OV Ryvingen er Kystverkets andre fartøy som kombinerer tradisjonell dieselkraft med batteridrevet drift.

Det drøye 46 meter lange skipet bygges på Fitjar mekaniske verksted, og den diesel-elektriske hybriden får en batteripakke med kapasitet på 2938 kWh.

Nå er Corvus Energy ESS valgt av Rolls-Royce som leverandør av et litiumionbasert energilagringssystem til fremdriften på multifunksjonsfartøyet.

Corvus-systemet skal gjøre det mulig for OV Ryvingen å kjøre på batteristrøm alene i flere timer uten å bruke dieselmotor. I tillegg vil batteriene gi strøm når fartøyet er forankret, slik at dieselmotorer ikke må holdes i gang. Batteriene vil bli ladet opp fra en landbasert strømforsyning i havner der dette er tilgjengelig.

Med batteridrift skal også støy og vibrasjonsnivåer kuttes ombord for å gjør Kystverkets nyeste fartøy til en bedre arbeidsplass for mannskapet.

Søsterskipet OV Bøkfjord ble overlevert i fjor høst, mens OV Ryvingen er planlagt levert mot slutten av 2018.