– Vi har sagt flere ganger at vi ønsker å lede an når det gjelder hugging av skip.

Det skriver Jason Stanley, direktør for investeringsreleasjoner i Tidewater, i en e-post til Sysla.

I februar tok den amerikanske offshoregiganten nok et jafs av flåten sin, og sendte åtte båter til hugging. Det nyeste var bygget i 2006 (les mer i faktaboksen under).

Skipene som ble skrapet

De tre største skipene skal være ankerhåndteringsfartøy av typen VS 486, som er bygget i Kina mellom 2004 og 2006

Alle de fem minste skal være norskbygde forsyningsskip av typen UT 755, levert mellom 1998 og 2001 fra Brattvaag Skipsverft og Brevik Construction.

Ingen rederier har skrapet flere offshorebåter enn den amerikanske giganten de siste årene.

– Alle vet at mange av de gamle skipene må ut av markedet for godt. Hvis ikke vil det ta mye lenger tid før vi får balanse mellom tilbud og etterspørsel, skriver Stanley.

Les også: Derfor mener Tidewater-sjefen han har et solid forsprang på de norske rederiene

Foretrekker å hugge fremfor å selge

Når det gjelder de åtte skipene som ble sendt til hugging i India tidligere i år, sier Tidewater-direktøren at økonomien ble avgjørende for den beslutningen.

– Dersom vi tror at skipene kan komme i arbeid med anstendige rater, uten at vi må gjøre for mye arbeid på dem, beholder vi dem i opplag.

Klikk her for å dele denne saken på Facebook!

I dette tilfellet var vurderingen at det ikke ville skje.

– Eldre fartøy med lavere spesifikasjoner vil sannsynligvis ikke være konkurransedyktige nok til å gjøre en reaktivering lønnsom.

Da står valget mellom å selge eller skrape. 

Les også: – De aller fleste båtene kommer aldri ut av opplagsbøyene igjen

– Der det er mulig har vi foretrukket å skrape. Men alt bunner i hva som er den beste økonomiske løsningen for selskapet, skriver Stanley.

Artikkelen fortsetter under bildet. Klikk på det for full oversikt over den norske offshore-flåten, inkludert skipene som ligger i opplag.

Klikk på bildet for å sjekke ut vår nye oversikt over den norske offshore-flåten.

Amerikanerne skraper mest

Til forskjell fra store tank- og bulkskip, er det ikke mye stål i et forsyningsskip eller et ankerhåndteringsfartøy. Dermed er det oftest et tilnærmet nullprosjekt å kvitte seg med et skip på denne måten.

Atlantic Offshore er ett av rederiene som har skrapet skip her til lands. De sendte det da 40 år gamle Ocean Swift på sin siste reis til Danmark i 2015, noe de i beste fall gikk i null på.

Også danske Maersk har sendt relativt unge skip til hugging. Det gikk ikke så bra.

– Har dere tjent eller tapt på å skrape disse skipene?

Foto: Fred Wilkinson

– Generelt har vi kommet ut i pluss når vi har hugget skip, og den nylige økningen i stålprisene har hjulpet oss, sier Stanley i Tidewater.

Les også: Fearnley-sjef: – Veldig mange er desperate og vil ut av offshore

Ifølge en oversikt Vesselsvalue har utarbeidet for Sysla, har de amerikanske rederiene sendt desidert flest offshoreskip til hugging etter 2014.

Til sammen 37 skip er sendt østover til skraping, og 19 av dem er fra flåten til Tidewater, ifølge Vesselsvalue.

Tidewater skal selv ha oppgitt i mars at hadde hugget 27 skip siden nedturen startet, så oversikten fra Vesselsvalue må tas med en klype salt. Den gir likevel en indikasjon på hva de store linjene er.

– Alt før 2000 må vekk

Ifølge oversikten deres er gjennomsnitsalderen på skipene som er skrapet fra USA drøye 23 år, mens Tidewater-båtene som er hugget har en snittalder på litt over 16 år.

Til sammenligning har norske offshore rederier skrapet til sammen 10 båter siden 2014, med en snittalder på nesten 37 år, ifølge oversikten til Vesselsvalue.

Klikk her for å sjekke ut Riggdata!

Flest til India

Globalt har skrapingen av offshoreskip eskalert de siste årene.

Analytiker Stig Erik Kyrkjeeide i Kepler Cheuvreux har tidligere sagt til Sysla at han tror de fleste store ankerhåndteringsskip som er bygget før år 2000 ikke vil bli å se i markedet igjen.

Mens kun 7 skip ble hugget i dette segmentet i 2014, var det 91 i 2017, og 75 så langt i år, ifølge Vesselsvalue.

De langt fleste tas opp på strendene i India, etterfulgt av Tyrkia og Danmark.

Les også: Flere norske skip ble hugget opp på strender i fjor

Analysebyrået IHS Markit har tidligere uttalt at 1000 av verdens 3000 forsyningsskip i oljesektoren må skrapes for at markedet skal komme i balanse.

Sjekk ut vår nye næringslivspodcast: Det vi lever av. Klikk her for å lese mer, eller hør den i podcast-avspilleren din ved å klikke her. Du kan også klikke play under.