Natt til fredag kolliderte forsyningsskipet PSV «Sjoborg» med Statfjord A-plattformen under lasting av ferskvann. Talsperson Morten Eek i Equinor, selskapet som er ansvarlig for driften av plattformen, opplyste da at skipet kom ut av posisjon og støtte borti et område av plattformen, skriver Aftenbladet.

Rammeverket på en livbåtstasjon på plattformen ble skadet i sammenstøttet. På plattformen var produksjonen stengt ned på grunn av vedlikehold, og det var 276 personer om bord. På forsyningsskipet var det 12 personer. Ingen ble skadet som følge av kollisjonen.

PSV «Sjoborg» kunne gå til land for egen maskin. Etter å ligget ved kai på Mongstad i Nordhordland, satte skipet kursen sørover søndag kveld og la seg til kai i Mekjarvik utenfor Stavanger mandag for reparasjon av skader hos GMC.

– Vi har tatt noen avhør av personell på båten, og sikret oss bilder av skadene. Nå avventer vi andre undersøkelser, sier Åslaug Høgemark, leder for Nordsjø- og miljøseksjonen i Sør-vest politidistrikt.

– Hva kom fram i avhørene?

Her skjedde kollisjonen mellom supplybåten og plattformen. Foto: Equinor

Friskmelder livbåter

Heller ikke Petroleumstilsynet har noe nytt å si om kollisjonen i Nordsjøen nå, opplyser talsperson Øyvind Midttun.

– Granskningen er iverksatt, og da har vi foreløpig ikke noen ny status, sier han.

Statfjord A er inne i en såkalt revisjonsstans, det vil si at plattformen modifiseres og vedlikeholdes. Dermed er produksjonen stengt ned. Etter kollisjonen natt til fredag ble også revisjonsarbeidet stanset, da 218 av de 276 om bord ble flyttet på grunn av dårligere livbåtkapasitet.

– Gjennom pinsehelga er det blitt utført et krevende arbeid med å undersøke området der sammenstøtet med forsyningsskipet skjedde. Dette er helt nede på plattformen, og krevende å komme til for klatrerne. Tre av de fem livbåtene er nå friskmeldt, mens de siste to ikke er klarert ut ennå, sier talsperson Morten Eek i Equinor.

Med bedre livbåtkapasitet er også de fleste arbeiderne tilbake på plattformen og revisjonsarbeidet er tatt opp igjen, opplyser Eek. Equinor er også i gang med granskning av sammenstøtet.

Eek henviser til rederiet for kommentarer til selve hendelsen.

Batteri-backup

PSV «Sjoborg» er eid av det færøyske rederiet Skansi Offshore. Administrerende direktør Jens Meinhard Rasmussen viser til at de nå jobber sammen med Equinor for å få klarlagt hendelsesforløpet.

Han har dermed heller ikke noen kommentarer til hvorfor skipet krasjet i plattformen. Det er ikke rapportert om krevende forhold i området.

– Hendelsen blir gransket og det kan ta opp til tre måneder før dette er ferdig. Før det kan ikke si noe mer enn at hendelsen denne natten var en fartøysberøring som kun medførte mindre skader på skipet. Det skal nå utføres reparasjoner på satelittantenne, radar og selve masten, sier Rasmussen.

PSV «Sjoborg» er et av flere skip på jobb for Equinor som er blitt bygget om for å kutte utslipp. Selskapet har nå krav i alle langtidskontrakter om hybrid batteridrift og mulighet til å koble skipet på landstrøm.

PSV «Sjoborg» fikk installert sin batteripakke sommeren 2018, noe rederiet forventet ville redusere drivstofforbruket med 20 prosent. Når skipet opererer i nærheten av en plattform, er det krav til at det må bruke to motorer. Batteripakken fungerer da som en backup istedenfor en ekstra dieselmotor.

Hør podkast om batterirevolusjonen til sjøs her: