Olympic Zeus og Skandi Skansen plukke opp fortøyningslinene fra 1300 meters dyp med kranene og forankre plattformen i de 17 suge-ankrene.

Dette er alle båtene som skal delta i operasjonen.

Så, hvis alt går etter planen, er denne delen av jobben gjort.

– Hva er risikoene med et slikt prosjekt?

– Det har vært mange siden 2013, men nå er det ikke så mange igjen. Alle de gode løsningene er på plass. Det eneste vi ikke har kontroll på er været, det er ikke så lett å forutse. Men vi har klare regler for hvilke forhold vi må ha for å gjennomføre, sier Eidesvik.

– Norske, gode båter

Det er Statoil som er operatør på Aasta Hansteen-feltet.

Helge Hagen er prosjektleder for marine og subsea i Statoil, og har det overordnede ansvaret for alle marine operasjoner, også slepet av den enorme plattformen.

Nå er han i gang med de siste forberedelsene.

– Er du spent?

– Ja, jeg må vel si det. Spent og ydmyk til oppgaven vi har foran oss. Vi er utrolig heldige som får være med på dette, sier han.

I helgen var Hagen med Eidesvik på alle fartøyene som skal delta i slepet.

Slik så det ut ved plattformen i går kveld. Foto: Magne Langåker

– Vi hadde gjennomgang med alle ansatte for å tenke gjennom operasjonene og hvordan vi kan gjøre dette best mulig. Jeg fikk et veldig godt inntrykk, sier han.

– De fremstår som veldig proffe. Det er norske, gode båter med godt mannskap.

– Var det en forutsetning at båtene skule være norske?

– Nei, de har vunnet kontraktene på anbud. Det er stor kompetanse i markedet, og fem av de beste slepebåtene som finnes som er valgt ut. Det skal ikke stå på dem, sier Hagen, som også roser Subsea 7.

98 personer om bord under slepet

Med 150.000 hestekrefter, er det mye krefter i sving.

– Det var en som sa at det er nok til å slepe hele Vestlandet til havs.

– Jeg tror vi skal klare å taue den plattformen, ja. Så skal vi passe på at vi ikke får med oss noen av øyene rundt, sier Hagen spøkefullt.

Han kommer ikke selv til å være om bord på plattformen under slepet, men det blir nok av folk om bord.

– Det blir 98 personer på plattformen. Da er det også med en del folk som gjør ferdigstillingsarbeid på vei ut til feltet. Vi benytter tiden til å flikke på det som gjenstår, sier Hagen.

Forrige uke ble helikopterdekket godkjent, og mandag ble det benyttet for første gang.

– Losen er allerede om bord, og så skal vi gjennomføre noen mannskapsbytter, sier Hagen.

– Hold trygg avstand

Helikopter blir eneste vei til og fra plattformen under slepet.

– Vi tenker ikke å ha mye helikoptertrafikk, men om det trengs kan vi det, sier han.

I tillegg til slepebåtene, vil det være en vaktbåt som følger slepet et stykke.

– Den skal blant annet holde litt for nærgående skuelystne på avstand, sier Hagen.

Den første etappen vil gå ganske nært land, og han forventer at det er mange som vil se slepet av den enorme farkosten.

– Vi synes det er fint, men de må holde seg på trygg avstand og følge instrukser fra vaktbåten.

– Dypt vann, bokstavelig talt

Aasta Hansteen er en milepæl for Statoil på flere måter enn en.

– Vi skal opp i et helt nytt område, hvor vi ikke har hatt installasjoner tidligere. Vi skal ut i Norskehavet, på dypt vann, bokstavelig talt, sier Hagen.

Havdypet 300 kilometer nordvest for Sandnessjøen er det dypeste som noensinne er utbygd på norsk sokkel.

– Det er rekord.

Det er også første gang en såkalt Spar-plattform brukes på norsk sokkel (klikk under for å lese mer).

Aasta Hansteen

  • Kan ifølge Statoil regnes som en  av de største og mest komplekse industriprosjektene noensinne.
  • Aasta Hansteen-plattformen måler 339 meter fra topp til bunn, og er dermed verdens største plattform av sitt slag (SPAR-plattform).
  • Plattformen skal stå på en stor, vertikal sylinder som holder dekket oppe. Sylinderen tynges ned av et kammer som er fylt med et materiale som er tyngre enn vann.
  • Feltet skal driftes av Statoil fra Harstad, men gassen skal føres i rør til Nyhamna i Møre og Romsdal. Etter planen skal det settes i drift i siste kvartal i 2018.
  • Det meste av understellet, som har en diameter på 50 meter, befinner seg under vann.
  • Totalt har Aasta Hansteen samme høyde som Eiffeltårnet. Se illustrasjonen her.
  • De utvinnbare ressursene er beregnet til 47 milliarder standard kubikkmeter med gass. Aasta Hansteen-feltet ligger i et værutsatt område 300 km til havs nordvest for Sandnessjøen i Nordland, og det kreves derfor installasjoner som ligger stabilt selv i det aller hardeste været man kan tenke seg.

– På grunn av dypt vann og værforhold som er noe tøffere enn ellers langs norskekysten, har vi valgt dette.

Det blir den største av sitt slag i verden.

Plattformen blir på høyde med Eiffel-tårnet. Illustrasjon: Statoil

– Spar-plattformen gir oss muligheten til å mellomlagre kondensat (lettolje) om bord, som vi laster over på båt.

Mengdene er ikke store nok til at det ville lønne seg med en egen rørledning.

– Men det er nok til at det lønner seg å ta vare på den og sende det ut på markedet, sier Hagen.

Gassen fra feltet skal transporteres i Polarled-rørledningen til Nyhamna-terminalen.

– Er du sikker på at alt vil fungere?

– Ja, jeg må si det. Så sikker som jeg kan være, sier Hagen.

Vi var med da Skandi Vega ble den første til å koble seg opp mot skroget på plattformen tirsdag. Se bilder og video her!

Tror du slepet blir spektakulært? Det var heller ikke noen liten operasjon å få plattformen til Norge. Se understellets reise ved å klikke deg gjennom bildefortellingen under!