Samarbeidet om å få til et pilotprosjekt på strekningen mellom Kleppestø og Strandkaien er nå i det blå, skriver Bergens Tidende.

Det som er blitt omtalt som verdens første elektriske hurtiggående katamaran for passasjertrafikk, også kalt «sjøens Tesla», vil sannsynligvis ikke bli bygget for dette sambandet.

Klart på tegnebrettet

Hordaland fylkeskommune la i fjor tre millioner kroner i potten for å medvirke i et utviklingsprosjekt for elektrifisering av passasjerbåten mellom Askøy og Bergen.

Byrådet i Bergen har også puttet inn tre millioner. En ny statlig støtteordningen for utslippsfrie maritime løsninger, Pilot-E, er inne i prosjektet med 20 millioner kroner.

Hege Økland i NCE Maritime CleanTech. Foto: Privat

– Konseptet er klart på tegnebrettet. Vi trenger vel ett års tid fra vi har en signert kontrakt til båten kan tas i bruk. Det er Norled som har sambandet Kleppestø – Strandkaien. De vil forståelig nok ikke bestille noe båt så lenge de ikke vet om de får fornyet konsesjonen på strekningen, sier Økland, som representerer vestlandsklyngen NCE Maritime Clean Tech.

Hun sier at det ikke lenger er kontakt med Hordaland fylke om denne båten.

– Vi ser oss om etter andre ruter og andre selskaper som vil tegne kontrakt med oss.

Aktører som skal bidra til realiseringen at det nye hurtigbåtkonseptet, som har fått navnet Urban Water Shuttle, er Wärtsilä, Fjellstrand, Servogear, Hydro Extrusions, CFD Marine, Grenland Energy og NCE Maritime CleanTech.

Turistbåt tas i bruk i mai

Daglig leder Tor Øyvind Aa i Brødrene Aa er også tydelig på at hurtigbåt drevet på batteri er hyllevare. Selskapet har nylig levert den batteridrevne turistbåten Future of the Fjords, en 42 meter lang båt som tar 400 passasjerer, og som skal gå mellom Flåm og Gudvangen.

– Båten er testet ut og skal tas i bruk i mai. Dette er en båt som vil holde 16 knops fart. Med mindre båter er det fullt mulig å få opp farten til rundt 25 knop. Utfordringen er å få ned ladetiden for hurtigbåter som går i trafikk, sier Aa, som også jobber med nye hurtigbåtkonsept.

Klar for ny teknologi

Det er i dag Norled som har kontrakten på strekningen Kleppestø-Strandkaien. Regionsjef for hurtigbåt, Bjørn Egil Søndenå, sier at selskapet er veldig åpen for å ta i bruk ny teknologi.

– Vi må imidlertid ta ting i riktig rekkefølge. Først må man få utviklet og testet en slik hurtigbåt. Fylkeskommunen og Skyss må dessuten legge premissene for hva de ønsker av oss. Anbudsinnbydelse og kontrakter må tilpasses den grønne teknologien. Det dreier seg om kostnader på båt, størrelse, antall passasjerer og mye mer, sier Søndenå.

Neste anbudsrunde

Samferdselssjef Håkon Rasmussen svarer følgende i en sms når BT spør hva som skjedde med hurtigbåten som var tiltenkt sambandet Askøy – Bergen:

– Det er vår forståelse at rederiet ikke fikk tilstrekkelig finansiering til å bygge en pilot. Så da er det neste anbudsrunde med anskaffelse av båttjenester til Askøy som er muligheten. Da vil vi stille miljøkrav som vektes mot ytelse og kostnader.

Norleds kontrakt på nåværende vilkår går ut 31. desember 2020. Deretter kan kontrakten fornyes ett år om gangen.

– Når vi ser oss om etter andre samband enn det vi opprinnelig planla for, så er det fordi vi venter på at rederier, politikere og fylkeskommune skal bestemme seg, sier Økland.