– Dette er første gang på over to år vi øker bemanningen, så det er spennende, sier administrerende direktør Roy Wareberg i Atlantic Offshore til Sysla.

– Fartøyet vil gi jobb til 30 sjøfolk på britisk sokkel.

Med ny kontrakt i boks for beredskapsfartøyet Ocean Troll trengte rederiet et nytt avløserfartøy. Skipet som Atlantic Offshore har investert i, er bygget i Kina 2009, og har fått navnet Ocean Clever.

Oppgraderes

Nå bygges fartøyet om i Danmark for å konverteres til et klasse A beredskaps- og redningsfartøy (ERRV).

– Denne båten skal gå fra felt til felt for å avløse beredskapsbåter som skal ha mannskapsskifte, inn til vedlikehold eller hente forsyninger. Den må derfor være like god som det aller beste beredskapsfartøyet vårt, sier Wareberg.

I følge Wareberg får flåtens nykommer fire store redningsbåter om bord. Slik kan skipet berge over 300 mann. Det utstyres også med blant annet 25 sykehussenger, samt klær, dusj- og toalettfasiliteter til 300 stykker.

Klar om en uke

Etter planen seiler Ocean Clever fra det danske Orkov-verftet neste uke. Navnet kommer fra avløserfartøyet rederiet hadde før Ocean Troll. Dette fartøyet ble bygget i 1979 og resirkulert i fjor vår.

Sotra-rederiet Atlantic Offshore ble i fjor solgt til Aegopodium, et nystartet selskap med H. Øgreid & Sønner AS som hovedeier.

Det skjedde etter at rederiet hadde vært i brudd med lånebetingelsene på et usikret obligasjonslån på grunn av for lav egenkapitalandel, og ikke hadde driftsmessig likviditet til å drive videre uten at en restruktureringsavtale kom på plass.

Banken med på laget

Rederiet har det siste året solgt og hugget flere eldre båter.

Med siste tilskudd har Atlantic 12 fartøy. Elleve med kontrakt og ett i spotmarkedet.

– Vi har siste året solgt noen båter med tap og noen med en liten gevinst. Jeg kan ikke røpe hva vi måtte gi for den siste, men vi har banken med på laget i finansieringen, sier Wareberg.