– Vi hadde tenkt at skipet skulle døpes 22. mars, men har utsatt det på grunn av usikkerhet rundt ferdigstilling og overtakelse av båten, sier direktør i Norsk Polarinstitutt, Ole Arve Misund.

Han vil ikke gå inn på hva som er problemet med båten, men sier at det er et stort og komplisert prosjekt.

– Med store kompliserte prosjekter er det små vanskeligheter i avslutningen, og derfor har vi utsatt dåpen. Det er ting ved båten som gjør at den ikke er ferdig og klar til overtakelse, sier Misund.

Utfordringer med italiensk verft

Skipsverftet Fincantieri i Genova i Italia er fortsatt ansvarlig for utbyggingen av skipet.

Tore Nepstad i Havforskningsinstituttet er prosjektdirektør, og bekrefter at det er forsinkelser i produksjonen. På spørsmål om hvordan han oppfatter samarbeidet med det italienske skipsverftet Fincantieri, svarer han:

– Vi har våre utfordringer i det samarbeidet.

– Vil du utdype det?

– Nei, svarer Nepstad.

Sysla har vært i kontakt med pressesenteret til Fincantieri, som er forelagt spørsmål om samarbeidet med Havforskningsinstituttet. De har ikke besvart spørsmålene.

Uklart når den er klar

Det er uklart hvor lenge dåpen utsettes.

– Jeg våger meg ikke på noen dato, men vi vil ha den ferdig så fort som mulig, sier han.

FF Kronprins Haakon kom til Bergen ved årsskiftet, før det seilte til Vard Langsten i Tomrefjorden for testing og en siste utbygging.

Dypt nede i bunnen av Kronprins Haakon utgjør Rolls-Royce-motorene fra Bergen skipets hjerte. from Sysla on Vimeo.