Skipet ble i sin tid bestilt av yacht-produsenten Palmer Johnsen Yachts som et prestisjeprosjekt av de sjeldne. Selskapet hadde sett seg ut Norge som landet med ekspertkompetanse yachter av typen Explorer. PJ World, eller PJ-801 som den også heter, skulle bli en farkost av denne typen.

I 2008 startet arbeidet med yachten ved Kvina Verft på Angholmen i Kvinesdal. Rolls Royce Marine sto for designet av båten, og deres planer viste en luksusfarkost på 2800 bruttotonn med plass til et mannskap på 27.

Fra rust til ekstrem-luksus

Luksus er ikke dekkende nok begrep for å beskrive denne båten. Ekstrem-luksus passer mye bedre. Ikke bare skulle den romme et helikopterdekk og svømmebasseng, men også kinosal, skjønnhetssalong og egen ubåt. Alt dette kunne båtens 12 gjester benytte seg av.

Slik skulle den ferdige båten se ut. Illustrasjon: Palmer Johnson

Skipet skal, om den en gang blir ferdig bygget, kunne kjøre med en maksfart på 16,5 knop og rekke hele 17 000 kilometer – noe som tilsvarer omtrent en halv runde rundt ekvator.

Nesten solgt

Ikke lenge etter byggestart fattet en russer ved navn Yuri Bortsov interesse for yachten. Juice- og melkemilliardæren sendte inn en bestilling på yachten, og var villig til å betale 800 millioner kroner for den.

Bare dager før kontrakten skulle signeres dør Bortsov av et hjerneslag bare 40 år gammel.

Selskapet som eide båten ønsket fortsatt at den skulle bygges ferdig, men finanskrisen gav dårlige utsikter til å finne en kjøper. Palmer Johnson Norway, som skiftet navn til Bremnes Yard, ble slått konkurs med en kreditorgjeld på 200 millioner kroner, ifølge Avisen Agder.

Endelig solgt

Etter å ha vært innom både Flekkefjord og Halsnøy, havnet den knapt halvferdige farkosten på Westcon Yards Florø i mai 2013.

I dag melder Westcon at de endelig, ni år etter at byggingen startet, har funnet en eier til rustholken. Det var Firdaposten som først omtalte saken.

– Vi er kjent med at det er en amerikaner som har kjøpt båten, det sier Terje Totland hos Westcon i Florø til Sysla.

Arbeidet Westcon skal gjøre består i å sandblåse og male båten. Totland sier de vet at det eksisterer planer om å endelig ferdigstille båten, men at de foreløpig ikke er valgt til denne jobben.

– Men det er et spennende prosjekt som vi gjerne vil være med på videre, også etter denne jobben vi gjør på båten nå.

Totland sier det stilles høye krav til både interiøret inne, men også utseende av skroget.

– Grunnen til at den ikke er malt er fordi den skal sparkles etter at vi har lagt et lag med grunnmaling.

Det er ifølge han viktig at skroget på yachten skal være så jevn og fin at du ikke kan se noen antydninger av skjøter. Totland forteller at han er svært begeistret for skroget på båten.

– Dette er en fantastisk båt med et nydelig skrog. Skrogmessig er den svært bra, avslutter  han.

Få også med deg:

  • GMC Maritime har til nå hatt over 6,6 millioner kroner i utgifter og tapte inntekter på lasteskipet «Harrier», som havarerte ved Feistein fyr for snart et år siden. Nå vurderer Stavanger-selskapet rettssak mot staten.
  • Klynga for grøn skipsteknologi som har hovudkontor på Stord, skal utvikle ein elektrisk hurtigbåt som skal setjast i drift i Stavanger innan 2022.
  • Toppsjef i Marine Harvest, Alf-Helge Aarskog, har godtgjørelser fra selskapet på nesten 19 millioner kroner. (iLaks)