Mens milliardfartøyet lå på det italienske verftet Fincantieri var det i høst 400 – 500 personer på jobb daglig for å få skipet ferdig.

Nå er det kun en liten gjeng verftsarbeidere som er om bord for den siste innspurten i Norge.

Kronprins Haaon er fortsatt i det italienske verftets eie. Foto: Sigrid Haaland.

– Det er langt roligere nå enn da skipet var Italia. Det er enklere å gjøre jobben når det ikke er så hektisk, sier Arni i Toftum fra Neptun Maritime.

570.000 meter kabel

Han er elektroinspektør og sjekker at alt er på stell med 570.000 meter med kabel som er strekt ut om bord. Han startet jobben allerede mars 2016, mens skipet fortsatt var på Fincantieri-verftet.

“Kronprins Haakon”

  • Den norske regjeringen besluttet i oktober 2012 å bygge et nytt isgående fartøy.
  • Tromsø blir hjemmehavn for fartøyet, som skal driftes av Havforskningsinstituttet. Norsk Polarinstitutt er formell eier, på vegne av den norske stat.
  • Polarskipet Kronprins Haakon har en kostnadsramme på ca. 1,5 milliarder kroner og bygget på Fincantieri i Italia.
  • Det anslås at rundt 70 prosent av utstyret på det norskdesignede skipet er fra norske leverandører, som blant annet:
    • Fremdriftspakken er fra Rolls Royce, som også har levert designet.
    • Kraner og vinsjer kommer fra Seaonics i Ålesund.
    • Navigasjonsinstrumenter og vitenskapelig instrumentering kommer fra Kongsberg.
    • Innredningen fra Maritim Montering.
    • Livbåtene leveres av Harding.
    • Kjeler kommer fra Parat.
    • Labroatorieinnredning og utstyr fra Kilab.
    • Fiskehåndtering fra Optimar.
    • Ice load monitoring system fra Light structures.
    • Vakumsystem fra Jet.
    • Hydraulisk opererte luker fra McGregor.
    • Ventilasjon fra Novenco.
    • Dører fra Libra.
    • Trålsonarer fra Scanmar.
    • Vard Elektro gjennomfører alt av elektrisk installering

– Jeg sørger for at alt den elektriske installasjonen er i henhold til norske lover og byggespekk. Vi merker at det har vært press, men det blir helt i henhold til kravene.

Arni Itoftum med den største frekvensomformeren som Rolls-Royce har levert i en modul. Foto: Sigrid Haaland

Polarskipet er designet av Rolls-Royce, men bygget i Italia.

Det ble spetakkel her hjemme da kontrakten på Norges nye forskningsskip forsvant ut av landet.

Fartøyet som ble vedtatt i Stortinget har en kostnadsramme på 1,5 milliarder. Når man stiger om bord er det likevel lett å se at norske leverandører  har kapret leverandørkontrakter. Båten er spekkket med norsk utstyr. Det er anslått at 70 prosent av innholdet stammer fra Norge.

Kaptein Johnny Hansen og overstyrmann gjør seg kjent med utstyret på bro fra Kongsberg og Rolls-Royce. Foto: Sigrid Haaland.

Sofa fra møre, motor fra Bergen, kjeler fra Flekkefjord. På hvert dekk er det spor av leverandører langs kysten. Den gigantiske kranen til Seaonics i Ålesund ble installert i fjor. Hardings livbåter er også på plass.

Med sine 9800 bruttotonn skal fartøyet tråle, skyte seismikk, operere ROV, bryte is, ta ned helikopter og frakte inntil 20 containere til arktiske strøk.

Styrecontainer

Med de fjorten laboratoriene om bord og lugarplass til 40 ekstra, er skipet rustet for å ha en stor gjeng med forskere og studenter med seg.

Under dekk er undervannsfarkosten Ægir (til høyre i bildet). ROV’en er utstyrt med to kraftige gripearmer, som kan ta prøver, hente eller sette ut utstyr. Foto: Sigrid Haaland

Fra en knallblå container på dekk kan ROV-piloten styre den avanserte undervannsfarkosten “Ægir” hele 6000 meter ned i det iskalde polarhavet.

På utsiden ser det ut som en hvilken som helst container som kan frakte gods. Når man stiger inn kommer Star Wars-følelsen sigende. Her sitter ROV-piloten Stig Vågenes komfortabelt i pilotstolen.

– Det krever en enorm konsentrasjon når ROV’en skal opereres. Vi er derfor seks mann som roterer på 24-timers operasjoner med en times skift hver, sier Vågenes.

Undervannsfarkosten fra Universitetet i Bergen rigges for å bli med på neste tokt. Vågenes har tidligere vært på tur fra Nigeria i sør til Svalbard i nord, men gleder seg til å oppleve Antarktis.

Mannskapet venter fortsatt på mer utstyr.

Snart vil den ubemannede undervannsfarkosten Hugin være på plass i “garasjen” sin på dekk.

Hugin trenger verken mannskap eller kabel for å styres. Den ubemannede undervannsfarkosten finner sin vei gjennom havdypene på egen hånd, eller etter et programmert mønster for å utforske havet og undersøke havbunnen. Og ganske snart er mannskapet klart for ta over båten og seile ned til isødet.