Det er det franske redningsfartøyet Abeille Liberte som sleper havaristen med cirka 3 knops fart.

Her befinner slepet seg like før klokken 10 torsdag formiddag. Skjermdump fra Marinetraffic. Klikk for å følge.

Mannskapene jobbet lenge med å få festet slepet, og valgte til slutt å feste det gjennom tunnelen til baug-thrusteren på bulkskipet.

Kom seg i redningsflåtene

Tirsdag skjedde ulykken, som førte til at Britannica Hav, det 33 år gamle bulkskipet til Oslo-rederiet Hav Shipping, kantret.

Les den første saken og finn ut mer om ulykken her.

Mannskapet på syv russere om bord i det Malta-flaggede fartøyet kom seg i redningsflåtene, og ble plukket opp av fiskebåten skipet hadde kollidert med.

Derfra ble de evakuert med helikopter.

I Twitter-feeden under kan du se bilder og video fra redningsarbeidet, og holde deg oppdatert når de franske myndighetene frigir mer informasjon.

Kapteinen på fiskebåten skal ha fått lettere skader i hodet, og en av russerne om bord på Britannica Hav skal ha havnet i vannet og blitt noe nedkjølt.

Ellers kom de fra det med skrekken.

Ifølge Petter Kleppan, som eier skipet, skal de være i god behold og bli godt ivaretatt.

– Mistet lastelukene

Det ble først opplyst at 82 meter lange Britannica Hav skulle slepes til England for å få pumpet ut 48 tonn marin diesel skipet hadde om bord.

Oppdatert fredag: Rederisjefen opplyser at mengden diesel franske redningsmyndigheter opplyser ikke stemmer i henhold til undersøkelser han har gjort fredag: Det riktige skal være 27.000 liter, ifølge Kleppan.

Gjennom natten har imidlertid fartøyet blitt slept med kjølen opp sørover i den sterkt trafikkerte kanalen, mot havnebyen Le Havre i Frankrike.

– Det er beregnet ankomst tidlig i ettermiddag, skriver franske redningsmyndigheter i en pressemelding.

Det skal ikke være observert diesellekkasjer av betydning fra fartøyet.

Flere av lastelukene til skipet skal ha blitt revet av da det kantret, og må også slepes til havn for å unngå fare for andre skip i området.

Ifølge eier og styreleder Kleppan var skipet nær fullastet, og gikk uten ballast da ulykken skjedde.

Lasten på 1955 tonn stål skal ha falt ut av skipet da det kantret, og er tapt.

Nøyaktig hva som skjedde da det belgiskflaggede fiskefarttøyet kolliderte med det nær fullastede bulk-skipet, er fortsatt uklart.